RockShox pe înţelesul tuturor

RockShox pe înţelesul tuturor

Autor: Dan Mazilu | 20 decembrie 2012

De câte ori nu te-ai uitat cruciş la semnificaţiile simbolurilor de pe suspensiile bicicletei tale? Sau poate chiar ai găsit pe net nişte explicaţii, însă ori erau date de habarnişti erau date de experţi adevăraţi pentru care însă aveai nevoie de de diplomă în ştiinţe astrofizice pentru a-i înţelege. Pentru a ne uşura viaţa DHS Bike Parts, distribuitor oficial şi unic în România al produselor SRAM, ne-a trimis o serie de documente care explică, pe înţelesul tuturor, ce înseamnă simbolurile şi stickerele pe care le găsim pe furcile şi suspensiile spate RockShox.

RockShox pe înţelesul tuturor


Solo Air – Solo air este ca un călugăr budist. Designul deştept îţi permite să adaugi aer în furcă printr-o singură valvă tip Schrader putând umple în acelaşi timp ambele camere, pozitivă şi negativă. Astfel acestea sunt tot timpul în perfect echilibru, ca Yin şi Yang. Sistemul oferă amortizare cursiva şi previzibilă pe care o poţi regla în doar câteva secunde. Furca beneficiază de cel mai uşor arc pe aer de pe piaţă.

Air Guides – RockShox desenează aceste ghidaje pe toate furcile pe aer. Poate nu reprezintă o chestiune tehnică însă cu siguranţă te ajută să-ţi reglezi suspensia în câteva secunde în loc de minute, şi, ştim cât de mult contează minutele când eşti la începutul trailului şi vrei să-i dai la vale. Până la urmă cu cât te dai mai mult cu atât mai multe şanse ai să devii King of the Mountain pe traseul tău preferat.

Carbon Crown-Steerer – Fibra de carbon este cea mai uşoară şi mai solidă substanţă creată de om. Din această cauză gâtul din carbon al furcilor RockShox îţi oferă un super control chiar şi la viteze de care nu credeai că bicicleta ta este în stare. Echivalentul din aluminiu este şi acesta bun însă este mai greu cu 120 gr, cam cât cântăreşte şi degetul tău mare de la mână. Aşa că de ce să alegi? Ia un carbon şi păstrează-ţi degetul!

DropStop – Să ajungi la capătul cursei suspensiei înseamnă că într-adevăr ai împins-o la limită. RockShox consideră ca asta este şi ideea. Tehnologia DropStop întăreşte rata de compresie a furcii pe măsura ce se apropie de capăt. În acest fel „îi poţi da capăt” fără grijă concentrându-te doar la drumul din faţa ta nu şi la componentele care s-ar putea strica.

Dual Position Air – Dacă ce îţi place este să pedalezi la deal, iar la vale să o iei la picior, atunci dacă ai o suspensie care face bine un singur lucru înseamnă că stai bine. Însă ţie îţi plac urcările epice, coborârile tehnice, trailurile care şerpuiesc şi tot ce mai găseşti pe parcurs. Aşa că ai nevoie de o suspensie care să le poată face pe toate, cum ar fi Dual Position Air. Sistemul modifică cursa suspensiei cu 30 mm însă fără a afecta performanţele la denivelările mici. Astfel vei putea jongla între a urca sau coborî în mare viteză cu doar un clic.

Blackbox Technology – Este comic dacă te gândeşti că riderii de top cred că se bat pentru glorie şi faimă. Bine, poate şi puţin pentru asta, însă practic ei nu sunt decât nişte şoricei de laborator glorificaţi care, în cele din urmă, lucrează pentru tine. Programul Black Box combină geniul malefic al celor mai buni ingineri de la RockShox şi echipează pro-riderii cu cele mai noi echipamente şi tehnologii. După care le dă drumul la vale să vadă dacă toate astea merită să fie implementate pe bicicletele de serie sau este „back to the drawing board”. E greşit cum procedează? Poate, însă nu exista în lume piloţi de încercare mai buni ca o grămada de pro-rideri care se luptă pentru titlurile mondiale. Dacă ei câştigă şi tu câştigi.

Dual Flow Adjust – DFA seamănă cumva cu Glitter Rock. Două lucruri pe care nu le-ai fi văzut împreună totuşi se înţeleg de minune. Să zicem că te dai pe un traseu care are şi dropuri imense dar şi o mulţime de denivelări mici peste care treci în frânare. Modul convenţional de reglare a furcii ar fi să o faci să performeze la maxim pentru una sau cealaltă. RockShox DFA însă le poate înghiţi pe ambele. Sistemul foloseşte cele două circuite independente de amortizare prin care suspensia poate acomoda ambele tipuri de denivelări. Furca va absorbi şocurile mari în timp ce va amortiza cursiv şi denivelările mici. La fel ca machiajul şi rock-ul.

TurnKey – Aceasta tehnologie funcţionează cam ca Serviciile Secrete. Dacă ai neşansa să iei un şoc puternic în timp ce ai furca blocată, sistemul de refulare TurnKey o va încasa în locul tău şi va înghiţi şocul venit pe nepregătite. Dacă stai să te gândeşti ce face TurnKey-ul e chiar nobil. TurnKey este compatibil cu PushLoc şi PopLoc.
XLoc – Degetele mari de la mâini au făcut atât de multe pentru omenire de-a lungul timpului. Ne-au ajutat să cucerim animalele, să fim primii în lanţul trofic, chiar să inventăm bicicleta. Acum ne ajută şi pe trail. Acest lockout hidraulic, pe care te poţi baza oricând, este complet sigilat faţă de intemperii şi blochează sau deblochează furca la o simplă apăsare cu degetul mare. Apeşi o dată, ai blocat, apeşi a doua oară, ai deblocat.

PushLoc – RockShox vrea să o apeşi. Pe bune acum! Noul PushLoc îţi oferă o blocare instantanee a suspensiei printr-o telecomanda instalată pe ghidon. Daca XLoc este sistemul hidraulic de blocare, PushLoc este cel mecanic care este, evident, şi mai ieftin. Sistemul funcţionează la fel ca cel hidraulic. Apeşi o dată pentru blocare şi încă o dată pentru deblocare, ca un pix! Sistemul este disponibil pentru mâna stângă sau dreaptă şi se poate instala direct pe frânele Avid sau shifterele Sram compatibile cu MatchMaker X.

Maxle Lite – Cine se gândeşte la greutatea axului roţilor? Sună cam ca o obsesie ridicolă. Până la urmă nu este decât o tijă din metal care ţine roata pe bicicletă. Şi totuşi Maxle Lite este un thru axle deştept care nu doar uşurează cu câteva grame bicicleta, dar o face şi mai rigidă. Iar o bicicletă uşoară este mai uşor de convins să facă ce vrei tu. Mai ales dacă nu ai nevoie de scule speciale pentru demontare. Iar acel plus de rigiditate îţi permite să ocheşti acea linie perfectă pe care ai exersat-o în gând azi noapte de zeci de ori. Aşa că până la urmă acea obsesie nu e atât de ridicolă. Maxle Lite este disponibil pe dimensiunile 20x110mm şi 15x100mm.

Hot Rod – Se întâmplă de multe ori ca bicicleta să fie solicitată atât de tare încât uleiul din furcă oboseşte înaintea ta. Aşa ca RockShox a creat un dispozitiv care ajustează rata de compresie în funcţie de temperatura uleiului din furcă. Ajustarea se face cu ajutorul unui miez din răşină termoplastică ce reacţionează la căldură. Acesta se dilată odată cu creşterea temperaturii şi vâscozităţii uleiului. În acest fel suspensia se va simţi la fel şi la începutul turei tale de DH dar şi la final.

Speed Lube – Este cel mai rapid serviciu de schimbare a uleiului suspensiei. Sistemul permite acest schimb de ulei din braţele inferioare fără a fi nevoie să demontezi furca. Ideal pentru cei care doresc suspensie confortabilă şi mai ales pentru cei care doresc să meşterească singuri la bicicletă. Totul se poate face în mai puţin de un minut. Sistemul este disponibil doar pe furcile Totem.

MatchMaker X – Colierul MatchMaker X este mai mult decât un simplu colier. E ca şi cum prietena sau soţia ţi-ar face curăţenie pe birou. Colierul acceptă 3 controale ce pot fi instalate cum ar fi: telecomanda de blocare a suspensiei, frâne Avid, shiftere Sram sau telecomanda Reverb XLoc. În afara situaţiei în care beneficiezi din naştere de degete mai lungi, aceasta este singura modalitate prin care poţi avea totul la îndemână, sau mai bine spus la înde-deget?
Sag Gradients – Daca nu-ţi reglezi bine sag-ul e ca şi cum ai merge cu bicicleta altcuiva. Dar de ce să te chinui cu şoricei de plastic sau rigle pentru a-ţi regla la milimetru suspensia? Marcajele pentru procentul de lăsare (cursa negativa) a suspensiei este printată direct pe braţele superioare ale furcii sau amortizorului.

Power Bulge – Când ai nevoie de mai mulţi muşchi la mâini te duci la sală. Când ai nevoie de o furcă mai solidă bagi nişte Power Bulge. Alte firme nu fac decât să mărească dimensiunea braţelor furcii făcându-le mai grele. Power Bulge doar întăreşte braţele inferioare ale furcii prin care se permite utilizarea unor bucşe mai mari. Rezultatul se traduce prin rigiditate sporită şi o tură mai faină cu bicicleta.

Motion Control DNA – Cine nu îşi doreşte mai mult? Ca mountain biker mai mult ar putea însemna mai multe stânci, rădăcini şi coborâri. Mai mult poate să însemne, de asemenea, şi mai multe switchback-uri, single track-uri sau căţărări. Mission Control DNA a fost creat pentru cei care vor mai mult de la tura pe care o fac şi au nevoie de mai mult de la suspensia lor.

În funcţie de felul în care te dai există 4 variante ale sistemului Motion Control DNA care dispune de revenire Dual Flow (rebound) - disponibil doar pe SID şi Revelation: XX, RCT3, RTL şi RL.

XX – Este destinat cicliştilor care caută o eficientă maximă. Amortizarea XX Motion Control DNA dispune de blocarea hidraulică XLoc şi este soluţia optimă pentru cei care vor să meargă repede.

RCT3 – Este gândită pentru riderii care caută suspensii capabile să înghită mai multe hopuri. Noul RCT3 dispune de 3 poziţii: deschis, între şi blocat. Riderul poate accesa uşor aceste 3 opţiuni şi adapta suspensiile în funcţie de teren: deschis – pentru amortizare maximă, între – pentru eficienţă şi amortizare medie, blocat – pentru eficienţă maximă la pedalare.

În plus faţă de cele 3 moduri, RCT3 dispune de o ajustare separată pentru compresie la viteză mică.

RLT – Gândit pentru riderii care vor o tură cât mai stabilă.

RL – Pentru cei care vor o modalitate cât mai simplă de reglaj a suspensiei.

Mission Control DH – Pentru a crea o furcă de downhill majoritatea nu fac altceva decât să mai adauge cursă la un model deja existent. La furcile RockShox, care beneficiază de Mission Control DH, cartuşul din furcă este special gândit pentru cursele de DH. Astfel acesta beneficiază în plus de reglaje pentru compresie high şi low speed şi revenire Dual Flow.

Motion Control – Imaginează-ţi că mergi cu bicicleta pe lună. Dealuri line, rocă pisată, cratere. Nu e cine ştie ce gravitaţie aşa că nu ai avea nevoie neapărat de un telescaun. Dar din păcate nu poţi merge pe lună, iar pe pământ ai gravitaţie, ai stânci colţuroase şi dropuri naturale sau artificiale. Aşa că ai nevoie de suspensii care se descurcă bine şi la vale şi la deal. Deci, chiar dacă nu te poţi da pe lună, cu sistemul Motion Control poţi controla gravitaţia de pe pământ.

Reprezentant RockShox în România – DHS Bike Parts
Raporteaza

49 Comentarii

Jancso Gellert
22 decembrie 2012 la 00:24
foarte fain articol!`zgomotele` ciudate produse de marzocchi o sa dispara dupa ce incepe biciclistul sa foloseasca furca,asa in `gol` dupa cum zicea cineva mai sus normal ca `pusca` si e `naspa` dar la sfarsitul zilei nu aia conteaza ce ai pe bicicleta,daca ai fox sau xfusion,x9 sau x0 conteaza satisfactia si distractia!nu?si inca o chestie majoritatea pieselor is fabricate cu ajutorul CNC urilor,nu e un privilegiu sa ai piese facute pe cnc,in ziua de azi nu mai exista fabrici fara CNC uri cu strunguri/freze universale unde sta un muncitor suparat
1 Dan Mihai
0
Uik Alex
22 decembrie 2012 la 00:43
Nu stiu de ce ai inteles asta,ca e mai buna ca o furca X,pt ca nu am comparat-o cu nici una,doar am spus ca e mai buna din punct de vedere al craftsmanshipului.Da-te pe un Boxxer 15 ani fara sa schimbi nimic la el in afara de ulei la vreo 2 ani.Cat despre CNC,in ziua de azi se toarna piesele in matrite, nu se mai fac la CNC din blocuri de material.
1 Sebi Sin
1 Dan Mihai
Jancso Gellert
22 decembrie 2012 la 01:02
mai citeste despre procesul de fabricatie a pieselor din ziua de azi;) si despre procedeele de turnare si de rectificare dupa turnare si cu ce masinarii is facute dar mai intai viziteaza o fabrica sau intreaba pe cineva care lucreaza intr-o fabrica cum e cu turnarea si rectificarea pieselor turnate cu ajutorul cnc urilor
2 Maximilian Munteanu, Dan Mihai
0
Uik Alex
22 decembrie 2012 la 01:26
Da, se retuseaza, nu sunt frezate din chuncks,notice the difference?
1 Sebi Sin
1 Dan Mihai
Maximilian Munteanu
22 decembrie 2012 la 03:18
Alex, cele mai rezistente piese sunt cele forjate la rece. Craftsmanship? Un Monster tot e o furcă de duzină. Dacă vorbim de crafsmanship vorbim de Foes şi de White Bros., de BOS şi de Bergman, de TFTuned şi de bucşele lor custom micrometrice adaptate la fix pentru ce stanchions ai şi, într-un final de rulotele din World Cup "where the magic happens". Monster-ul tău, nu are treabă cu toate ăstea, oricât de fain ar fi şi te cred că e fain. Dar e fain aşa cum e fain un Dodge Charger din '68. În 2012 avem deja alte animale. Şi ţine cont că sunt partizanul Charger-ului în general! Mai are o problemă, cel puţin la nivel teoretic: fricţiunea crescută datorită tuburilor de 40 mm. Dar asta e doar teorie. Citeam undeva mai demult că există oameni care nu şi-au schimbat niciodată uleiul în furci Marzocchi din 2000 sau 2001. Acum, oricât de remarcabil ar fi asta pentru o furcă (reţine că am avut Bombere multă vreme şi mai am şi mă dau cu ele), ăia sunt nişte cretini, care nu merită aduşi în argument. Noi aici vorbim despre furci high performance, am eu impresia. La aşa ceva îţi asumi orice fel de mentenanţă pretinde produsul. La World Cup totul se desface după câteva manşe. Dar noi nu suntem la World Cup. Îmi aduc aminte 2002 când primul Dorado era pe val. La Kaprun Kovarik făcea notă discordantă şi se dădea cu X-Vert-ul Carbon, o furcă recunoscut "uscată" care avea nevoie de o atenţie ridicolă, cu tot cu Microlube-ul lui peşte oceanic. La fel de consecvent cum a fost dintotdeauna, Chris stătea cuminte la coadă la Manitou pentru a-şi "reîmprospăta" furca, şi de 2-3 ori pe zi, unde Dorado-urile erau mult mai puţin pretenţioase. Şi atunci era foarte pe felie, după ce a distrus la Fort William concurenţa la cea mai mare diferenţă care se menţine şi azi. Dar, aşa cum spuneam, noi nu suntem la World Cup. Pentru aia, cine nu e în stare să aibă grijă de un Boxxer e sau puturos, sau zgârcit sau pur şi simplu prost. E ca şi cum te-ai plânge că trebuie să ungi lanţul sau să aeriseşti frânele.
3 Marius Ivan, Marius Obreja, Dan Mihai
0

Scrie un comentariu

Dan Mazilu
Membru din: 12 septembrie 2012

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads