Forum

Subiect: Tipuri de vaselina MTB (update 2021)

#10753

Bogdan B.
Postat de Bogdan B.
Subiect deschis de la 1 februarie 2021 la 10:06
Raporteaza
Salutare! Voi ce vaselina folositi? Mai ales ca tehnologiile si solutie MTB au mai evoluat, iar acum suntem in 2021. Eu sunt inca incepator si nu as vrea sa gresesc ceva, mai ales ca pe net circula informatii, uneori contradictorii:

Vaselina pe baza de litiu?
Vaselina pe baza de teflon? Am vazut ca cea teflonata fiind pe baza de petrol ataca carbonul. Ea are totusi proprietati foarte bune de ungere si alunecare, si se recomanda pt rulmenti.

1. La pedale probabil pot folosi oricare vaselina, pt ca niciodata nu va putea reactiona cu carbonul din cadru.

2. Probabil la fel e situatia si cu rulmentii din cadru. E loc de putin teflon, pt ca nu imi imaginez ca va curge pe cadru.

3. Pentru furca exista vaseline speciale?

4. Voi aplicati vaselina pe filetul suruburilor inainte de a le strage? Am vazut la GMBN ca se recomanda folosirea vaselinii pe filet, pt: (A) a impriedica sudarea ori desfacerea greoaie si (B) pt ca atunci cand folosesti cheia dinamometrica pentru a strânge, daca nu pui vaselina, vei strange in realitate la un cuplu mai mic, pt ca surubul nu aluneca cum trebuie (iar cheia e pacalita in fapt de fortele de frecare mai mari dintre surub si filet, neajungand strangerea ca cuplul dorit).

5. Ce tipuri de pasta antialunecare recomandati?  La mine e cadru carbon cu tija sea din aluminiu. Dar daca stiti/folositi, puteti indica solutii si pentru alte combinatii de materiale (carbon/carbon, aluminiu/aluminiu, etc.).

Sper ca discutiile de aici sa reprezinta o veritabila de baza de date cu solutii pentru cei ce-si serviseaza singuri bicicletele.
Postat de Bogdan B. la 1 februarie 2021 la 10:06
0
0
Dar oare vaselina + thread lock (pasta blocatoare) e ok?
Postat de Bogdan B. la 1 februarie 2021 la 11:53
0
0
La surubul cu care strange tija de la sea in cadru, producatorul a scris 6NM. Acolo ce fac? Pun vaselina sa fiu sigur ca strâng pana la 6nm (in loc de 5 daca de exemplu nu gresez surubul)? Sau pun thread lock fara vaselina si imi asum ca in realitate strang la mai putin la 6nm?

La fel, toate suruburile care unesc articulatiile mobile ale triunghiului spate de triunghiul fata al cadrului. Producatorul imi da valori intre 8 si 14 nm (sunt vreo 20 de prinderi). Pun vaselina sa fiu sigur ca strang la cuplu, sai thread lock?
Postat de Bogdan B. la 1 februarie 2021 la 12:21
0
0
Minu Cristian
Minu Cristian
@minu.cristian
Salut! Aveau cei de GMBN Tech niste videoclipuri unde explicau intocmai unde si ce vaselina se foloseste. Intr-unul din ele specificau ca la ansamblarea bicicletelor folosesc de obicei "all-purpose bike grease" (era ceva de la muc-off, ca deh... sponsorizari) si ca ar trebui sa scrie pe flacon daca e compatibila cu piesele din carbon sau nu. Ca idee, vaselina e produs petrolier, deci are la baza petrol. Cred ca altele sunt ingredientele care o fac sa atace carbonul.

Nu trebuie sa iti faci griji daca surubul de la sa se strange la 5.9, ci nu la 6 pentru ca exista frecare; exista totusi niste tolerante. In schimb, iti recomand sa ungi filetul pedalelor (ca sa nu patesti ca mine si sa ti se "sudeze") si in general toate locurile unde chiar exista cuplu de strangere mare, dar trebuie sa se poata desface fara batai de cap, gen spite, inelul de la pinioane, filetul de la monobloc, top-cap-urile furcii etc.

Pentru rulmenti, foloseam ceva pe baza de litiu si calciu de la total, dar pe masura ce se uza deveanea mai apoasa, asa ca de ceva timp folosesc Mobil XHP222, care este mult mai lipicioasa, protejeaza bine la apa si rezista mai bine in timp, plus ca nu e scumpa si se gaseste usor.

La furci se foloseste doar vaselina siliconica, care este mai subtire si nu ataca componentele de cauciuc. Ca o paranteza, am uns o data bratele furcii cu ulei de lant cu teflon, iar acel o-ring cu care masori sag-ul s-a largit destul de mult cat sa devina inutil. De atunci pun doar ulei de furca.
Postat de Minu Cristian la 1 februarie 2021 la 18:49
0
0
Minu Cristian
Minu Cristian
@minu.cristian
Gelu Vlad
Top cap-ul furcii e reglaj, in general nu-l strangi prea tare ca nu se mai invart usor cuvetele. Dar nu strica sa pui nici pe surubul ala putina vaselina. Pe filetul pedalelor obligatoriu pui.


Ma refeream la asta, dar intr-adevar coincid denumirile :))
Article Image
Postat de Minu Cristian editat la 1 februarie 2021 la 21:21
0
0
Tocmai am terminat de servisat noile pedale (din china) (am vazut pe Youtube ca e o idee buna sa le desfaci si sa le gresezi cu atentie, de la zero, iar pe pinii antialunecare si pe piulita care tine/blochează axul in pedala sa se puna pasta albastra thread lock).

Ce vreau sa spun e ca infiletand diferite suruburi si pe uscat dar si cu pasta blocatoare, pot zice ca aparent problema de mai devreme e un falsa: cata vreme strangerea la cuplu cu cheia dinamometrica se face prin infiletarea unui surub umezit in prealabil cu thread lock, infiletarea este una umeda, iar coeficientul de alunecare este mai ridicat decar la o infiletare clasica cu surub uscat. In atare context, poate surubul nu aluneca pe filet atat de bine ca atunci cand e dat cu vaselina, dar cu siguranță aluneca mult mai bine decat daca nu ar fi dat cu nimic. Deci, folosind thread lock la o infiletare cu cheia dinamometrica, vom obtine un cuplu real si efectiv aplicat foarte apropiat de valorile dintr-o infiletare cu surub gresat cu vaselina.

Oricum problema nu era foarte mare nici la o infiletare uscata, dar acum, din punctul meu de vedere, problema a devenit una falsa.
Postat de Bogdan B. la 9 februarie 2021 la 23:34
0
0
https://www.marosbike.ro/vaselina-muc-off-bio-grease-450g.html?ref=search - altceva nu folosesc, sincer sa fiu! E o vaselina universala si o folosesc pt tot ce inseamna montaj si mentenanta (rulmenti, pedale, link-uri, suruburi de pipa etc). Works like a charm!
Postat de George Crisan la 10 februarie 2021 la 15:50
0
0
Acum 2 zile mi-a adus-o curierul pe aceasta Bio Grease de la Muc-Off (59 lei). Nu am apucat sa o desfac, dar cred ca e ceva bun, pentru ca uleiul de lant de la muc-off e wow. Pedalele le-am servisat cu vaselina (verde) pe baza de litiu de la Zefal (25 lei).

Off topic, mi-a mai venit tot de la Muc-Off un Carbon Gripper (80 lei). Nu l-am desfacut inca, dar am incredere ca-i minunat.
Postat de Bogdan B. la 10 februarie 2021 la 19:24
0
0
Pentru revizie de furca am folosit RSP Slick Kick, a fost excelent. Am gasit la Playbike in pachet de 8g, tub de 50g sau cutie 500g.
https://www.playbike.ro/produs/vaslina-suspensii-rsp-slick-kick-10839
Postat de Dan I editat la 10 februarie 2021 la 19:46
0
0
+ 30 lei transportul = 162 :(( Am luat-o pt ca compatibila cu carbonul, e de la un producator care mi-a castigat încrederea si pt ca vaselina cu litiu Zefal cand am pus-o in niste pedale bucsate nu mi s-a parut foarte îndestulătoare (dar aici imi du seama.ca am avut eu asteptari gresite, bilutele din acele pedale nu pot merge in veci la fel de fin precum se invart pedalele cu rulmenti). Acest concurs de factori m-a condus catre o alegere scumpa. Sper sa se dovedeasca ca e buna. Voi reveni cu păreri dupa ce folosesc si cele doua produse.
Postat de Bogdan B. editat la 10 februarie 2021 la 21:41
0
0
Poate te ajuta:
La orice surub unde este aplicata pasta de blocare, doar pasta de blocare. Daca pe pipa sau colier scrie 5nm, daca strangi la 6 de cele mai multe ori nu e nimic, doar sa strangi cu simt daca nu ai cheie dinamometrica. Cele din carbon si cele foarte usoare sau foarte ieftine necesita putina atentie. Pe orice piesa de carbon e bine sa folosesti pasta de carbon, ajuta sa stea cum trebuie fara sa necesite o forta mare de strangere.

La articulatiile cadrului, toate suruburiile trebuie stranse la cuplul recomandat de producator, exceptie cand acesta face modificari in recomandare datorate unor probleme aparute ulterior, se foloseste doar pasta de blocare pe filete.

La furca e recomandat sa folosesti vaseline recomandate de producator. La alea ieftine pe arcuri de exemplu eu dau pe arc cu motorex care e mai vascoasa si atunci cand intra apa protejeaza mai bine arcul de rugina.

Vaselina pe baza de teflon mi se pare foarte ok in anumite conditii, eu pun bikeworkx la butuci pe bile sau shimano, aia verde translucida.

La cuvetarie la furca de obicei pun bikeworkx sau motorex ca e vascoasa, acolo e mai important sa reziste la apa.

Pe tija de sa si pe gatul furcii nu pun niciodata vaselina. Altii recomnda sa faci asta.

Daca e locul mai sensibil si in timp coboara tija in cadru, pun pasta de carbon, indiferent din ce e tija si/sau cadrul.


Pe filetul de la pedale, orice vaselina. Dar sa pui.

Motorex aia verde translucida nu o recomand la butuci desi se foloseste. Iarna asta la minus 4 grade am facut fir de 1m cand am luat vaselina cu pensula din tub. La temperaturi sub 5 grade mi se pare prea vascoasa pentru butuci, infraneaza.
Vara nu vred ca e o problema. Dar, de tinut minte, la piesele care au miscare mare e preferabil o vaselina care nu e foarte vascoasa dar nici nu fuge.


Vaselina nu se foloseste pe discuri, lant, pinioane, spite(acoperite complet pentru protectie), la montarea mansoanelor, la montarea anvelopelor si in interiorul camasii pe unde trece cablul de frana sau schimbator decat daca e speciala pentru asa ceva, daca nu, se va imbacsi.
Postat de Dan Gheorghe la 10 februarie 2021 la 23:08
0
0
Am inceput cu Motorex https://www.marosbike.ro/intretinere/vaselina-motorex-white-grease-628-100g.html inainte de Muc-Off si chiar nu sunt deloc multumit. S-a intarit pe axul de la pedale, la toate suruburile pe care am pus-o la montaj. In nici un caz nu ma mai intorc la asa ceva (pe baza de litiu, ma refer). Also, pretul e si pt cantitatea pe care o ofera. Motorex-ul ala e 50 de lei pt 100 de grame, la Muc-off ai 135 de lei la 450g, 450g care iti ajung 3 ani. Mai mult decat fair pretul, carbon safe, e chiar ce trebuie pt mine.
Postat de George Crisan editat la 11 februarie 2021 la 11:12
0
0