Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?

Dacă e să fiu sincer, textul acesta de susținere trebuia să fie aici de acum o săptămână, de când proiectul scris de colegul și prietenul nostru Dan Pohrib a apărut pe Țara Lui Andrei, portalul de idei susținut și finanțat de Petrom, și odată cu el și valurile virale de entuzism pentru acest lucru firesc. Dar el e de adulmecat, rumegat și îmbrățișat și acum și și mai târziu!

Știu că veți spune că pe Țara Lui Andrei mai sunt și alte proiecte dedicate dezvoltării activității pe două roți, deci de ce în susținem tocmai pe acesta? Simplu! Pentru că îl cunoaștem pe Dan și fiindcă subiectul ne e atât de familiar, brașoveni fiind, încât nu putem să ne îndoim de importanța lui nici o secundă. Când cineva din familia ta extinsă face un lucru bun, apăi îți dai silința de le spui tuturor despre acel lucru!

Vremuri bune, vremuri bune...


Da, ne e dor și de aglomerația asta.


Cine este Dan Pohrib? Un prieten bun, școlit pe două roți în sportul de șosea și entuziast al freeride-ului și downhill-ului încă de ceva vreme încoace, un om care s-a ridicat singur din împrejurări mai puțin fericite, un stâlp esențial din structura evenimentelor celor mai importante organizate la Brașov în ultimii ani, un promotor al bicicletei ca mod firesc de dezvoltare în perimetrul scolastic și un tată atent și interesat de viitorul alor lui. Niște premise absolut normale pentru un asemenea proiect întru evoluție. Chiar dacă până acum a rămas discret în culise, e timpul ca lumea să afle cine este Dan și este timpul ca noi, cei apropiați lui să-i mulțumim pentru ce a făcut până acum și să-l susținem și pe viitor. Jos pălăria!

Dan în cadrul proiectului pentru școlari Bike's Cool


Dan la On The Rocks, pilonul nelipsit.


Nu știu despre voi, dar mie îmi place să cred că de un bikepark trebuie să se ocupe un om care se dă, nu unul spilcuit, la costum.


Despre ce este vorba în proiect? Simplu: despre pasul firesc, crearea unui bikepark în masivul Postăvarul, în care localnicii și nu numai ei se dau și așa de ani de zile și unde evoluția nu mai poate fi negată, nici ocolită. Cei din Sinaia au înțeles asta încă de anul trecut, Cheile Grădiștei sunt pe felie mulțumită unor oameni cu inimă pentru sport, la Buscat se lucrează, iar alte zone populare pentru mountainbiking sigur urmează să se deschidă ca abordare și mentalitate. E timpul să facem pasul și aici!

Potențialul nesfârșit!


Nu e nici un secret că în tânăra istorie a sportului nostru în România, Brașovul (și mai cu seamă Postăvarul) a fost epicentrul ramurilor gravitaționale, care s-au dezvoltat logic și firesc într-un mediu generos și privilegiat. O scurtă istorie:

Așa cum am mai scris în multe rânduri, prima cursă de coborâre, pe atunci în format ”dual downhill”, a avut loc pe Drumul Roșu în 1996 și a fost organizată de Asociația Sportivă 911. Anii au trecut, 911 a repetat isprava în 1997, dar de data aceea cu un downhill clasic, tot pe Roșu, iar 1998 ne-a adus un cross country în Poiana Mică și poate primul dual pe pârtie, în fața stației de jos a Telecabinei Kanzel. În 1999, clubul Surmont a mutat distracția pentru doi ani în Bunloc, sub numele Surmont Dual & Downhill, dar în 2001 alaiul a revenit în Poiană cu poate cea mai călduroasă eră a sportului, unde la o cursă comunitatea știa că e mai importantă prezența și voia bună, mai puțin rezultatele. Surmont MTB Festival a durat până în 2004 inclusiv, a prilejuit varii Campionate Naționale, etape E2 cu puncte UCI mulțumită cărora am legat prietenii trainice la sud de Dunăre, o balcaniadă, concursuri de cross country, dual, downhill și trial, primele four cross-uri electrizante și atâtea amintiri de pomină că orice nostalgie cu suspin e justificată. Tot în acel tumultuos 2004, localnicii s-au implicat pentru prima oară serios în realizarea traseului, din dorința de a evita mai degrabă plictisitoarea traversare a Poienii Ruia. Cu ceva muncă de cercetaș și mult mai multă sapă am inaugurat, deci, secțiunea de rădăcini de la Pompe, care a marcat de una singură o pagină nouă în dezvoltarea sportului gravitațional. Datorită simplei ei existențe, riderii localnici și musafirii au început să prindă apetit pentru rădăcini și nivelul lor a mai crescut cu încă o treaptă. Deși pe el nu s-au mai desfășurat mult timp concursuri (cu excepția câtorva prietenești), acest câmp înclinat cu exces de rădăcini a devenit an de an din ce în ce mai înșelător și a fost etalon pentru oricine socotește că se știe da cu bicicleta. Pentru cei dornici să învețe ceea ce era odată slăbiciune s-a transformat în atu odată cu rutina din Postăvarul. De lucrat, s-a lucrat și în secțiunea inferioară a acestui traseu, singurul permanent din țară pe atunci, și asta tot prin contribuția localnicilor harnici: mai o linie nouă, mai un podeț, mai un kicker, mai un travereu, până la proiectul lui Costi care a primit numele Mini Mont Sainte Anne, datorită asemănării parțiale cu legendarul parcurs canadian. Din păcate, trebuie să o spunem și pe aia dreaptă și anume că acest traseu a fost o victimă colaterală a proiectului de dezvoltare a domeniului schiabil din Poiana Brașov și nu a fost onorat cum se cuvine înainte de dispariție, printr-un concurs național de calibru. Încercarea cu nume pompos din 2010 a rămas din păcate una de tristă amintire și cred că sunt extrem de diplomat când spun asta așa.

Vremuri bune: finish de downhill (UCI E2) în cadrul Surmont MTB Festival 2004


Anul trecut, relația competițională cu Postăvarul a fost reactivată prin concursul cu start în masă Avalanche - On The Rocks, pe altă rută de casă a brașovenilor: Drumul Cavalerilor sau ”Dunga Albastră” sau ”Pe Crucuri”. Corect este să amintim și de duatlonul care are loc anual și pleacă de sub Tâmpa, de maratonul organizat de colegii noștri sibieni în cadrul Triadei și, de ce nu, și de clasicele dar mai degrabă plictisitoarele cross country-uri și ciclocrosuri din Poiana Mică.



Și Ede Novak, actualul președinte FRC, s-a dat la Brașov!


Datul în Postăvarul există, deci, și dincolo de legendarul traseu de DH care șerpuia pe lângă Drumul Roșu și pe care tocmai l-am invocat cu două paragrafe mai sus. Poiana Brașov este poate cel mai ofertant loc în materie de trasee din această țară. Nicăieri nu ai o rețea de poteci atât de electrizantă și atât de ușor accesibilă, care să te ducă în atâtea zări. Iar potecile se înmulțesc de la sezon la sezon. V-aș putea povesti despre fiecare, dar mi-ar crește barba aici. Vă fac însă o confesiune: mă dau de aproape 20 de ani în Poiană și anual tot ajung pe minim trei poteci complet noi. Potențialul? Nesfârșit! Unde să pui bazele unui bikepark adevărat dacă nu aici???

Biciclitul de primăvară.


Dar mai bine să ne uităm la ce ne scrie Dan în proiectul său:


Despre proiect

Având la bază atuurile referitoare la relief, infrastructură și comunitate în dezvoltare, dorim să implementăm acest proiect pentru a oferi acestei comunității un traseu specializat, cel mai tare „loc de dat” din țară și să punem Brașovul pe harta mondială a mountainbiking-ului. Acest traseu nu ar fi primul de acest gen. În anul 2010 a fost construit de către C.S. JOYBIKE, lângă Brașov la Bunloc, un traseu specializat unde au fost ținute trei ediții ale concursului internațional „PlayBike – On The Rocks”. Concurenții străini, sportivi care participă în Cupa Mondială, au fost încântați la propriu de acest traseu. În perioada în care a funcționat, pe parcursul verii, a atras foarte mulți practicanți de „downhill”, însă din păcate logistica din respectiva locație este precară și învechită, astfel că în anul 2013, traseul a fost abandonat. Drept pentru care, în Postăvarul dorim să aducem mountainbiking-ul la el acasă. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, dorim să realizăm două trasee specializate: unul de „downhill”, de dificultate ridicată și unul de „freeride”, de dificultate medie, pentru a satisface toți practicanții acestui sport, indiferent de nivelul de pregătire. Proba de „downhill” presupune coborârea cu bicicleta, pe un traseu specializat în cel mai scurt timp, așadar traseul respectiv va urmări liniile reliefului și va conține elemente speciale care trebuie construite („kickere”, contrapante, elemente din lemn, trecători și altele). Traseul de „freeride” va fi mai lent, fără dificultăți tehnice deosebite, mai larg decât cel de „downhill”, fără elemente naturale periculoase. Acest traseu poate fi parcurs cu ușurință și de către amatori. Ambele tipuri de trasee urmează să fie marcate, delimitate și protejate conform reglementărilor emise de către UCI (Uniunea Ciclistă Internațională), întrucât unul dintre obiectivele noastre este înscrierea acestor trasee în calendarul UCI.


Colegul Tzuna iubește Postăvarul.



Cauză

Orice practicant de mountainbiking din România va spune „Dacă vrei să te dai cu bike-ul, trebuie să mergi în Austria la Schladming și Leogang, sau în Franța la Chamonix…” Dorim să schimbăm acest lucru! Este cel puțin nefiresc că într-o stațiune precum Poiana Brașov, care devine din ce în ce mai pregătită pentru sporturile de iarnă și care atrage foarte mulți turiști în sezonul rece, să nu existe variante pentru sporturi de vară, iar turiștii să nu se bucure de potențialul său și în sezonul cald. Dorim să realizăm în Poiana Brașov un Bike Park cu toate facilitățile, să oferim publicului trasee la standarde de cupă mondială, să organizăm competiții pe aceste trasee, astfel încât într-un termen de la 3 la 5 ani Brașovul să devină un adevărat „loc de dat” în Europa şi să punem România pe harta bikepark-urilor de renume.


Lac este și la Schladming! ;)



Obiective

Obiectivul principal: crearea cadrului logistic, esențial pentru dezvoltarea mountainbiking-ului în centrul țării. Obiective secundare: creșterea comunității locale de practicanți ai acestei discipline sportive; organizarea de concursuri naționale și internaționale; creșterea notorietății stațiunii Poiana Brașov pe timp de vară; dezvoltarea din punct de vedere turistic a stațiunii; dezvoltarea economică prin utilizarea infrastructurii, a comerțului cu biciclete și accesorii.


Și de așteptatul autobuzului ne e dor!



Beneficiari direcţi

Beneficiarii proiectului sunt în principal locuitorii municipiului Brașov și ai zonelor învecinate, sportivii profesioniști și cei amatori care practică mountainbiking-ul. Pe lângă aceștia, beneficiari sunt și turiștii care doresc o experiență de neuitat și care ar trece de mai puține ori granițele țării ca să poată practica sportul favorit. Suplimentar se identifică și beneficiari indirecți cum ar fi hotelurile și pensiunile din zonă sau proprietarii de afaceri cu biciclete și accesorii, care vor înregistra creșteri în perioada de după implementarea proiectului. Există foarte mulți practicanți ai acestui sport de peste hotare care ar dori să vină în România în vacanțe, dacă li s-ar oferi condiții „de dat” comparative cu cele din stațiunile deja consacrate. În concluzie, beneficiar este comunitatea în ansamblu, investițiile făcute vor rămâne ale comunității iar existența acestora în zona va crește valoarea comunității în general.


Doi canadieni simpatici care s-au îndrăgostit de Postăvarul.



Impact

Interesul pentru acest sport a crescut semnificativ în ultimii ani. Impactul va fi unul pozitiv și va atinge așteptările consumatorilor profesioniști, amatori de senzații tari și adrenalină și, în aceeași măsură, a tuturor persoanelor, de orice vârstă, care practică acest sport ca metodă de relaxare și de petrecere a timpului liber prin mișcare, în natură. Pe termen mediu și lung, prin competițiile internaționale care se vor organiza, stațiunea Poiana Brașov va fi recunoscută ca un loc excelent de practicare a acestor sporturi.


Început clasic de sezon, la Cabina Capra Neagră.



Sustenabilitate
Traseele care se creează vor rezista, prin intermediul unor procedee riguroase de întreținere, cel puțin 5 ani, după care sunt necesare reparații capitale. Anual mai trebuie efectuate lucrări de reparații în locurile unde se remarcă acțiunea factorilor naturali și antropici. Odată finalizate, aceste trasee vor aduce un trafic din ce în ce mai mare de practicanți ai mountainbiking-ului, așa cum s-a văzut și în experiențele anterioare (traseul de la Bunloc).”


Ce s-a putut iarna se poate și mai lejer și vara!


Poate e de prisos de adăugat că noi credem în acest proiect și suntem siguri că acesta este doar începutul. Cele descrise mai sus de Dan sunt doar vârful eisbergului, dar vorbim despre un eisberg foarte generos și foarte ofertant, care are multe de spus. Ani de zile ne-am bătut gura între noi despre ”ce ar trebui făcut”, iată însă că în sfârșit s-a pus unul dintre noi pe treabă și a așezat cele mai importate idei pe hârtie. Orice dorință de dezvoltare are nevoie de un plan cât mai bun. Chiar dacă acest proiect nu va câștiga finanțarea, el ne-a câștigat pe noi deja și știm că îi va face și pe alții să vibreze la fel. Lucruri bune se arată!

Peisaj idilic de la Cabana Postăvarul ”Julius Römer”.


Ce puteți face voi? Puteți vota acest proiect! Atenție, nu doar cu like și share, cum leneși ne-am obișnuit! Trebuie făcut un cont pe Țara Lui Andrei, dar n-o să-i cadă nimănui mâinile, că asta durează vreo 2 minute. Instrucțiuni aici:



Prin urmare, vă rugăm frumos S Ă V O T A Ț I !

Între timp, revedeți acest film al omului nostru Mateffy:



Da, și găina subsemnată iubește muntele de acasă și natura lui aferentă!


Spor la votat și să ne vedem la dat!
Maximilian Munteanu



Precizare: Scuze pentru imaginile reciclate și pentru calitatea lor de pe alocuri. Având în vedere că am stricat un hard cu o arhivă consisentă de poze pe care nu știu dacă le voi mai recupera, a trebuit să mă descurc cu Facebook și alte articole. Sunt sigur că înțelegeți!
Browserul este învechit!

Actualizați browserul pentru a vizualiza corect acest site.

Actualizați browserul acum! ×