Bikebuild: un Wheeler cu poveste pentru un prieten de nădejde

Mă ştiu cu Tomi din clasa întâi. De când eram cu puţa în nisip. La propriu. În aceşti 24 de ani am făcut o grămadă de chestii împreună: ne-am jucat ca tembelii, am fost în tabere, ne-am invidiat unul pe altul pentru Lego şi machete, am fost şi colegi de bancă, am ars-o aiurea cu vechea Cobra a lu' taică-său, dar probabil cele mai vii şi intense amintiri sunt legate de schi şi de când ne fofilam freestyle de taică-meu, care insista asupra "schiului corect cu genunchii flexaţi", când noi aveam doar căcat în cap. E limpede că de-a lungul vremii domnul Gresz mi-a fost un prieten de nădejde de care mi-e drag când mă gândesc la el şi a cărui companie o caut adesea şi azi. Ah, şi îi ştiu încă telefonul pe de rost! Fixul. Trebuie să îi mulţumesc acum şi aici pentru toate ăstea. Dacă nu acum atunci când???

În orice caz, aici e vorba despre biciclete, iar amintiri pe două roţi avem, să ne trăiască! Poate Montana aia "full-suspension" cu 18 viteze??? Poate excursiile la serbarea şcolii pe biciclete, în ciuda interdicţiilor??? Nu chiar.

Cândva prin 2003-2004 Tomi îmi tot spunea că vrea un mountainbike, iar eu luasem un cadru pentru că mi se păruse ieftin, dar nu aveam neapărat un plan cu el. Era un Wheeler 5600 nou şi aveam şi ceva piese pe acasă cât să iasă o bicicletă aproape completă. Restul aveam să iau de la un "magazin" care pe atunci funcţiona dosit într-o curte pe lângă Biserica Neagră. Zis şi făcut! Sau nu prea. Poate aveţi impresia că bicicletele "din piese" se fac precum budincile instant, dar nu e deloc aşa. Trecând peste diverse incompatibilităţi minore, aveam o problemă mare: cadrul pe care îl cumpărasem orbit de preţul bun era de fapt unul de trekking iar "binevoitorul" care mi-l vânduse "a uitat" să-mi precizeze acest minor detaliu. (Merci Emile! Dăcă nu erai tu, nu aveam despre ce povesti! Serios.) Concret, nu aveam cum să îi punem frână spate, iar eu eram pe cale să îmi dezamăgesc bunul prieten. Nişte oameni iscusiţi şi inimoşi pot face însă multe, deci Cipri a pus mâna pe bomfaier, a tăiat prinderile de frână, s-a dus la cel mai bun sudor pe care îl ştia şi le-a sudat ceva mai jos. După ce bunul Jancsi, a.k.a. Dr. Farbe a preparat vopseaua identică şi a pulverizat-o cu sufliciul, puteai să juri că bicicleta aia aşa fusese dintotdeauna! Restul asamblării a devenit o formalitate, iar Tomell al meu avea bicicletă. Phiu!

So it began...


Piesele de atunci: furcă Rock Shox Judy XC din '95; pipă/ghidon/cuvete/tijă de şa Ritchey; şa Selle Bassano de pe un Rotwild; grip-uri Specialized S-Works, angrenaj Deore LX M560, schimbătoare Alivio, shiftere STX-RC, frâne Bike Positive cu manete Koski şi roţi cu butuci STX-RC şi jante Weinmann Zac-19 pe care rulau clasice gume Panaracer Dart/Smoke.

Ştiu că Tomi a tot folosit bicicleta în lung şi-n lat şi i-a plăcut nevoie mare, dar eu nu am văzut-o multă vreme şi am cam uitat de ea. Astă toamnă am dat ochii cu ea şi mi-a cam sărit ţandăra: era destul de neîngrijită şi cerea atenţie. Urechea de schimbător se rupsese şi era aproape imposibil de făcut rost de alta, deci proprietarul nu se poate spune că a fost foarte motivat să facă mare lucru cu biata bicicletă. De mers mergea, dar nu după exigenţele mele. Am răpit-o cu promisiunea de a încerca să o pun pe picioare, dar mi-era clar că nu avea să fie simplu. Cartuşul de ulei din furcă cedase (boală tipică la primele Judy), deci era nevoie de alta. M-am decis să fac rost de cât mai multe piese noi şi să readuc bicicleta la o oarecare glorie trecută. O bicicletă trebuie să meargă. Asta e raţiunea ei!

Murdărici şi ultimele retuşuri


Iniţial am căutat o ureche de schimbător prin magazine, dar nu am ajuns la nici un rezultat. Urechea de Wheeler e destul de funky şi singura care se asemăna până la un punct era una de Merida. L-am pus pe prietenul arhitect Cristi să deseneze o altă ureche în funcţie de cea de Merida, urmând să ne încercăm norocul cu producţia la uzina unde încă mai lucrează tatăl lui Tibanu'. Omul e supersimpatic, mi-a mai făcut un ax de oţel pentru un butuc Hope pe care l-am pus pe vechiul Absolut şi e genul de persoană care de abia aşteaptă să primească o provocare din asta tehnică. "Dă-o încoace, c-o fac eu!" În aceeaşi perioadă am început să fiu foarte activ pe un forum de vechituri faine şi dintr-una într-alta am ajuns să îi întreb pe cei de acolo despre cum pot face rost de o ureche de Wheeler. Am fost îndrumat către un site cu tot felul de astfel de piese ciudate, doar că nu am găsit nici acolo mai nimic. Mare mi-a fost uimirea când mi-a răspuns un alt user de pe forum "băi, scrie-mi într-un mesaj privat adresa ta şi îţi trimit eu o ureche din asta, că am una pe acasă şi stă degeaba". Am rămas prost! După o lună şi ceva am primit un plic din Anglia doar cu adresa mea pe el. Era urechea! Cheers, Charlie!

Incredibil, câtă bătaie de cap!


Între timp mă pusesem să curăţ cadrul temeinic şi să organizez restul de piese. Am găsit întâi ceva RST nouţ, dar l-am pasat unui kid care avea mai mare nevoie de el, iar apoi am făcut un deal cu al nostru Raizen de pe aici şi am intrat în posesia unei RockShox Quadra 21R. Era într-o stare deplorabilă, cu molii şi alte ghiduşii pe dinăuntru şi blocată de tot, dar era galbenă şi se asorta cu scrisul de pe cadru! Feişăn, pisi! ;) Kane a deblocat-o şi a desfăcut-o ca şi când nu ar fi avut nimic, iar magicianul suspensiilor Dann a combinat interioarele cu cele vechi de Judy plus nişte alifii miraculoase şi, voila, aveam şi furcă! Plus: roţi noi, gume noi, camere noi, frâne noi, cuvete noi, schimbător spate nou, manete combo ca noi, monobloc nou, transmisie nouă (angrenaj, lanţ, pinioane), pipă şi ghidon mai confortabile de prin beci şi cămăşi asortate. Feişăn, take two! să nu uit: Cătă a organizat buclucaşele şuruburi pentru ureche: merci, castore! L-am combinat pe şeriful Radu la o după amiază de şurubărit care a devenit brusc două zile şi am gătat proiectul.

Back from the fuckin' dead!


Lista de piese:

Cadru: Wheeler 5600 (circa 1997)
Furcă: RockShox Quadra 21R (circa 1996) cu arcuri Eibach
Cuvete: Acor
Pipă: WCW reciclată
Ghidon: Xtreme reciclat
Manşoane: de Kaufland
Tijă de şa: Ritchey Comp Lite
Şa: Selle Bassano pentru Rotwild
Monobloc: Shimano BB-UN 26
Angrenaj: SR Suntour XCT V2 175 mm
Pedale: VP de plastic pentru BMX ("Poţi să le calci cu maşina, uite!", zice omul de la Două Roţi!)
Lanţ: KMC Z 7
Pinioane: SRAM PG-830
Schimbător faţă: Shimano Deore LX M560
Schimbător spate: Shimano Alivio
Manete combo: Shimano Alivio de 8
Frâne: Promax
Butuci: Shimano 8S/Formula 36H
Spiţe: DT Champion
Jante: Remerx L719
Fond de jantă: duct tape
Camere: CST
Cauciucuri: iniţial Michelin WildGripper Front NOS, apoi CST Traveller pentru Bitcharrest
Protecţie de cadru: Slo-Mo Industries

Ăăăăăă, nu ştiu ce altceva să mai zic, decât că aici mai sunt nişte poze cu bicicleta şi că Tomi s-a bucurat tare mult când a luat-o în primire. A dus-o la Bucureşti unde merge cu ea la job şi mi-a zis după prima săptămână: "Băi, am mers numai cu bicicleta şi îmi place de mor!" (citat aproximativ). Sper să-şi ia naibii bicicleta aia de enduro cu care ne tot ameninţă şi să ieşim la nişte ture mai serioase!

Nimic nu e întâmplător!

Vedere de ansamblu

Focus one

Focus two

Recycled!

Cu nobleţe la a doua vedere

Spell "craftsmanship"!

...şi încă o dată!

...şi încă o dată şi a hi bine!

Întăi sceptic...

...apoi zâmbăreţ! Să trăieşti, Tomi!


Cu dedicaţie pentru bunul meu prieten:



Puneţi mâna pe scule şi lucraţi la biciclete! E fain!

Maximilian Munteanu
Browserul este învechit!

Actualizați browserul pentru a vizualiza corect acest site.

Actualizați browserul acum! ×