Licența de ciclist amator sau „intrarea în normalitate”
Pentru început, este necesar să reflectăm puțin asupra termenului „sportiv”: Ce înseamnă? Pentru unii dintre noi, termenul sportiv poate face trimitere la o persoană activă din punct de vedere fizic, care face mișcare des și care duce un stil de viață sănătos.
Articolul de față propune observarea unei diferențe între persoana descrisă mai sus, care duce un astfel de stil de viață în scopuri recreative sau de îmbunătățire a nivelului sănătății și un sportiv care se antrenează și care are mai multe scopuri, mai mult decât menținerea sănătății și destindere. Putem spune că sportivul din al doilea caz, urmărește obținerea unor performanțe, experiențe, sau atingerea unor obiective personale măsurabile, în comparație cu primul, care iese cu bicicleta strict pentru a respira aerul curat sau pentru a ajunge din punctul A în punctul B mai rapid. Inițiativa Federației Române de Ciclism de a legitima sportivii amatori, are legătură cu cel de-al doilea tip de sportivi, cei care se diferențiază de o persoană ieșită pur și simplu la o tură, prin scop.
Așadar, sportivul amator căruia această licență i se adresează este acela care nu prea „se relaxează” atunci când iese cu bicicleta, ci o face sub forma unui antrenament. Este acela care la finalul unei competiții este mereu nemulțumit și vrea mai mult, acela care nu se ferește de transpirație, ci care într-o tură vrea să transpire nu pentru a slăbi, ci pentru că asta înseamnă că își va bate propriile recorduri. Practic, persoana despre care vorbim aici este aceea care are un obiectiv de lungă durată la atingerea căruia contribuie ieșirile sale riguroase pe bicicletă. Pentru cei care se regăsesc în cel de-al doilea tip de sportiv, Federația Română de Ciclism afirmă:
„Licența reprezintă documentul care atestă calitatea de ciclist, prin care acesta este inclus în evidențele Uniunii Cicliste Internaționale și ale Federației Române de Ciclism. Cicliștii pot fi atât profesioniști, cât și amatori, fiecare categorie din cele două având un tip propriu de licență. Diferența dintre o licență de amator și una aparținând unui sportiv de performanță este că sportivul de performanță este licențiat în cadrul unei structuri sportive afiliate la FRC (cluburi sau echipe), pe când ciclistul amator poate avea licență și fără a face parte dintr-un club sau o echipă.”
Trebuie să știm că pentru a obține această licență, un amator trebuie să îndeplinească anumite condiții, pe care le putem găsi în Regulamentul Tehnic Național, aflat la secțiunea „Regulamente” de pe pagina Federației Române de Ciclism.
Licențele pentru sportivii amatori se eliberează pe baza următoarelor documente:
- Completarea cererii de licențiere
- Achitarea taxei de licențiere conform normelor financiare în vigoare (70 RON/an)
- Prezentarea unei copii după actul de identitate
- Prezentarea vizei medicale eliberate de o unitate medicală sportivă (15 RON) și asigurarea de accidente și terțe persoane a sportivului valabilă cel puțin (1) an, perioadă care să includă intervalul pentru care se eliberează licența (100-200RON/an în funcție de valoarea despăgubirilor)
- Trimiterea unei poze în format digital
- În cazul minorilor se va prezenta acordul părinților sau al tutorelui legal
Avantajele cele mai simțite de un sportiv care se legitimează sunt legate de beneficiile aduse de asigurarea necesară obținerii licenței de ciclist amator. Acestea se referă în mare, la despăgubirea financiară a sportivului sau a beneficiarului de pe urma asigurării, în cazul unei întâmplări nefericite care poate apărea când te dai cu bicicleta, fie la o simplă plimbare, fie în timpul unui concurs.
Considerăm totuși că obținerea unei licențe de ciclist amator și creșterea numărului de astfel de sportivi, ar trebui să implice un suport crescut din partea federației, pentru ca acest lucru să fie promovat și realizat cu interes din partea celor cărora li se adresează.
Articolul de față propune observarea unei diferențe între persoana descrisă mai sus, care duce un astfel de stil de viață în scopuri recreative sau de îmbunătățire a nivelului sănătății și un sportiv care se antrenează și care are mai multe scopuri, mai mult decât menținerea sănătății și destindere. Putem spune că sportivul din al doilea caz, urmărește obținerea unor performanțe, experiențe, sau atingerea unor obiective personale măsurabile, în comparație cu primul, care iese cu bicicleta strict pentru a respira aerul curat sau pentru a ajunge din punctul A în punctul B mai rapid. Inițiativa Federației Române de Ciclism de a legitima sportivii amatori, are legătură cu cel de-al doilea tip de sportivi, cei care se diferențiază de o persoană ieșită pur și simplu la o tură, prin scop.
![]() |
Diferența: o gașcă de prieteni la o tură și o echipă de cicliști amatori. |
Așadar, sportivul amator căruia această licență i se adresează este acela care nu prea „se relaxează” atunci când iese cu bicicleta, ci o face sub forma unui antrenament. Este acela care la finalul unei competiții este mereu nemulțumit și vrea mai mult, acela care nu se ferește de transpirație, ci care într-o tură vrea să transpire nu pentru a slăbi, ci pentru că asta înseamnă că își va bate propriile recorduri. Practic, persoana despre care vorbim aici este aceea care are un obiectiv de lungă durată la atingerea căruia contribuie ieșirile sale riguroase pe bicicletă. Pentru cei care se regăsesc în cel de-al doilea tip de sportiv, Federația Română de Ciclism afirmă:
„Licența reprezintă documentul care atestă calitatea de ciclist, prin care acesta este inclus în evidențele Uniunii Cicliste Internaționale și ale Federației Române de Ciclism. Cicliștii pot fi atât profesioniști, cât și amatori, fiecare categorie din cele două având un tip propriu de licență. Diferența dintre o licență de amator și una aparținând unui sportiv de performanță este că sportivul de performanță este licențiat în cadrul unei structuri sportive afiliate la FRC (cluburi sau echipe), pe când ciclistul amator poate avea licență și fără a face parte dintr-un club sau o echipă.”
Trebuie să știm că pentru a obține această licență, un amator trebuie să îndeplinească anumite condiții, pe care le putem găsi în Regulamentul Tehnic Național, aflat la secțiunea „Regulamente” de pe pagina Federației Române de Ciclism.
Licențele pentru sportivii amatori se eliberează pe baza următoarelor documente:
- Completarea cererii de licențiere
- Achitarea taxei de licențiere conform normelor financiare în vigoare (70 RON/an)
- Prezentarea unei copii după actul de identitate
- Prezentarea vizei medicale eliberate de o unitate medicală sportivă (15 RON) și asigurarea de accidente și terțe persoane a sportivului valabilă cel puțin (1) an, perioadă care să includă intervalul pentru care se eliberează licența (100-200RON/an în funcție de valoarea despăgubirilor)
- Trimiterea unei poze în format digital
- În cazul minorilor se va prezenta acordul părinților sau al tutorelui legal
Avantajele cele mai simțite de un sportiv care se legitimează sunt legate de beneficiile aduse de asigurarea necesară obținerii licenței de ciclist amator. Acestea se referă în mare, la despăgubirea financiară a sportivului sau a beneficiarului de pe urma asigurării, în cazul unei întâmplări nefericite care poate apărea când te dai cu bicicleta, fie la o simplă plimbare, fie în timpul unui concurs.
Considerăm totuși că obținerea unei licențe de ciclist amator și creșterea numărului de astfel de sportivi, ar trebui să implice un suport crescut din partea federației, pentru ca acest lucru să fie promovat și realizat cu interes din partea celor cărora li se adresează.
Din aceeaşi categorie:
Comentarii (23)
Vezi toate cele 23 de comentarii
Zoltan Balint 27 Februarie 2016 09:38
Funny! Se vorbește pe străzi că de anul ăsta, concursurile de enduro s-ar organiza sub egida FRC. Și că ar fi nevoie de licență pentru a te putea înscrie. Adevărat, sau fals? (comentariu editat)
Votează:
2
Funny! Se vorbește pe străzi că de anul ăsta, concursurile de enduro s-ar organiza sub egida FRC. Și că ar fi nevoie de licență pentru a te putea înscrie. Adevărat, sau fals?
paca sergiu 27 Februarie 2016 12:12
"ci care într-o tură vrea să transpire nu pentru a slăbi, ci pentru că asta înseamnă că își va bate propriile recorduri" What? Rad si cu curu ma! =)) (comentariu editat)
"ci care într-o tură vrea să transpire nu pentru a slăbi, ci pentru că asta înseamnă că își va bate propriile recorduri" What? Rad si cu curu ma! =))
Alexandru Georgescu 27 Februarie 2016 16:51
Analizele medicale cu 15 lei?! Din cate am inteles, de la oameni care si-au facut genul asta de analize de curand, costa intre 100 si 150 lei, dar poate am intels gresit. Iar referitor la asigurare, din cate am inteles de la un prieten care a fost legitimat FRC, ca asigurarea asta functioneaza ca un RCA, daca tu lovesti pe cineva, atunci acea persoane este despagubita, platita spitalizarea, etc dar ingrijirile medicale pentru posesorul asigurarii nu sunt acoperite de asigurare. Oare cum este pana la urma cu aspectul asta? De asemenea din cate stiam companiile de asigurare nu se inghesie sa asigure MTB fiind considerat sport extrem, asta probabil se va reflecta in prima de asigurare. (comentariu editat)
Analizele medicale cu 15 lei?! Din cate am inteles, de la oameni care si-au facut genul asta de analize de curand, costa intre 100 si 150 lei, dar poate am intels gresit. Iar referitor la asigurare, din cate am inteles de la un prieten care a fost legitimat FRC, ca asigurarea asta functioneaza ca un RCA, daca tu lovesti pe cineva, atunci acea persoane este despagubita, platita spitalizarea, etc dar ingrijirile medicale pentru posesorul asigurarii nu sunt acoperite de asigurare. Oare cum este pana la urma cu aspectul asta? De asemenea din cate stiam companiile de asigurare nu se inghesie sa asigure MTB fiind considerat sport extrem, asta probabil se va reflecta in prima de asigurare.
Calin Munteanu 28 Februarie 2016 09:23
@Alexandru-,,MTB fiind considerat sport extrem'' - Toate disciplinele de MTB sunt considerate sporturi extreme? (comentariu editat)
@Alexandru-,,MTB fiind considerat sport extrem'' - Toate disciplinele de MTB sunt considerate sporturi extreme?
Zoltan Balint 28 Februarie 2016 09:41
Când vine vorba de asigurare, da. (comentariu editat)
Când vine vorba de asigurare, da.
Un fost membru 28 Februarie 2016 11:20
Cascadorii rasului,sau ce a fost asta? (comentariu editat)
Cascadorii rasului,sau ce a fost asta?
Costi Iordan Administrator
28 Februarie 2016 11:45
Prin acest articol noi am comunicat ca exista posibilitatea de a te legitima ca amator urmand o procedura mai simpla decat cea prin intermediul unui club. Nu va obliga nimeni sa va legitimati. Puteti continua sa practicati acest sport ca si pana acum si sa participati la concursuri ca si pana acum. Este doar o nota de informare. (comentariu editat)
Prin acest articol noi am comunicat ca exista posibilitatea de a te legitima ca amator urmand o procedura mai simpla decat cea prin intermediul unui club. Nu va obliga nimeni sa va legitimati. Puteti continua sa practicati acest sport ca si pana acum si sa participati la concursuri ca si pana acum. Este doar o nota de informare.
paca sergiu 28 Februarie 2016 18:16
Multumim Costi, erau multe saptamani de cand umbla zvonu asta si nu l-a confirmat nimeni oficial. Sper sa ne tineti la curent mai departe cu ce mai aflati in legatura cu subiectu asta si cu concursurile pt care, eventual, o sa se ceara legitimarea asta pt participare! (comentariu editat)
Multumim Costi, erau multe saptamani de cand umbla zvonu asta si nu l-a confirmat nimeni oficial. Sper sa ne tineti la curent mai departe cu ce mai aflati in legatura cu subiectu asta si cu concursurile pt care, eventual, o sa se ceara legitimarea asta pt participare!
Zoltan Balint 29 Februarie 2016 11:08
"Cicliștii pot fi atât profesioniști, cât și amatori, fiecare categorie din cele două având un tip propriu de licență. Diferența dintre o licență de amator și una aparținând unui sportiv de performanță este că sportivul de performanță este licențiat în cadrul unei structuri sportive afiliate la FRC (cluburi sau echipe), pe când ciclistul amator poate avea licență și fără a face parte dintr-un club sau o echipă." A nu se confunda sportivul de preformanță cu cel profesionist. E o diferență notabilă între cei doi. (comentariu editat)
"Cicliștii pot fi atât profesioniști, cât și amatori, fiecare categorie din cele două având un tip propriu de licență. Diferența dintre o licență de amator și una aparținând unui sportiv de performanță este că sportivul de performanță este licențiat în cadrul unei structuri sportive afiliate la FRC (cluburi sau echipe), pe când ciclistul amator poate avea licență și fără a face parte dintr-un club sau o echipă." A nu se confunda sportivul de preformanță cu cel profesionist. E o diferență notabilă între cei doi.
Alexandru Lazarescu 7 Martie 2016 10:48
În momentul de față nu este niciun beneficiu pentru un sportiv amator să se afilieze. Asigurare de care dorește poate să-și facă oricum, fără a plăti o taxă la Federație. E ca și cum ai zice: "Dacă îți place să mergi cu mașina mai mult decât de la serviciu-acasă, ia-ți licența de amator și, pe lângă taxa de licență, te obligăm noi să-ți faci CASCO. Și CASCO are următoarele beneficii....". Așa cum a zis și Costi, e doar o informare dar Federația nu se va opri aici. După ce va fi acceptată de comunitate, (prin necontestarea ei), va introduce reguli pentru organizarea de competiții prin care participanții să fie obligați să fie "legitimați". Nu mă înțelegeți greșit, nu sunt împotriva unei "licențe de amator", sunt doar împotriva unei impuneri de taxe fără niciun beneficiu, fără drept de apel și fără a consulta într-un fel pe cei afectați. Eu nu mă identific cu FRC din simplul motiv că nu văd niciun rezultat al muncii lor. Dacă lucrează doar cu profesioniștii, atunci să se limiteze la a-i licenția doar pe aceștia. (comentariu editat)
În momentul de față nu este niciun beneficiu pentru un sportiv amator să se afilieze. Asigurare de care dorește poate să-și facă oricum, fără a plăti o taxă la Federație. E ca și cum ai zice: "Dacă îți place să mergi cu mașina mai mult decât de la serviciu-acasă, ia-ți licența de amator și, pe lângă taxa de licență, te obligăm noi să-ți faci CASCO. Și CASCO are următoarele beneficii....". Așa cum a zis și Costi, e doar o informare dar Federația nu se va opri aici. După ce va fi acceptată de comunitate, (prin necontestarea ei), va introduce reguli pentru organizarea de competiții prin care participanții să fie obligați să fie "legitimați". Nu mă înțelegeți greșit, nu sunt împotriva unei "licențe de amator", sunt doar împotriva unei impuneri de taxe fără niciun beneficiu, fără drept de apel și fără a consulta într-un fel pe cei afectați. Eu nu mă identific cu FRC din simplul motiv că nu văd niciun rezultat al muncii lor. Dacă lucrează doar cu profesioniștii, atunci să se limiteze la a-i licenția doar pe aceștia.
Catalin Mihai Ionescu 13 Martie 2016 05:42
Exact asa a inceput si F.R.M. cu cativa ani in urma taxarea concursurilor de enduro (cu motocicleta) si aici ma refer la concursurile prietenesti din afara campionatelor de enduro, obligand organizatorii sa plateasca taxe pentru organizare, licente de o zi pt participanti, asigurare medicala, taxe care evident s-au reflectat in costul biletului de participare. In momentul de fata se mai pot evita aceste taxe doar organizand intalniri prietenesti FARA CRONOMETRAJ, acest lucru facand diferenta in acceptiunea F.R.M. dintre un CONCURS SPORTIV (la care esti obligat sa platesti taxe) si o intalnire prieteneasca. Evident ca aceste taxe nu s-au regasit intr-un beneficiu pentru organizatori sau participanti (ma refer la licente, nu la asigurare medicala care este utila) ci doar intr-un buget gaurit ca si cel al STATULUI. Asadar acesta este probabil viitorul concursurilor de ciclism. Poate ca sunt off topic, dar RECOMANDAREA din titlu poate fi un prim pas catre OBLIGATIVITATE. (comentariu editat)
Exact asa a inceput si F.R.M. cu cativa ani in urma taxarea concursurilor de enduro (cu motocicleta) si aici ma refer la concursurile prietenesti din afara campionatelor de enduro, obligand organizatorii sa plateasca taxe pentru organizare, licente de o zi pt participanti, asigurare medicala, taxe care evident s-au reflectat in costul biletului de participare. In momentul de fata se mai pot evita aceste taxe doar organizand intalniri prietenesti FARA CRONOMETRAJ, acest lucru facand diferenta in acceptiunea F.R.M. dintre un CONCURS SPORTIV (la care esti obligat sa platesti taxe) si o intalnire prieteneasca. Evident ca aceste taxe nu s-au regasit intr-un beneficiu pentru organizatori sau participanti (ma refer la licente, nu la asigurare medicala care este utila) ci doar intr-un buget gaurit ca si cel al STATULUI. Asadar acesta este probabil viitorul concursurilor de ciclism. Poate ca sunt off topic, dar RECOMANDAREA din titlu poate fi un prim pas catre OBLIGATIVITATE.
paca sergiu 14 Martie 2016 20:57
Cataline, eu sper sa nu ajungem acolo, dar daca o sa ajungem sa dam bani fara sa primim nimic de ei, ar fi fain sa organizam un boicot in masa al acelor concursuri! (comentariu editat)
Cataline, eu sper sa nu ajungem acolo, dar daca o sa ajungem sa dam bani fara sa primim nimic de ei, ar fi fain sa organizam un boicot in masa al acelor concursuri!
Cristian Marian 16 Martie 2016 10:43
Eu nu inteleg care este rostul,in afara unei taxe la federatie.Daca poti participa gratis la competitii(fara sa platesti taxa ar merge)Pentru accidentari oricum se completeaza formularul pe proprie raspundere; acum se doreste si o asigurare si o vizita medicala,deci nu mai este pe proprie raspundere. Parerea mea este ca trebuie infiintate cluburi,cu antrenori,unde viitoriisportivi amatori sa invete si sa se antreneze,altfel nu e nici o diferenta intre cei din poza de sus si poza de jos.Si in prezent cei care mai concureaza au facut ciclism pe la cate un club si au habar de aceasta disciplina.Parerea mea este ca nu se ia in calcul cum sa invete cineva ciclism de competitie.Asta ar trebui mai intai si nu taxa si autorizatii.Asta presupun ca se face ca sa ne laudam si noi ca aven n.ciclisti legitimati si sa mascam strea jalnica a sportului,inca o manipulare. (comentariu editat)
Eu nu inteleg care este rostul,in afara unei taxe la federatie.Daca poti participa gratis la competitii(fara sa platesti taxa ar merge)Pentru accidentari oricum se completeaza formularul pe proprie raspundere; acum se doreste si o asigurare si o vizita medicala,deci nu mai este pe proprie raspundere. Parerea mea este ca trebuie infiintate cluburi,cu antrenori,unde viitoriisportivi amatori sa invete si sa se antreneze,altfel nu e nici o diferenta intre cei din poza de sus si poza de jos.Si in prezent cei care mai concureaza au facut ciclism pe la cate un club si au habar de aceasta disciplina.Parerea mea este ca nu se ia in calcul cum sa invete cineva ciclism de competitie.Asta ar trebui mai intai si nu taxa si autorizatii.Asta presupun ca se face ca sa ne laudam si noi ca aven n.ciclisti legitimati si sa mascam strea jalnica a sportului,inca o manipulare.
Alex Roata 18 Martie 2016 17:38
Cristian, in primul rand licenta de amator te ajuta la asigurarea de sanatate, asta e foarte important, iar pe viitor or sa se trezeasca si firmele de asigurari de bunuri si o sa iti poti face polita si pentru bicicleta, incadrata ca si material de concurs. E mult prea faina treaba asta. (comentariu editat)
Cristian, in primul rand licenta de amator te ajuta la asigurarea de sanatate, asta e foarte important, iar pe viitor or sa se trezeasca si firmele de asigurari de bunuri si o sa iti poti face polita si pentru bicicleta, incadrata ca si material de concurs. E mult prea faina treaba asta.
Cristian Marian 20 Martie 2016 07:05
Nu contest utilitatea asigurarilor ba chiar mi se pare o treaba foarte buna mai ales ca exista un risc foarte mare de accidentare la concursuri si de asemenea de a distruge materialul de concurs.Eu o tin pe a mea inainte pentru licentiere aveai o pregatire anterioara facuta cu un antrenor si trebuia sa fii legitimat la un club, asa cum poti licentia pe cineva doar ca vrea si are o bicicleta (comentariu editat)
Nu contest utilitatea asigurarilor ba chiar mi se pare o treaba foarte buna mai ales ca exista un risc foarte mare de accidentare la concursuri si de asemenea de a distruge materialul de concurs.Eu o tin pe a mea inainte pentru licentiere aveai o pregatire anterioara facuta cu un antrenor si trebuia sa fii legitimat la un club, asa cum poti licentia pe cineva doar ca vrea si are o bicicleta
Alin Romulus Paul 22 Martie 2016 21:17
O porcarie, un mod de a mai atrage ceva bani la FRC si de a pune incet monopol pe concursuri. Faina treaba, succesuri la licentiere . (comentariu editat)
O porcarie, un mod de a mai atrage ceva bani la FRC si de a pune incet monopol pe concursuri. Faina treaba, succesuri la licentiere .
Tudor Radu 29 Martie 2016 06:24
de obicei unde isi baga nasul federatia neintrebata ese o porcarie. Asa au stricat si concursurile de motociclism, acuma isi cauta salariile intre ciclisti amatori. In curand nu o sa se mai poata tine concursuri decat sub tutela federatiei, care v-a incasa si mai multi bani pentru fiecare eveniment, pentru a nu face absolut nimic. Japca pe fata. (comentariu editat)
de obicei unde isi baga nasul federatia neintrebata ese o porcarie. Asa au stricat si concursurile de motociclism, acuma isi cauta salariile intre ciclisti amatori. In curand nu o sa se mai poata tine concursuri decat sub tutela federatiei, care v-a incasa si mai multi bani pentru fiecare eveniment, pentru a nu face absolut nimic. Japca pe fata.
Tudor Radu 29 Martie 2016 06:25
Ce a facut federatia romana de ciclism pentru ciclisti amatori? Absolut nimic. Sa se licentieze cei din federatie intre ei. Nesimtiti (comentariu editat)
Ce a facut federatia romana de ciclism pentru ciclisti amatori? Absolut nimic. Sa se licentieze cei din federatie intre ei. Nesimtiti
Sorin Ion 29 Martie 2016 06:42
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite (comentariu editat)
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite
Sorin Ion 29 Martie 2016 06:49
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite (comentariu editat)
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite
Sorin Ion 29 Martie 2016 06:49
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite (comentariu editat)
Pe de o parte e necesara o asociatie care sa cuprinda pe toti cei interesati de ciclismul de performanta. FRC este singulara in peisajul romanesc, poate impune legislatia care-i convenabila pentru anumite
Login sau înscrie-te ca membru pentru a lăsa comentarii.