Forum
Esti aici:
Subiect: Este posibila fabricarea de cadre in Romania?
#10092
Postat de Dragos Catan
Subiect deschis de la 14 aprilie 2020 la 18:09
Raporteaza
Salut!
De ceva timp ma gandesc sa imi deschid o mica afacere, la inceput as vrea sa vand cadre de AllMountain, hardtail.
Am schitele facute, ceva banuti pentru prototipuri, dar nu stiu unde gasesc in Romania un producator capabil de asta.
Astept cateva propuneri, dar si sfaturi.
CHEERS!
De ceva timp ma gandesc sa imi deschid o mica afacere, la inceput as vrea sa vand cadre de AllMountain, hardtail.
Am schitele facute, ceva banuti pentru prototipuri, dar nu stiu unde gasesc in Romania un producator capabil de asta.
Astept cateva propuneri, dar si sfaturi.
CHEERS!
Postat de Dragos Catan editat la 14 aprilie 2020 la 18:15
0
0
Minu Cristian
@minu.cristian
Salutare! E foarte ambitios ce vrei sa faci, mai ales la varsta ta, dar sansele sa reusesti ceva aici sunt foarte mici, iar asta pentru ca pur si simplu contextul nu e potrivit.
Ai zis afacere, deci hai sa vorbim bani. Prima varianta, si oarecum cea mai "simpla", ar fi sa comanzi cadre de catalog de la fabricile din Asia sau chiar cadrele gandite de tine. Intrebarea e "ce poti tu sa oferi special cu astfel de cadre?". O sa zici ca geometria si conceptul/designul tau. Problema e ca trebuie sa cumperi in cantitati foarte mari ca sa iti faca cineva un cadru exact cum il vrei tu, pentru ca altfel nu ar fi rentabil pentru ei. Asta inseamna un buget initial de investitii foarte mare. Nu trebuie sa fie toti banii tai, dar niciun investitor sanatos la cap nu s-ar arunca cu asa o suma pentru un produs nevalidat si fara un potential de profit foarte mare, cu alte cuvinte riscant. In concluzie, vei fi oarecum constrans sa folosesti niste cadre de catalog, cu materiale cel mult decente, dar care nu vor iesi cu nimic in evidenta, ceea ce iti va face etapa de start-up dificila si lunga. Trebuie sa iei in considerare si faptul ca vei avea concurenta serioasa pe piata.
A doua varianta, si cea la care cred te gandesti si tu, ar fi sa creezi un brand boutique care sa mearga pe o anumita nisa. Si aici iti trebuie un buget mare pentru ca apar costuri de proiectare si testare, ai nevoie de echipamente si scule care nu sunt deloc ieftine, iar toata treba va dura mai mult pana se va pune pe picioare. Iti dau cuvantul meu de arhitect ca de la schita de concept pana la planul de executie si pana a vedea la obiectul in sine e cale extrem de lunga. O alta problema e capacitatea redusa de productie, ceea ce diminueaza si mai mult profitul. Cu alte cuvinte asta e varianta in care tot ce conteaza e pasiunea, ideea in sine de a construi tu ceva, iar profitul e bonus.
E greu sa gasesti un producator in romania, care sa mai fie si dispus sa faca o fapta buna si sa te ajute pe deasupra. Majoritatea aduc cadre de la chinezi si doar le echipeaza. Poate cei de la Pegas sa isi mai faca singuri cadrele. Sfatul meu e sa cauti un om cu ceva experienta in sudat, strungarit, frezat etc, sau chiar in treaba asta cu bicicletele, tinand cont ca esti din Petrosani, care sa aiba sculele necesare si te ajute sa pui pe picioare un prototip, pe care sa il dezvolti in timp, si dupa poate, poate sa gasesti un investitor. Mai e nevoie de asemenea si sa intelegi foarte bine partea de fizica, de rezistenta materialelor, cum actioneaza fortele asupra cadrului, cum influenteaza geometria comportamentul bicicletei si multe altele. Nu e de ajuns doar sa iei niste unghiuri de aici, o lungime de acolo si gata geometria.
Sincer, eu chiar imi doresc sa reusesti si iti urez mult succes! Poate pui si niste schite. Sunt curios la ce te-ai gandit.
Ai zis afacere, deci hai sa vorbim bani. Prima varianta, si oarecum cea mai "simpla", ar fi sa comanzi cadre de catalog de la fabricile din Asia sau chiar cadrele gandite de tine. Intrebarea e "ce poti tu sa oferi special cu astfel de cadre?". O sa zici ca geometria si conceptul/designul tau. Problema e ca trebuie sa cumperi in cantitati foarte mari ca sa iti faca cineva un cadru exact cum il vrei tu, pentru ca altfel nu ar fi rentabil pentru ei. Asta inseamna un buget initial de investitii foarte mare. Nu trebuie sa fie toti banii tai, dar niciun investitor sanatos la cap nu s-ar arunca cu asa o suma pentru un produs nevalidat si fara un potential de profit foarte mare, cu alte cuvinte riscant. In concluzie, vei fi oarecum constrans sa folosesti niste cadre de catalog, cu materiale cel mult decente, dar care nu vor iesi cu nimic in evidenta, ceea ce iti va face etapa de start-up dificila si lunga. Trebuie sa iei in considerare si faptul ca vei avea concurenta serioasa pe piata.
A doua varianta, si cea la care cred te gandesti si tu, ar fi sa creezi un brand boutique care sa mearga pe o anumita nisa. Si aici iti trebuie un buget mare pentru ca apar costuri de proiectare si testare, ai nevoie de echipamente si scule care nu sunt deloc ieftine, iar toata treba va dura mai mult pana se va pune pe picioare. Iti dau cuvantul meu de arhitect ca de la schita de concept pana la planul de executie si pana a vedea la obiectul in sine e cale extrem de lunga. O alta problema e capacitatea redusa de productie, ceea ce diminueaza si mai mult profitul. Cu alte cuvinte asta e varianta in care tot ce conteaza e pasiunea, ideea in sine de a construi tu ceva, iar profitul e bonus.
E greu sa gasesti un producator in romania, care sa mai fie si dispus sa faca o fapta buna si sa te ajute pe deasupra. Majoritatea aduc cadre de la chinezi si doar le echipeaza. Poate cei de la Pegas sa isi mai faca singuri cadrele. Sfatul meu e sa cauti un om cu ceva experienta in sudat, strungarit, frezat etc, sau chiar in treaba asta cu bicicletele, tinand cont ca esti din Petrosani, care sa aiba sculele necesare si te ajute sa pui pe picioare un prototip, pe care sa il dezvolti in timp, si dupa poate, poate sa gasesti un investitor. Mai e nevoie de asemenea si sa intelegi foarte bine partea de fizica, de rezistenta materialelor, cum actioneaza fortele asupra cadrului, cum influenteaza geometria comportamentul bicicletei si multe altele. Nu e de ajuns doar sa iei niste unghiuri de aici, o lungime de acolo si gata geometria.
Sincer, eu chiar imi doresc sa reusesti si iti urez mult succes! Poate pui si niste schite. Sunt curios la ce te-ai gandit.
Postat de Minu Cristian editat la 15 aprilie 2020 la 00:28
0
0
Multumesc mult, Cristian! Un raspuns complet, la care sincer, nu prea ma asteptam
Sincer, afacere este mult spus. Nu am un buget astronomic (sunt toti banii mei, mi e rusine sa le cer parintilor) dar eu spun ca am vointa si o geometrie care va prinde, sper. Am discutat cu cativa elevi olimpici la fizica din liceu, cu cativa profesori si ingineri si momentan sunt la stadiul de stabilire a lungimilor si unghiurilor. Am preferat sa caut producatori romani in primul rand pentru a ajuta putin economia locala, dar si pentru lejeritate. Pentru inceput ma gandeam la cateva cadre prototip pe care le voi da gratuit in tara pentru pareri, evident 2 3 raman in Vale, avem si noi rideri locali. Daca totul e ok, continui productia la scara mica (50 bucati) urmand sa vand doar cadrele, nu mi permit sa echipez top 50 de biciclete. In cazul in care nu gasesc un producator local, voi apela la o fabrica din taiwan, sunt dispusi sa imi faca o cantitate mica de cadre pentru un pret ok.
Acum sa vedem ce iese, e mai mult o ambitie de a mea decat o afacere.
Sincer, afacere este mult spus. Nu am un buget astronomic (sunt toti banii mei, mi e rusine sa le cer parintilor) dar eu spun ca am vointa si o geometrie care va prinde, sper. Am discutat cu cativa elevi olimpici la fizica din liceu, cu cativa profesori si ingineri si momentan sunt la stadiul de stabilire a lungimilor si unghiurilor. Am preferat sa caut producatori romani in primul rand pentru a ajuta putin economia locala, dar si pentru lejeritate. Pentru inceput ma gandeam la cateva cadre prototip pe care le voi da gratuit in tara pentru pareri, evident 2 3 raman in Vale, avem si noi rideri locali. Daca totul e ok, continui productia la scara mica (50 bucati) urmand sa vand doar cadrele, nu mi permit sa echipez top 50 de biciclete. In cazul in care nu gasesc un producator local, voi apela la o fabrica din taiwan, sunt dispusi sa imi faca o cantitate mica de cadre pentru un pret ok.
Acum sa vedem ce iese, e mai mult o ambitie de a mea decat o afacere.
Postat de Dragos Catan la 15 aprilie 2020 la 03:25
0
0
Am sa revin cu niste schite dupa ce sunt complete, ca un mic indiciu, mie imi seamana mult cu un Pole Machine 2020 (privit in ansamlu, vorbim totusi de un full)
Postat de Dragos Catan la 15 aprilie 2020 la 03:28
0
0
Iti trebuie soft -uri CAD si CAE.
Pretul prototipurile este imens. Apropo, la ce materiale te-ai gandit? Tehnologiile sunt diferite...
Pretul prototipurile este imens. Apropo, la ce materiale te-ai gandit? Tehnologiile sunt diferite...
Postat de Laurentiu Zotta la 15 aprilie 2020 la 07:54
0
0
Am si un model CAD. Cel mai probabil oțel
Postat de Dragos Catan la 15 aprilie 2020 la 11:28
0
0
mda, full de otel va fi greu, deci vanzari spre zero, fiindca:
- cei cu bani cumpara carbon
- cei cu buget mediu iau alloy
- cei fara bani vor IEFTIN,.. FS de supermarket ieftin, nu poti concura cu acele preturi
Asta din perspectiva mea, poate gresesc, tu stii cat risti cu banii tai.
- cei cu bani cumpara carbon
- cei cu buget mediu iau alloy
- cei fara bani vor IEFTIN,.. FS de supermarket ieftin, nu poti concura cu acele preturi
Asta din perspectiva mea, poate gresesc, tu stii cat risti cu banii tai.
Postat de Calin Neagu la 15 aprilie 2020 la 11:44
0
0
Am scris clar ca urmeaza sa fie un AM HARDTAIL. Ceva in genul Cotic sau Marino
Postat de Dragos Catan la 15 aprilie 2020 la 11:52
0
0
Dragos, nu vreau sa te descurajez, dar ai niste greutati de trecut!
sa presupunem ca ai un model 3D facut intr-un soft specializat (macar Solid Works). Gasesti masini de debitat teava cu laser si sudura. dar ce te faci cu materialul? Pui tevi de constructii? Te descurci cu tratamentul termic? ce faci daca ai variatii de sectiune?
Ok, poti gasi prese, dar matritele costa: proiectare, prelucrare (frezare cnc, electroeroziune etc), tratament termic. toate costurile astea se distribuie in numarul de bucati.
daca tu esti dispus sa investesti zeci de mii de euro in SDV-istica, ok!
iti spuneam mai devreme de soft-uri CAE. Unul dintre ele este Ansys. Modelul 3D realizat in SW (de exemplu), il importi in acest soft. Se face discretizarea (inclusiv cu optimizare de material sau geometrie) si apoi simulezi diverse incarcari. cea mai mare provocare va fi la oboseala...
Abia dupa simularile astea dai drumul la productie!
Va fi greu sa te lupti cu reynolds, surly sau ritchey pe cadre de "fer". Plus ca cine si-ar risca oasele pe un cadru facut de dragos in atelierul lui Gica???
Sa sudezi niste tevi de calorifer in garaj, sa mai strunjesti alte tevi la un nene, merge... dar pentru uzul tau!
sa presupunem ca ai un model 3D facut intr-un soft specializat (macar Solid Works). Gasesti masini de debitat teava cu laser si sudura. dar ce te faci cu materialul? Pui tevi de constructii? Te descurci cu tratamentul termic? ce faci daca ai variatii de sectiune?
Ok, poti gasi prese, dar matritele costa: proiectare, prelucrare (frezare cnc, electroeroziune etc), tratament termic. toate costurile astea se distribuie in numarul de bucati.
daca tu esti dispus sa investesti zeci de mii de euro in SDV-istica, ok!
iti spuneam mai devreme de soft-uri CAE. Unul dintre ele este Ansys. Modelul 3D realizat in SW (de exemplu), il importi in acest soft. Se face discretizarea (inclusiv cu optimizare de material sau geometrie) si apoi simulezi diverse incarcari. cea mai mare provocare va fi la oboseala...
Abia dupa simularile astea dai drumul la productie!
Va fi greu sa te lupti cu reynolds, surly sau ritchey pe cadre de "fer". Plus ca cine si-ar risca oasele pe un cadru facut de dragos in atelierul lui Gica???
Sa sudezi niste tevi de calorifer in garaj, sa mai strunjesti alte tevi la un nene, merge... dar pentru uzul tau!
Postat de Laurentiu Zotta la 15 aprilie 2020 la 12:43
0
0
Dragos Catan
Nu am un buget astronomic (sunt toti banii mei, mi e rusine sa le cer parintilor) dar eu spun ca am vointa si o geometrie care va prinde, sper.
Asta cu ”eu spun că am o geometrie care va prinde” e aur pur. Dar scuză-mă: cine ești tu, ce experiență ai, ce background?
Dragos Catan
Am discutat cu cativa elevi olimpici la fizica din liceu, cu cativa profesori si ingineri si momentan sunt la stadiul de stabilire a lungimilor si unghiurilor.
Ce treabă eu elevii olimpici și profesorii cu design-ul de biciclete? Poate un inginer de rezistența materialelor să te ajute la proiectat, dar în rest ai nevoie de oameni care să se știe da și să înțeleagă cum se fac bicicletele.
Dragos Catan
Pentru inceput ma gandeam la cateva cadre prototip pe care le voi da gratuit in tara pentru pareri, evident 2 3 raman in Vale, avem si noi rideri locali. .
Sorry, dar riderii locali din Vale nu prea contează. Pentru testare ai nevoie de oameni cu experiență, care să-ți poată da feedback real, nu de Gigel care și-a făcut cont de YT și postează edit-uri de 10 minute despre cum a sărit el 10 cm.
------ ------ ------
Pe scurt, nu vreau să descurajez pe nimeni, dar e bine să te tragă cineva cu picioarele pe pământ. Visul tău (sau ambiția ta, cum vrei să-i zici) e unul nefezabil momentan. E o fantezie pe care mulți am avut-o când eram kidani, dar care nu are prea mare legătură cu realitatea. Cristian a fost generos în explicații, la fel și Laurențiu. Adevărul simplu e că România nu are tradiție în construcția de cadre, spre deosebire de alte țări din fostul bloc comunist, precum Ungaria sau Polonia. Noi tot ce am făcut aici a fost de calitate discutabilă (Tohan-Pegas) și oricum toate sculele ălea sunt duse de mult timp. Nu sunt sigur dacă Decathlon sudează cadre în România, era ceva știre în diresția asta, o să o verific.
Dacă e ambiție sau pasiune, atunci încearcă să faci UN SINGUR CADRU, pentru tine. Nu o să fie ușor, mai ales cu alinierea țevilor, dar e un punct de plecare. Dar să-ți dai filme cu 50 de cadre pe an etc. e un pic ridicol. Probabil că nu știi câte cadre din ăstea de hardtail-uri newschool se vând anual la noi. Începe de acolo, vezi că e un thread aici pe forum!
Nu vreau nici să denigrez scena locală, dar alt adevăr e că noi suntem cam varză la dat, avem câțiva oameni care se dau bine și o groază care se laudă că o fac, complet străini de realitate. Dintre ăia care se dau bine, câțiva ar putea da feedback pe bune și nu știu câți sunt interesați de așa ceva. Ai putea să mai găsești entuziaști care să nu fie ași la dat, dar să poată înțelege geometria unei biciclete. Cam așa stăm. Calm your tits, basically.
Dacă rândurile ăstea te vor motiva să te faci tu inginer și să-ți faci un business cum spui mai sus, foarte bine! Îți țin pumnii.
Minu Cristian
Poate cei de la Pegas sa isi mai faca singuri cadrele.
Pegas nu fac nimic aici în afară de marketing. Compania e deținută de eMag de ani buni și e poziționată (aspirațional) în segmentul premium, deși calitativ sunt sub medie. Ironia e că DHS-urile și Devron-urile sunt biciclete în esență mult mai românești (și mai bune) decât Pegas. După mine, să fi vândut marca Pegas către DHS, ar fi fost mariajul perfect și poate azi am fi avut Pegas-uri faine. Dar fiindcă chinezii au fost atunci zgârciți sau lipsiți de viziune, azi avem un Pegas scump și prost și Devron cam steril ca identitate. Everybody loses.
Cam atât.
Cheers,
Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 15 aprilie 2020 la 13:24
0
0
Ok, multumesc pentru sfaturi. Se dovedeste a fi putin mai greu decat imi imaginam dar nu ma las. Bun, o sa incep prin a face un singur cadru, pentru mine. Vedem ce iese...o sa postez aici updateuri
CHEERS!
CHEERS!
Postat de Dragos Catan la 15 aprilie 2020 la 13:32
0
0
ok, te asteptam!
PS: la chainstay te-ai gandit cum obtii forma?
PS: la chainstay te-ai gandit cum obtii forma?
Postat de Laurentiu Zotta la 15 aprilie 2020 la 13:41
0
0
Discutate recent pe forum