În postul de astăzi voi explica pe larg ce sunt cursele de o zi sau pe etape în ciclismul de şosea şi, ceea ce este mai interesant cred, structura echipelor ce au voie să participe în aceste competiţii.
Fac acest lucru pentru ca sincer, mi-ar placea sa existe cineva care sa ma initieze şi pe mine în tainele ciclismului extrem, sa aflu amanunte de culise despre spotivii de acolo şi de ce nu, la un moment dat să ma dau şi eu la un concurs de DH. Atât, nu mai mult! Şi aşa cred că ma întind mai mult decat îmi permite coarda.
Deci s-o luăm cu începutul.
Cursele de sosea sunt de 2 tipuri: de 1 zi si cele pe etape.
În regulamentul UCI, orice cursă este notată cu un cod. Prima parte din cod este o cifră care reprezintă tipul de concurs (1 pentru concursurile de o zi şi 2 pentru concursurile pe etape )
A doua parte este reprezentată de o cifră sau un acronim care reprezintă diverse grade de dificultate:
2 - cele mai slabe competiţii care pot aduce puncte UCI (Turul României, Bulgariei, Greciei), competiţii care se adresează echipelor semiprofesioniste, de club şi echipelor naţionale
1- competiţi care se adresează atât echipelor profesioniste cât şi celor semiprofesioniste şi echipelor naţionale
HC - competiţii ce se adresează echipelor profesioniste, echipelor naţionale dar şi echipelor de ProTour
PT- curse cu cel mai înalt grad de dificultate. Competiţii ce se adresează aproape exclusiv echipelor de ProTour cu 3-4 excepţii (echipe profesioniste cu wild-card-uri din partea organizatorilor) - Le Tour, Giro, Vuelta + clasicele.
În limbajul UCI echipele semiprofesioniste sunt numite CONTINENTALE (ex: Tusnad cycling team din Miercurea Ciuc). Ele au sportivi plătiţi pentru ceea ce fac dar şi sportivi care îşi câştigă banii din altceva şi se antrenează în timpul liber. Bugetul unei asemenea echipe este cuprins între 200.000-500.000euro.
Echipele profesioniste sunt numite ProCONTINENTALE ce cuprind sportivi care fac doar ciclism. Bugetul unei asemenea echipe este aproximativ între 500.000-2.000.000 euro.
Echipele de PROTOUR sunt cele la care visează orice ciclist de şosea. Ele sunt în număr de aproximativ 20 în fiecare an, iar pentru a intra în rândul lor îţi trebuie mai multe: buget fabulos, sportivi de renume care au rezultate recente foarte bune, garanţii bancare. Un fel de ChampionsLeague (optimile).
...si echipele de club (ex Dinamo Bucuresti), fără buget, fără sportivi, fără nimic...
Titulatura de echipă continentală / procontinentală / protour se face prin plata unei taxe către UCI şi Federaţia ţării respective, printr-un număr minim de ciclişti profesionişti şi garanţii bancare.
Echipele profesioniste, ca şi la fotbal, încearcă să obţină semnăturile celor mai în forma ciclisti. Exista 2 perioade de transferuri ( ianuarie şi iunie ).
PS: În general în bugete nu intră bicicletele şi echipamentele sportive, acestea fiind sponsorizări.
Alex Ciocan
www.alexciocan.com