Lucrăm să îmbunătățim DirtBike.ro. Vă mulțumim pentru răbdare!

Forum

Subiect: Compatibilitate frane V cu manete cantilever

#4947

Eduard Motoi
Postat de Eduard Motoi
Subiect deschis de la 4 martie 2014 la 21:40:00
Raporteaza
Desi am citit peste tot ca pentru a folosi "V-brake"-urile trebuie si manete dedicate, acestea nefind compatibile cu manetele destinate utilizarii cu tehnologia anterioara, "cantilever", am decis totusi sa incerc acest experiment. Motivele sunt simple: in ultimii ani m-am plimbat ca un pericol public pe strazile patriei, fara-de-frane, si m-am cam saturat. In acelasi timp, n-aveam de gand sa-mi schimb somptuoasele mele manete vintage dia-compe pe manetele alea scurte si strambe folosite acum(stricam tot aspectul bicicletei, un hibrid centurion din 1990).

Instalarea propriu-zisa nu a fost dificila, dupa ce am priceput cum functioneaza franele V. Le-am montat ca si pe franele vechi, potrivind pinul de la arcul franei pe gaura mijlocie de pe suport. Reglajul a fost mai dificil. Iata ce am aflat:
- Pentru ca raportul de forta imprimat de manetele de tip cantilever, sabotii franelor V trebuie sa stea foarte aproape de janta, ceea ce e o problema cu jantele chiar si usor descentrate, dar problema asta e valida la orice frana pe janta.
- Tensiunea arcului la ambele brate trebuie sa fie, in principiu, maxima, eventual cu o slabire usoara a bratului stang.
- Reglajul final e dificil de realizat pentru ca apare tendinta ca frana sa fie ori prea moale, ori prea tare, la o diferenta de cativa mm de cablu. Eu am infiletat la maxim acele reglaje de la manete, si am setat cablul la maxim pe frane. Dupa, am reglat frana din reglajul de la maneta, pana a iesit cum trebuie.
- Senzatia de actionare e ciudata: 1/3 din cursa manetei e cam moarta, iar in faza 2/3 frana actioneaza destul de brusc, dar cu mare usurinta. Pot bloca roata practic cu un deget, ceea ce la franele cantilever era imposibil.
- Eu am montat frane V numai pe fata, si nu am reglat tensiunea la maxim, pentru ca asa cum am spus, exista tendinta ca spre capatul cursei frana V sa actioneze brusc, atunci cand e folosita cu o maneta cantilever.
- Ar merge si pentru roata din spate aceasta combinatie, atat timp cat nu va deranjeaza senzatia si faptul ca sabotii vor sta la o distanta de cativa mm de janta.

Cam asta a fost experienta mea. Mi-a fost teama ca nu o sa mearga, dar in final sunt multimit de rezultat. Nu numai ca frana pe fata e mai puternica acum, fiind utila in oras, dar franarea este si mult mai usoara, fiind nevoie de o forta minima pentru a activa frana. Sincer sa fiu, combinatia asta imi ofera o senzatie foarte similara cu aceea oferita de o frana hidraulica, avand cursa utila mica si necesitand forta minima).

Sper ca acest topic sa fie util si altor persoane aflate intr-o situatie similara cu a mea.
Postat de Eduard Motoi editat la 5 martie 2014 la 13:48:00
0
0
Problema cu manetele de canti şi V-brake-urile este raportul de tragere şi implicit dozabilitatea. Cu maneta de canti tragi mai mult cablu deodată. Problema mai mare cu această combinaţie, aşa cum am concluzionat după varii experienţe cu această combinaţie, este că punctul de contact al sabotului pe jantă se înmoaie foarte mult, iar maneta se duce lejer până în ghidon. E o senzaţie subiectivă care mie personal îmi induce un dram de nesiguranţă. La o combinaţie normală canti-canti sau V-brake-V-brake punctul de contact este foarte ferm.

Comparaţia cu frâna pe disc hidraulică m-a făcut să zâmbesc. :)

Una peste alta, socotesc că e bine că userii îşi împărăşesc public experienţele.

Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 5 martie 2014 la 11:54:00
0
0
Multumesc pentru comentariu, Maximilian. Totusi, comparatia mea e perfect valida(nu am spus ca e acelasi lucru, nici n-am testat inca frana la drum, dar senzatia e similara).
Postat de Eduard Motoi la 5 martie 2014 la 12:51:00
0
0
"Perfect validă" mi se pare o afirmaţie destul de îndrăzneaţă şi foarte puternică în context. Mai ales că tu singur înmoi nuanţa ceva mai încolo prin cuvântul "similară". Cred că asemenea siguranţă în afirmaţii poţi avea după ce ai măsurat într-un laborator forţa de frânare dintre cele dou sisteme, unde tu spui că nici nu ai folosit frâna la drum încă. Doar eu sesizez o măruntă contradicţie aici? :)

Eu ţi-am spus doar că m-a făcut să zâmbesc, nu am nimic personal cu tine, să fim înţeleşi. Şi asta fiindcă eterna comparaţie cu frânele pe disc este un fel de lege a lui Godwin pentru biciclete. Concret: de fiecare dată când cineva are senzaţia (foarte subiectivă) că o frână merge bine şi e puternică, e foarte susceptibil de a spune că se comportă "ca o frână pe disc hidraulică". :)

Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 5 martie 2014 la 13:11:00
0
0
In legatura cu sugestia ta ca comparatia folosita e un cliseu, ai dreptate. Trebuia poate sa ma abtin. Totusi, nici franele hidraulice nu sunt perfecte, au propriile lor puncte slabe(pe partea de intretinere si chiar fiabilitate). Poate o sa scriu o recenzie si despre franele pe care le-am folosit eu, numai sa le gasesc modelul, pentru ca am vandut respectiva bicicleta.
Postat de Eduard Motoi la 5 martie 2014 la 13:48:00
0
0
Nu,nu. Nu trebuie să te abţii! Comunicăm. Civilizat. Totul e în regulă. :)

Totuşi, nu pot fi de acord cu statuarea cum că frânele pe disc sunt mai puţin fiabile şi mai greu de întreţinut decât cele pe jantă. Având în vedere câţi nervi mi-am mâncat în copilărie reglând frâne canti cu saboţi fără filet, sugestia că a schimba nişte plăcuţe şi a face o aerisire sunt manevre mai laborioase mi se pare de-a dreptul ridicolă. Fiabilitatea trebuie evaluată după nişte criterii clare.

Toate bune!
Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 5 martie 2014 la 13:55:00
0
0
Eu am folosit o vreme un sistem de franare xtr pe baza de v-break cu paralelogram, recunosc am folosit acest sistem pe o bicicleta la nivel de xc amator si acest sistem in acest context a facut minuni la propriu. Forta de franare de nivelul franelor pe disk, modulatie destul de buna, intretinere f simpla, reglaj apx fara probleme si usor etc. Datorita acestora nu am simtit nevoia unui sistem pe disk, cel putin in contextul in care foloseam eu aceasta bicicleta.sistemul era format din v-breakuri xtr m970 , manete deore lx m570 si sabotii erau m70r2
Postat de Carlos Gradenko editat la 6 martie 2014 la 16:03:00
0
0
Manetele deore lx m570 cred ca sunt pentru dedicate v-break.
Postat de Gabi Berceanu la 6 martie 2014 la 13:18:00
0
0
Da asa este, dar au un regaj specific de tensionare prin care pot fi adaptate si la folosire pe canti lever . initial aceste manete sunt adaptate ptr ver de vbreak cu paralelogram lx
Postat de Carlos Gradenko editat la 6 martie 2014 la 16:04:00
0
0
Salut.

As aprecia daca cineva ar putea sa-mi spuna in ce masura va functiona urmatoarea combinatie de piese: manete de frana Shimano Deore XT ST-M095 (1993, ce sunt destinate utilizarii alaturi de franele cantilever, abia in 1996 fiind introduse V Brake-urile http://mombat.org/Shimano.htm#1996), si V Brake-urile Shimano BR-M750XT (2003-2005).

Mentionez ca in prezent folosesc cu succes manetele Shimano LX ST-M560 (1993) in combinatie cu V brake-urile Shimano BR-M442 Acera (de cel putin 2 ani).

Bicicleta pe care urmeaza sa fac acest "transplant" este un Stumpjumper din 1993 si ma intereseaza sa pastrez componenetele "period correct", bineinteles mai putin bratele de frana ceva mai recente...( folosind bicicleta intensiv franarea eficienta are prioritate).

Bicicleta este utilizata preponderent in oras, folosind in acest scop o pereche de slick-uri, asadar viteza de rulare este ceva mai mare decat in cazul unor anvelope specifice mtb-urilor iar distanta de franare creste datorita suprafetei mici de contact cu solul, explicandu-se dorinta mea de a folosi un sistem de franare mai performant decat cel pe care il detin in prezent.

Orice sfat este binevenit, insa m-ar ajuta niste opinii empirice si judicioase, rezultate in urma experientelor similare situatiei mele.

Va multumesc.
Postat de Ionut Gabriel Toma editat la 6 martie 2014 la 13:55:00
0
0
http://www.google.com/search?q=deore+lx+m570&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=WHkYU-fMNemcyQP5_YC4Aw&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=768&bih=1024#biv=i%7C27%3Bd%7CACmvES78SKbIYM%3A
Postat de Carlos Gradenko la 6 martie 2014 la 13:35:00
0
0
V-"break" :))
Postat de Mladen Brașovan la 6 martie 2014 la 13:41:00
0
0
Promovarea ta aici !

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.