Istoria pistelor de biciclete din Bucureşti

Istoria pistelor de biciclete din Bucureşti

Autor: Dan Mazilu | 6 noiembrie 2012

Inspirată parcă direct din scenariul unui film de acţiune, istoria pistelor de biciclete din Bucureşti este departe de a fi liniştită. Ok, nu avem explozii şi urmăriri de maşini, şi slavă Domnului pentru asta, însă cu siguranţă cu intrigi şi suspans, mai ceva ca într-un film poliţist sau cu spionaj.

OPTAR, Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România, este una din organizaţiile care a luptat, încă de la începuturile înfiinţării pistelor de bicicletă, pentru drepturile cetăţenilor Capitalei. Şi nu a luptat doar teoretic ci a mers atât de departe încât a fost nevoită să cheme în judecată o instituţie a statului.

Astăzi OPTAR a publicat pe site-ul său un istoric al demersurilor pe care organizaţia le-a făcut, demersuri care încep în aprilie 2011. Mai jos reproducem integral articolul care îţi dă foarte mult de gândit şi care trebuie să te facă să simţi că trebuie să te implici mai mult. Nu îţi trebuie multă minte şi nici nu trebuie să cugeţi prea mult pentru a vedea că pur şi simplu „nu se vrea”.

Daca este să tragem o concluzie din articolul publicat de OPTAR cea mai potrivită este tot o afirmaţie din materialul lor:

„Singurul rezultat notabil al grupului de lucru este faptul că la Primărie nu se mai râde când se vorbeşte despre bicicletă”.

Istoria pistelor de biciclete din Bucureşti
O pista de bicicleta proaspat construita, tot pe trotuar.


Un cetatean informat nu poate fi manipulat.

In ultimii 2 ani OPTAR si-a informat simpatizantii despre pistele ilegale si despre incrancenarea cu care vinovatii sunt protejati de institutiile statului. In dispret fata de cetateni, Administratia Strazilor Bucuresti, institutia vinovata de irosirea a zeci de miloane de euro, a anuntat zilele trecute ca “nimic nu se va schimba in acest an”. Asa sa fie?

21 aprilie 2011 – OPTAR solicita Administratiei Strazilor Bucuresti informatii despre pistele pentru biciclete. Pe 13 mai 2011, institutia trimite doar o parte dintre informatiile solicitate.

08 iunie si 27 iunie 2011 – OPTAR solicita Brigazii Rutiere Bucuresti primele avize eliberate pentru materializarea pistelor. Se face si prima sesizare despre unele nereguli constatate. Raspunsul a sosit pe 01 iulie 2011.

12 iunie 2011 – OPTAR analizeaza cele 10 piste pentru biciclete pe care Administratia Strazilor sustinea ca le-a receptionat. Filmarile aveau sa stea la baza urmatoarelor petitii adresate Politiei si Primariei. Se constata lipsa pistei pentru biciclete pe Calea Vacaresti, pista care ar fi fost receptionata de Administratia Strazilor.

06 iulie 2011 – OPTAR solicita Brigazii Rutiere avizele eliberate pentru cele 10 piste pentru biciclete pe care Administratia Strazilor le-ar fi receptionat pana la data 13 mai 2011. Cele mai multe dintre acestea ne sunt transmise pe 01 august 2011.

25 augut 2011 – OPTAR solicita Brigazii Rutiere desfiintarea pistelor periculoase.

31 august 2011 – OPTAR este invitata la sediul Brigazii Rutiere. Din discutii s-a aflat ca exista cel putin un politist care credea ca in Codul Rutier exista prevederi care sustin trasarea pistelor exclusiv pe trotuare. Totodata s-a constatat faptul ca Politia nu dispune de mijloacele necesare pentru controlul viabilitatii pistelor. Politisul care a verificat sesizarile OPTAR a efectuat deplasarea cu autoturismul in timp ce pistele din Bucuresti sunt marcate exclusiv pe trotuare.

22 septembrie 2011 – OPTAR prezinta Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti o “Analiza a pistelor pentru biciclisti”. Administratia Strazilor si Brigada Rutiera au avut reprezentanti in comisie.

27 septembrie 2011 – Brigada Rutiera formuleaza raspunsul la petitiile OPTAR privind desfiintarea pistelor periculoase. Pentru prima data se confirma faptul ca Administratia Strazilor Bucuresti a receptionat si platit ilegal pistele.

30 septembrie 2011 – OPTAR cere informatii despre pistele receptionate de Administratia Strazilor. Scopul cererii era de a verifica daca au mai fost receptionate si alte piste in afara celor 10 piste comunicate in luna mai. Atunci s-a spus pentru prima data povestea celor zece biciclete maltratate din curtea Administratiei Strazilor.

09 octomrie 2011 – OPTAR expune problema Bucurestiului catre comunitatile de biciclisti din intreaga lume. In mai putin de o saptamana sosesc reactii din toate colturile lumii.

10 octombrie 2011 – OPTAR sesizeaza Prefectura. Aceasta se rezuma sa faca ceea ce OPTAR facuse deja: trimite petitia catre politie si Administratia Strazilor. Administratia Strazilor n-a raspuns petitiei.

11 octombrie 2011 – OPTAR se intalneste cu reprezentantii Administratiei Strazilor. Se constata ca reprezentantul institutiei in Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Primariei Bucuresti nu stia ca mopedele sunt obligate sa circule pe piste. Dealtfel, nelamuririle doamnei consilier au stat la baza lansarii unui concurs de fotografie: Pietoni in actiune! Fiind o tema foarte dificila, niciun artist nu a putut sa ilustreze viziunea Administratiei Strazilor. (Prin marcarea pistelor pe trotuare, Politia si Primaria a obligat mopedele sa circule pe pistele materializate pe trotuare, printre pietoni).
19 octombrie 2011 – Administratia Strazilor, sub masca unei institutii care da dovada de transparenta, trimite catre OPTAR informatii cu scop de manipulare:

- Astfel, cu toate ca s-a solicitat o lista cu traseele receptionate, se primeste o adresa cu piste executate.
- Cu toate ca in luna mai se vorbea despre 10 trasee finalizate si receptionate, acum se pomenea despre 39 de trasee executate.
- Cu toate ca pe data 13 mai 2011 se da o lista cu artere pe care „sunt in curs de executie lucrarile de amenajare piste pentru biciclisti”, pe data 19 octombrie 2011 se sustine faptul ca respectivele piste au fost realizate in 2010 !!!

27 octombrie 2011 – La o solicitarea OPTAR din 14 octombrie, se afla ca in urma constatarilor deficientelor, Brigada Rutiera nu a aplicat sanctiuni contraventionale.

31 octombrie 2011 – Urmare a greselilor de marcare a pistelor pentru biciclete, tot mai multi soferi au senzatia ca biciclistii sunt obligati sa mearga pe trotuare. Aflam ca pana si compania de transport locala crede acest lucru. Cetatenii sesizeaza OPTAR despre un raspuns RATB la o petitie. Foarte grav este faptul ca RATB incurajeaza comportamentul agresiv al soferilor sai, prin gasirea de justificari pentru faptele acestora.

17 noiembrie 2011 – Deoarece OPTAR a aflat ca RATB “incurajeaza folosirea bicicletei ca mijloc alternativ de transport”, fiind parte activa in proiectul „CAPITALA CRESTE VERDE”, initiativa a Primariei Municipiului Bucuresti de promovare a mijloacelor de transport ecologice, organizatia a solicitat acestei institutii sa puna la dispozitia OPTAR, cu titlu gratuit, spatiu publicitar pe autovehiculele RATB. Se dorea a se incepe o campanie publicitara cu scopul de a incuraja cetatenii sa foloseasca mai mult bicicletele ca mijloc de transport. Raspunsul RATB s-a rezumat la o lista de preturi.

Regia de transport local din Brasov le spune oamenilor sa foloseasca bicicleta.

24 noiembrie 2011 – OPTAR trimite petitii prin care sesiseaza problemele pistelor catre Primarul General al Municipiului Bucuresti si catre Consiliul Generalal Municipiului Bucuresti. Dupa ce hartiile au fost plimbate intre diverse directii din Primarie, acestea sunt trimise la Administratia Strazilor Bucuresti (institutia vinovata) pentru a formula un raspuns. Pana astazi (06 nov 2012) nu s-a primit raspuns la aceste petitii.

30 noiembrie 2011 – OPTAR trimite petitii catre PMB si CGMB prin care se solicita ca in proiectul parcarii de la Universitate sa se prevada locuri pentru parcarea in siguranta a bicicletelor. Pana la aceasta data nu s-a primit raspuns la aceste petitii. Deoarece parcarea nu a fost finalizata, nu se cunoaste daca petitiile au fost luate in considerare.

04 ianuarie 2012 – Reactie la petitia inaintata catre Prefectura, OPTAR primeste o adresa din partea Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti. Se reconfirma incalcarile Codului Rutier dar nu se comunica nicio masura adoptata pentru protejarea vietii si integritatii participantilor la trafic.

04 ianuarie 2012 – OPTAR formuleaza o noua cerere prin care solicita Administratiei Strazilor Bucuresti sa furnizeze informatii publice despre pistele pe care le are in administrare dupa ce institutia a refuzat sa raspunda cererii depuse pe 30 septembrie 2011.

26 ianuarie 2012 – Soseste un nou set de avize eliberate de Politie pentru marcarea pistelor. Se constata ca exista avize eliberate in 2011 la piste pe care Administratia Strazilor sustine ca le-a realizat in 2010.

27 ianuarie 2012 – OPTAR solicita Institutiei Prefectului sa-si exercite prerogativele de garant al respectarii legii. Se solicita identificarea persoanelor vinovate.

20 februarie 2012 – OPTAR formuleaza o cerere administrativa prin care se solicita Administratiei Strazilor un raspuns la cererea depusa pe 4 ianuarie 2012. Si de data aceasta Administratia Strazilor Bucuresti refuza sa furnizeze informatiile publice. In fata acestui refuz OPTAR da in judecata ASB. Primul termen este stabilit pe 9 mai.
Februarie 2012 – La initiativa lui Matei Budes, 6 biciclisti se intalnesc pentru a discuta despre o posibila colaborare in rezolvarea problemelor biciclistilor. OPTAR a fost prezenta la aceasta intalnire. Saptamanal numarul participantilor creste.

In luna aprilie 2012, Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti, noua platforma a biciclisilor bucuresteni, isi face cunoscute intentiile:

“Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană, prin aplicarea normelor europene în domeniu, în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.”

28 februarie 2012 – OPTAR aduce in atentia cetatenilor documentul “Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011 – 2020”. Se constata ca institutiile statului ignora Strategia.

OPTAR se adreseaza Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera in dorinta de a permite participarea organizatiei la sedinte. Pana astazi nu s-a primit nicio invitatie la vreo intalnire a CISR.

26 martie 2012 – Primarul Oprescu Sorin participa la o emisiune TV. Cetatenii adreseaza intrebari invitatului despre situatia pistelor ilegale din Bucuresti si despre recuperarea pagubelor.
Cand se va respecta legea in privinta pistelor pentru biciclete ?
Cand recuperati banii de la cei care au receptionat pistele fara ca ele sa fie conforme cu avizele si normele legale ?
Cand au fost receptionate 130 km de piste daca politia a confirmat de acum 7 luni ca primii 40 de km nu respecta legea ?
Cand veti reda trotuarele catre pietoni ?
Cati oameni trebuie sa moara pentru ca sa putem merge in siguranta pe trotuar ?
Intrebarile adresate se regasesc in filmul CBB.

30 martie 2012 – Se afla ca pentru prima oara Brigada Rutiera Bucuresti dispune respectarea prevederilor Codului Rutier in cazul a 600 metri de piste periculoase pentru biciclisti si pietoni. Decizia politiei a venit dupa mai multe luni in care Administratia Strazilor Bucuresti a refuzat sa aplice legea, chiar si in urma cererilor venite din partea Brigazii Rutiere Bucuresti.
Aplicarea legii a fost si un rezultat al unui material difuzat de Realitatea TV.
Montate temporar pana la intrarea in legalitate a pistelor, pentru prima data apar indicatoarele “accesul interzis biciclisilor”.

03 aprilie 2012 – OPTAR considera ca nerespectarea legii de catre Administratia Strazilor Bucuresti este si o consecinta a lipsei de fermitate a politiei in aplicarea legii. Astfel, cu toate ca in Codul Rutier se prevad amenzi aspre pentru administratorul de drum care nu asigura siguranta traficului, Administratia Strazilor Bucuresti nu a fost sanctionata niciodata pentru incalcarile legii in cazul pistelor pentru biciclete.
Motivatia: lipsa resurselor bugetare ale administratiei publice.

26 aprilie 2012 – La initiativa Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti are loc o intalnire intre reprezentantii unor ONG uri si cei ai diverselor directii si institutii aflate in subordinea PMB si CGMB. Avand in vedere contextul european care conditioneaza obtinerea finantarilor europene viitoare de catre orasele statelor membre de realizarea unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) se stabilesc intalniri regulate.
Nu exista vreun proiect care sa fi rezultat in urma acestor 6 luni de intalniri.
Singurul rezultat notabil al grupului de lucru este faptul ca la primarie nu se mai rade cand se vorbeste despre bicicleta.

12 mai 2012 – Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti initiaza manifestarea artistica „Desene cu creta pe trotuar”. Se atrage atentia cetatenilor orasului asupra ilegalitatilor tolerate si incurajate de autoritati.

21 mai 2012 – Cu doua zile inainte de termenul de judecata, Administratia Strazilor Bucuresti pune la dispozitia OPTAR informatiile pe care le ascundea. Cetatenii afla astfel ca in plin scandal al pistelor ilegale, in septembrie 2011, ASB a receptionat alte 29 de trasee.
Documentele obtinute in Tribunal stau la baza unui proiect OPTAR de implicare a cetatenilor in rezolvarea problemelor pistelor ilegale: “Adopta o pista periculoasa! Apoi… desfiinteaz-o!”

1 iunie 2012 – Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti propune un demers de democratie paticipativa. OPTAR depune un memoriu catre ministrul de interne. Sunt reclamate ilegalitatile comise de Administratia Strazilor si Brigada Rutiera in cazul pistelor ilegale din Bucuresti.
Nu s-a primit raspuns la acest memoriu.

5 iunie 2012 – Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti propune organizarea unui eveniment inedit in Romania: inaugurarea unui tronson de autostrada de catre biciclisti. Numit “Kilometrul Verde”, proiectul trebuia sa aduca in atentia opiniei publice un document important pentru viata si sanatatea cetatenilor: Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011 – 2020.
Aprobat initial de catre ministrul transporturilor, proiectul este anulat dupa ce evenimentul capata o amploare deosebita. Nu exista un raspuns oficial al CISR pentru care acest eveniment nu a avut loc.

1 iulie 2012 – La ProCinema este difuzat “Filmul care iti umfla rotile la bicicleta”. Filmul doreste a fi un ghid pentru cei care s-au gandit ca ar dori sa calatoreasca vreodata pe bicicleta. Exista acolo si cateva comparatii intre cum sprijina alte tari transportul alternativ si lipsa de interes a autoritatilor din Romania. Filmul poate fi vizionat on-line.

9 august 2012 – Pe baza informatiilor din presa, OPTAR compara pretul platit pentru pistele ilegale din Bucuresti cu o autostrada din Bulgaria. Se constata ca marcajele din Bucuresti au fost mai scumpe decat o autostrada din Bulgaria.

16 august 2012 – Brigada Rutiera Bucuresti dispune desfiintarea a 8 trasee de piste pentru biciclete. Documentarea ilegalitatilor pe cele 8 trasee desfiintate au fost realizata voluntar de catre cetatenii implicati in proiectul “Adopta o pista periculoasa ! Apoi… desfiinteaz-o!”

19 august 2012 – Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti aduce din nou in atentia cetatenilor Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011 – 2020. In urma unui sondaj se constata ca peste 81\% dintre soferii bucuresteni prefera ca in Bucuresti sa fie incurajat mersul cu bicicleta si/sau transportul public si sa fie descurajat mersul cu autoturimul.

21 august 2012 – OPTAR se pregateste pentru a participa la o intalnire in cadrul programului VOCA (Volunteers of Cycling Academy). Invitatia a fost lansata de asociatia MaiMultVerde prin Cicloteque. Pe timpul pregatirii prezentarii constatam ca in anii 1970 biciclistii aveau mai multe drepturi decat in anul 2012. Odata cu descurajarea mersului pe bicicleta problemele legate de traficul auto au crescut.

19 septembrie 2012 – OPTAR face o comparatie intre Bucuresti si Copenhaga. In timp ce in Bucuresti este incurajat traficul auto, in Copenhaga este incurajat mersul pe bicicleta. De aici si diferentele enorme intre cele doua capitale. In timp ce Bucuresti a fost declarat orasul cel mai poluat din Europa, Copenhaga a fost declarata in 2007 capitala celor mai fericiti oameni din Europa. Iar in competiţia pentru desemnarea Capitalei Verzi Europene pentru anul 2014 câştigătoare a fost desemnată Copenhaga.

2 octombrie 2012 – OPTAR isi face cunoscute proiectele pe care le are pe agenda. Se solicita sprijinul firmelor pentru a vira 20\% din impozitul pe profit. In limita a 0,3 \% din cifra de afaceri suma oferita ca sponsorizare este deductibila.
Pana acum nicio firma nu a raspuns acestei solicitari.

4 octombrie 2012 – OPTAR sesizeaza Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti despre modul defectuos in care au fost desfiintate pistele ilegale. Montarea indicatoarelor de interzicere ar fi trebuit sa se refere doar la pistele ilegale. Ori din interpretarea indicatoarelor se intelege ca nu mai ai voie sa pedalezi pe respectivele strazi. Reprezentantul Politiei confirma faptul ca Brigada Rutiera nu a dat aviz Administratiei Strazilor pentru interzicerea accesului biciclistilor pe strazile unde au fost desfiintate pistele.

8 octombrie 2012 – In lipsa implicarii PMB sau CGMB in identificarea vinovatilor pentru receptionarea si plata ilegala a pistelor din Bucuresti, OPTAR a sesizat Curtea de Conturi desi ilegalitatile au fost deja constatate de catre politie. Curtea de Conturi trebuie doar sa solicite documentul de receptie al pistelor unde se afla numele vinovatilor. Prin semnarea receptiei pistelor practic s-a aprobat plata unor lucrari ilegale sau neexecutate. Tot Curtea de Conturi trebuie sa identifice valoarea prejudiciului si sa demareze operatiunile de recuperare a pagubelor. In cazul in care se va constata ca sefii vinovatilor au stiut de prejudicii dar nu au imputat pagubele in termenul legal, acestea pot fi recuperate de la acestia.
OPTAR a solicitat documentul de receptie a pistelor insa PMB, CGMB si ASB au refuzat sa puna la dispozitie aceasta informatie publica. Deasemenea, cele 3 institutii au refuzat sa raspunda unei intrebari adresate de OPTAR: au inceput procedurile pentru recuperarea pagubelor de la cei vinovati ?

11 octombrie 2012 – In urma campaniei “Adopta o pista periculoasa ! Apoi… desfiinteaz-o!” au fost adresate cate 12 sesizari catre PMB, CGMB, Brigada Rutiera Bucuresti si Administratia Strazilor Bucuresti. Singura institutie care a raspuns acestor petitii a fost Brigada Rutiera Bucuresti care ne-a comunicat ca pentru toate traseele sesizate s-a constatat ca cetatenii au avut dreptate: pistele sunt ilegale. Pe data 11 octombrie, facand totalul pistelor declarate ilegale in 2011 cu cele desfiintate in 2012 se constata ca Administratia Strazilor Bucuresti a receptionat si a platit ilegal peste 100 km de piste !

27 octombrie 2012 – Cetatenii ies in strada in cel mai mare mars de protest al biciclistilor din Bucuresti.

29 – 31 octombrie 2012 – Se depun cele 10 petitii semnate de participantii la marsul din 27 octombrie.

1 noiembrie 2012 – Se aplica prima amenda unui biciclist din cauza aplicarii corecte a legii in cazul montarii incorecte a indicatoarelor de interzicere a accesului biciclistilor pe piste.
Iata listele pistelor ilegale desfiintate in Bucuresti:

http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns1.pdf
http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns2.pdf
http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns3.pdf
http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/10/raspuns4.pdf
http://optar.ro/wp-content/uploads/2012/08/trasee-desfiintate.pdf
Raporteaza

21 Comentarii

Leonard Barbu
7 noiembrie 2012 la 20:46
unde este făcută poza ? (o pistă de biciclete proaspăt construită - tot pe trotuar)
0
0
Tudor Stan
7 noiembrie 2012 la 20:49
Si ce importanta are ca este construita pe trotuar?Si la nemti este la fel in multe locuri unde trotuarul permite iar carosabilul nu.Important este sa fie respectate si sa ti se acorde prioritate cand circuli pe ele.
0
1 Ciprian Andrei
Dan Mazilu
7 noiembrie 2012 la 20:52
Poza e facuta in Bucuresti in noua Piata Regelui. Sunt 4 bucati scurte de pista pe fiecare din cele 4 colturi ale intersectiei
0
0
Tudor Stan
7 noiembrie 2012 la 20:53
@Leonard : Piata "Regelui"/ Bdul Kiseleff
0
0
Ciprian Burca
9 noiembrie 2012 la 09:53
eu nu va inteleg,de ce va cramponati atat,cu pistele de biticla,ca sunt pe trotuar,nu stiu cat ati calatorit in tari straine,dar cam peste tot pistele sunt in proportie de 80\% pe trotuar.Ideea este in urmatorul fel,acolo trotuarul este facut de 100 de ani si pentru biciclete si pentru pietonaci.Normal ca idiotii care ne carmuiesc nu vor sa investeasca in largirea trotuarelor si a soselelor,ca ar costa urias,si unde ar mai fura ei pentru concedii exotice,amante,nepoti,copilasi beizadele.
0
1 Ciprian Andrei

Scrie un comentariu

Dan Mazilu
Membru din: 12 septembrie 2012

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads