Forum

Subiect: DOT 5.1 si DOT 4 in aceeasi frana

#1633

Radu Velicu
Postat de Radu Velicu
Subiect deschis de la 13 aprilie 2011 la 18:16
Raporteaza
Am o frana caruia trebuie sa ii schimb un o-ring in maneta .Ea este umpluta cu dot 5.1 iar eu am acasa doar dot 4. De golit complet e greu.Ar fi o problema daca as amesteca lichidele? presupun ca da dar nu imi sariti in cap .. doar cer si parearea altcuiva
Postat de Radu Velicu editat la 14 aprilie 2011 la 08:17
0
0
e chiar asa de greu sa schimbi tot lichidul?fara sa risti sa nu se amestece,sau mai stiu eu ce?
de fapt de ce ai deschis acest topic?ti-a venit pe chelie intrebarea asta si ce ai zis..ia sa intreb eu pe db ca si asa ma plictisesc si poate o sa raspunda vrun fraier...oricum am vazut ca tu crezi ca se pot amesteca...deci astepti o confirmare
oare daca pun benzina cu apa in rezervor o sa mearga mai tare masina?nu dati in cap am intrebat si eu.....
Postat de Stefan Prisecaru editat la 13 aprilie 2011 la 20:52
0
0
Ultima data cand am avut o cutie de Dot 4 in mana, ulei de la Silkollene stiu ca pe spatele ei scria " a nu se amesteca cu nici un alt fel de lichid".
Postat de Tudor Costin la 13 aprilie 2011 la 22:18
0
0
NU SE POT AMESTECA!

Ca o foarte sumara poveste despre lichidele de frana (subiectul e cel putin la fel de vast ca cel cu uleiurile de motor, dar mai putin relevant DACA respectam ce scrie acolo pe frane) :

Principii de baza :

- performanta = temperatura punctului de fierbere si gradul de compresibilitate . Avand in vedere ca sistemul de franare atinge temperaturi foarte mari , lichidul va fi cu atat mai performant cu cat punctul de fierbere este mai inalt. Cat despre partea hidraulica, ea se bazeaza pe incompresibilitatea lichidului, asadar cu cat mai incompresibil cu atat mai bine.

- DOT3, DOT4 si noul DOT5.1 - bazate pe glicol , hidroscopice (se amesteca cu apa) . Desigur, daca intra apa in sistem, lichidul isi pierde proprietatile, dar va functiona in continuare in conditii de siguranta.
-DOT5 - bazat pe silicon, non-hidroscopic, puternic compresibil , dar, nu ataca vopseaua , motiv pentru care este folosit in diverse scopuri.

ATENTIE: Desi DOT 5.1 si DOT4 au la baza aceeasi compusi chimici, ele NU vor fi compatibile. Si desigur, cu cat e schimbat mai des cu atat mai bine. Nici macar lichide cu acelasi DOT nu vor fi compatibile daca au fost folosite diferit, pentru ca isi pierd proprietatiile pe masura ce sunt folosite. (de exemplu completarea lichidului vechi cu lichid nou de acelasi tip , tot nu-i ok )

ATENTIE2: In caz ca faci greseala sa pui lichide diferite sau sa completezi cu lichid nou peste ala vechi si observi ca inca mai merge frana, asta nu inseamna ca ai facut treaba buna. Frana va functiona oricum, dar la performante simtitor scazute, iar daca mai ai si vapori de apa in sistem sau ceva risti sa oxideze si atunci ai rezolvat-o definitiv. Asta ca sa nu mai vorbim ca rist sa te lase cand ti-e lumea mai draga, adica numa bine cand se incalzeste frana sa nu mai aiba putere.


In fine, ce am scris eu aici sunt doar cateva notiuni de baza care le stiu de la motoare mai mult. Ele se aplica totusi la orice sistem de franare hidraulic, pentru ca lichidele sunt aceleasi.

Asa ca, faceti treaba ca lumea , ca un flacon de lichid nu te saraceste (40-50lei) si stai linistit dupa aia.
A...si daca nu va pricepeti, faceti un bine umanitatii si mereti la un bikeshop pana invatati sa schimbati singuri si sa reglati franele. Cu hidraulicele ii destul de tricky :)

Bafta!
Postat de Dan Ungur editat la 13 aprilie 2011 la 23:41
0
0
Personal cred ca e bine ca oamenii sa invete sa isi aeriseasca singuri franele. Daca nu iese, din mai multe incercari chiar, ramane oricand varianta bikeshop. Cu bleedkit-ul adecvat trebuie sa iasa treaba. Altfel, argumente destule sunt mai sus, iar lichid de frana poti gasi si altundeva decat la magazinul de biciclete, daca ti se pare prea scump acolo. Nu are sens sa te zgarcesti la asa ceva.

Big Ups to Dan pentru argumentatie! ;)

Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 14 aprilie 2011 la 08:16
0
0
eu am DOT 5.1 care merge amestecat cu ori ce DOT 3 sau DOT 4.
nus despre DOT 5 ce zici....poate ai dreptate.
dar faptul ca restul de mai sus se pot amesteca garantez. (va fac poza la brosura si sticla de la producator)
pe eticheta se refera la ALTE LICHIDE. - exista cretini care dupa ce completeaza lichidul din servodirectie si vad ca nu le mai ajunge, zic"hai sa pun de la frana ca mi-a ramas niste ULEI" si AMESTECA GRESIT

DAR lichidul DOT (indiferent de numar) e una si aceeasi branza. numarul arata un indice de ADITIVI care ii permit alte performante, indicele creste, cresc performantele. o sa vedetzi in viitor si DOT 6....etc
ideea e ca-si pierde din proprietatzi daca amesteci. dar in mare parte tot DOT este....
'de ex....DOT 3 plus DOT 4 in cantitatzi 50/50 (jumi juma) ar da un DOT 3.5 (zi eu...)
e ca la uleiul de FURCA. pui 5W si 10W rezulta 7.5W.
la uleiul de masina e ACEEASI mancare de peste.....vascozitatea e data de aditivi. dar la baza aceelasi ulei se foloseste. (aditivii il fac mai gros, subtire, colorat sau putin colorat)

nus expert....dar in mare parte asa sta treaba.
PS. producatorii or sa scrie pe eticheta POVESTI sa va faca sa cumparati marfa noua, doar de la ei (genu nu amestecati cu alt ceva sau performante ridicate la temperaturi si bla bla bla)
e misto cand scrie pe maneta de la ELIXIR " use only DOT 4 or DOT 5.1" dar ati incercat sa vedeti daca merge cu DOT3? (eu zic ca merge garantat)

Postat de Bogdan Senescu la 18 aprilie 2011 la 23:56
0
0
Am scris mai sus ce si cum, nu vreau sa ma repet. Am spus ca nu e bine sa le amesteci DOT 3,4 si 5.1 nu ca e imposibil. Cu DOT5 nu se pot amesteca in schimb de nici o culoare.


DAR lichidul DOT (indiferent de numar) e una si aceeasi branza.


Fals. DOT 3,4 si 5.1 sunt branze apropiate. DOT5 e cu totul alta branza.

Din DOT 3 si 4 iese 3.5 . Din nou fals. Da, isi pierd proprietatile, in sensul ca respectivii aditivi de care mentionezi si tu ca difera intre lichide (si chiar difera) se dezechilibreaza ca proportii si s-ar putea sa te trezesti ca performante cu un DOT2 in loc de 3.5 . Care 2 e sub certificarea Department Of Transportation. In caz ca nu ti se pare logic ce zic, vezi lista de componente si o sa te prinzi ca asa e. Nu e tot una ca faci o prajitura cu o cana de zahar la 5 oua sau trei cani de zahar la aceleasi 5 oua.

In fine...se pot isca discutii interminabile pe tema asta si nu asta-i scopul. Din nou, ca idei de baza.

1. Indicatiile de pe frane se refera in foarte mare parte la compatibilitatea lichidului cu sistemul de franare, respectiv cu partile de plastic, cauciuc si metal. De aia daca bagi DOT3 in Elixir da, va merge dar s-ar putea sa ti se umfle garniturile fara sa sti de ce. Sau poate nu...spor la incercari pt curiosi.

2. DE CE ai vrea sa le amesteci? Orice mecanic care stie ce face o sa iti spuna ca lichidul nu se completeaza ci se schimba frumos tot. Nu-i vorba ca se pot sau nu amesteca...dar de ce sa nu faci o treaba cum trebe cand e cazul? Aaa...sau stai asa...am uitat unde ma aflu...intrebarea e de fapt...de ce sa faci o treaba buna cand poti sa o "smecheresti".


Sunt perfect de acord sa nu credem tot ce scrie pe etichete si sa ne documentam si noi ce si cum. DAR SA NE DOCUMENTAM SI NOI , nu sa zicem "las domn'le" ca merge si asa.

Bafta!
Postat de Dan Ungur editat la 19 aprilie 2011 la 01:47
0
0
Cristian Cucuiet
ce atata chimie si dezbateri!
cauti frumos modelul de frana pe net si ce anume lichid foloseste si pui numa' dinala! Punct.

Puteai sa citesti macar primul post inainte sa zici ceva.
multumesc pt explicatii m-am lamurit in mare care e treaba cu aceste 2 lichide.Am golit cat de mult sa putut systemu si i-am bagat dot 4 dar sincer sa fiu putin amestecate au ramas deorece e foarte greu sa scoti lichidul 100%.Frana se comporta bine momentan astept sa vad ce se mai intampla cu ea si voi reenii cu un feedback
ps: Un mecanic de la un service auto mia zis ca se mai intampla sa amestece dot 4 cu 5.1 dar acolo sun alte conducte si alt sistem.Anyway in domeniu auto dot 5.1 e folosit pentru modele sport la mercedes :))
Postat de Radu Velicu la 19 aprilie 2011 la 08:12
0
0
Cristian Cucuiet
ce atata chimie si dezbateri!


Cata ignoranta la un post cu adevarat util si argumentat! :-w

Judecand dupa cantitatea mica de lichid de frana care se gaseste intr-un sistem hidraulic, ma intreb de ce s-ar calici si cacarisi cineva la o aerisire. Pana la urma poti sa iti cumperi lichidul de frana de la un magazin auto, unde cu siguranta e mai ieftin decat ceea ce e frumos branduit de o companie cu radacini si imagine in lumea biciclistica. Pana la urma tot cam aceeasi branza e. Nu de alta, dar orice firma din mountainbiking este minuscula in comparatie cu gigantii din lumea petrolului care produc aceste substante. Cam tot ce avem frumos etichetat in magazine este ulei sau lichid hidraulic achizitionat vrac de la un mamut din asta si etichetat apoi in consecinta, intru cresterea profitului. Nimic anormal adica! ;)

Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 19 aprilie 2011 la 08:15
0
0
Maximilian Munteanu
[quote="Cristian Cucuiet "]ce atata chimie si dezbateri!


Cata ignoranta la un post cu adevarat util si argumentat! :-w

Judecand dupa cantitatea mica de lichid de frana care se gaseste intr-un sistem hidraulic, ma intreb de ce s-ar calici si cacarisi cineva la o aerisire. Pana la urma poti sa iti cumperi lichidul de frana de la un magazin auto, unde cu siguranta e mai ieftin decat ceea ce e frumos branduit de o companie cu radacini si imagine in lumea biciclistica. Pana la urma tot cam aceeasi branza e. Nu de alta, dar orice firma din mountainbiking este minuscula in comparatie cu gigantii din lumea petrolului care produc aceste substante. Cam tot ce avem frumos etichetat in magazine este ulei sau lichid hidraulic achizitionat vrac de la un mamut din asta si etichetat apoi in consecinta, intru cresterea profitului. Nimic anormal adica! ;)

Mx[/quote]

Adevarat ! Aici chiar se aplica treaba cu eticheta.

@ Radu Veliciu : Da , 5.1 e ultimul aparut si se foloseste la orice sistem performant de franare , pentru ca are cel mai ridicat punct de fierbere. (adica rezista cel mai bine la caldura :) ) . Ori , iti imaginezi si tu ca la o masina sport sau orice scula din asta franele trebuie sa infrunte atat viteza cat si (mai ales) acea forta de apasare , care tine masina pe drum. Ei bine , forta asta e direct proportionala cu viteza , cu cat mergi mai repede, cu atat apasa mai tare , asadar frana va avea al naibii de mult de lucru . Ca fapt divers, la masinile sport, intr-o franare violenta, discurile pot ajunge pana la 700 grade Celsius, cateodata si peste. Asta in conditiile in care focul de lemne arde undeva intre 500-1300 Celsius. (da...OAU) . Ori daca lichidul nu rezista la temperatura aia, adio frana. De aceea se cauta substante tot mai performante.

Anyway...astea-s sisteme foarte performante unde chiar se simt detalii din astea. Ziceam doar asa de divertisment.

Ma bucur ca ai facut operatiunea cum trebuie :).

Na hai, vorba multa, saracia omului. Spor la dat !
Postat de Dan Ungur editat la 19 aprilie 2011 la 19:47
0
0
dezgropand subiectul, dar oferind o alta perspectiva decat discutata aici asupra subiectului, postez urmatorul link:
http://www.epicbleedsolutions.com/resources/faq/difference-between-dot4-and-dot51-brake-fluid/

care zice "Since DOT 4 and 5.1 are both glycol-based brake fluids they are compatible with each other, which means they can be readily mixed without harming your brake system."

Noroc :)
Postat de Marius Cociș la 13 septembrie 2015 la 13:25
0
0
Absolut corect. Exact ca și la uleiulrile de la mașini. Când schimbi uleiul este imposibil să scoți TOT uleiul din motor, mai rămân vreo 200-300 de ml pe acolo. Și torni noul ulei, care poate fi sintetic peste fostul semi-sintetic, de ex. NO PROBLEM. Același lucru despre lichidul de frână. Sunt perfect compatibile. Iar asta puteți vedea și din piesele componente ale frânelor. Deși frânele mai noi vin cu 5.1, au EXACT aceleași componente interioare ca și frânele model mai vechi, aceleași o-ringuri sau garnituri, compatibile cu toată gama de frâne, de la vechila noi. Contrar celor afirmate sus, SUNT PERFECT COMPATIBILE DOT 4 și DOT 5.1. Aveți și un tabel cu compatibilități acolo.
Foarte bine ai ”dezgropat mortul”...
Postat de Teodor Jagate la 13 septembrie 2015 la 15:36
0
0