Forum

Subiect: Frana hidraulica - scule sau improvizatii ?

#11341

Bogdan B.
Postat de Bogdan B.
Subiect deschis de la 18 martie 2022 la 08:40
Raporteaza
Salutare,

Am cumpărat un set de frane hidraulice (Shimano) semi-montate (conducta frana are ulei mineral și este montată în etrier, iar la capatul celalalt are dop). Ar trebui să scurtez conductele de frână și să le montez în manete.

Pot face treaba asta cu scule normale?

1. Cutterul este ok (voi lucra cu grijă) pentru a tăia la 90 grade conducta de frană?
1.1 Din ce material este conducta de frana? Daca e doar cauciuc/plastic, ar trebui să fie de ajuns un cutter, mai ales dacă gasesc un suport care sa-mi susțină forma lui (să nu se deformeze când apăs).
2. Muștiucul de întră în conducta de frână, îl pot bate ușor până intră cu condiția să țin cu ceva de conducta pentru a nu se deforma?
3. După ce fac primii doi pași, bănuiesc că e nevoie doar să infiletez cu atenție conducta de frâna în manetă, deci nu mi-ar trebui niște scule speciale.
4. Apoi, la aerisire, bănuiesc că am nevoie de un kit de aerisire de la shimano (știe cineva, unde pot găsi, sau dacă există kit-ul + o rezerva mică de ulei mineral?) (recunosc nu m-am documentat temeinic pe acest punct).

Sau oare e nevoie de scule de atelier? Cleștele de tăiat și cel de împrins muștiucul văd pe net că pot ajunge la 300 lei împreună.

Aștept părerile & recomadările voastre!

Mulțumesc mult!

B. Bogdan!
Postat de Bogdan B. la 18 martie 2022 la 08:40
0
0
Dacă nu ai chef să dai bani pe kituri de aerisire, poți face cu o simplă seringă și un ac. Ții bicicleta brept, pui ulei pe la manetă, pui dopul la manetă, o culci, o ții drept, o culci, completezi și tot așa. E distracție, e chin, e fain și costă 2 lei totul :) Și merge sigur, testat de mine. E sfat pentru oamenii pe care nu îi dau banii afară din casă, mai ales la ce set de frâne ai luat, îmi dau seama că nu ești bogat :)
Postat de Teodor Jagate la 18 martie 2022 la 09:51
0
0
Un Nu hotarator. Am stricat zilele trecute o drujba noua pentru ca nu am fost la mecanic cu ea, am tot reglat-o si sucit-o pana am facut-o praf. Si nu am 20 de ani. Deci,mai bine chemi un prieten doi sau un vecin mai priceput,decat sa montezi tu si apoi la o frana prelungita gen coborare sa constati ca ti-a sarit conducta din maneta.
Postat de Vali Preda la 18 martie 2022 la 18:05
0
0
Ei lasă, că așa înveți, stricând drujbe :)
Postat de Teodor Jagate la 18 martie 2022 la 21:20
0
0
@Gelu Vlad: superb răspunsul: clar, lămuritor, competent, exhaustiv. Mulțumesc!

@Teodor Jagate: nu e vb despre bani, ci despre educatie financiara. Oricâți bani ai avea, nu are rost să îi cheltui în moduri mai puțin inspirate. Întradevăr, Xt-urile (m8100) + discuri rt86 + plăcuțe J04C au costat ceva bani, dar eu cred că merită. În schimb, dacă pot face o tăietură cu un cutter bun (testat azi și mi-a ieșit țiplă) de aprox 10 lei, ce rost are să dau de 5 sau 10 ori mai mult pe un tăietor de conductă? Cu atât mai mult cu cât acel tăietor nu știu când & dacă o să-l mai folosesc. Nu la fel stau lucrurile în privința presei de inserție, dar revin imediat.

@Vali Preda sunt total de acord cu tine. Primul pas e să îți evaluezi competența. Apoi, dacă constați că ai priceperea și sculele necesare pentru a face treaba (oricare ar fi ea, mă refer în general nu doar la biciclete) ești îndreptățit să treci la treaba.
PS: nu întotdeauna (ba chiar de cele mai multe ori) reprezentațele ori așa numiții „profesioniști” fac lucruri mai proaste decât dacă le-ai fi făcut tu cu mâna ta. Cel puțin în domeniul mecanicii și a altor servicii care presupun o manopera tehnică. Dacă nu ai cu ce ori posibilitatea să rezolvi singur, este indicat (eu așa procedez) să te documentezi din toate sursele (YouTube, formuri, internet, etc) și măcar să supervizezi intervenția tehnică „din reprezentață”.

Revenind la frânele mele:
1. Am achiziționat un cutter. Ceva la 10 lei (Holzer parcă). Îl simt bine în mână. Lama e de vreo 13mm. Am tăiat de probă conducta și a mi-a ieșit bine. Și încă am stat în picioare, fără vreun sprijin. Deci pe partea de tăiat problema e rezolvată.

2. Am montat discurile (strâns frumos la cuplu, 6,2 NM). Am montat etrierii și am fixat conductele pe bicicletă.

3. Voi urma recomandarea lui @Gelu Vlad și voi comanda de la MarosBike pâlnia + uleiul mineral Shimano. Voi comanda pentru 100% siguranță „presa de inserție” (deși din poze presa de inserție nu mi se pare foarte solidă, dar sper să meargă - am văzut că și Sram face ceva similar, de 3 ori mai scump și arată cam la fel). Aici are sens să dau 90 lei. Varianta 2 ar fi fost Dedeman: clește-menghină 70 lei + șipcă pin 12 lei + ceva de polizat/șlefuit/săpat în lemn pentru a face un canal similar conductei în vederea fixării X lei + ciocan plastic (aprox 25 lei, dar era mai mult un cauciuc dur) = 107 lei + x lei (scula de prelucat lemnul). Dacă aveam acasă clește-menghină aș fi cumpărat restul. Dar așa, este evident că soluția cea mai ok este să comand presa pentru inserție.

Întrebări extra pentru proiectul meu:

1. Inbus de 3 mm (cred) mai solid oare găsesc în dedeman? Am zis să desfac puțin racordul metalic din etrieri, pentru a direcționa conductele drept spre prima clamă. Shimano a strâns ffffffffffff tare acele șuruburi din etrier. Mie mi s-a îndoit un inbus negru, dar în cele din urmă am reușit cu inbusul din multitool-ul Decathlon.
Problema mea e ca deși am strâns la loc acele șuruburi, parcă nu am 100% siguranța că au fost strânse la fel de bine ca din fabrică. Am forțat și „în șuturi”, dar tot nu mi-aș da nota 10 (e strâns fff fix, dar nu e fffffffff fix ca din fabrică).

2. Despre fixarea conductei în manetă, pe net am văzut multe tutoriale: unii bagă inserția în conductă, scot dopul galben din manetă, bagă conducta în manetă apoi înfiletează. Altul, bagă inserția în conductă, apoi scoate din manetă piulița cu oliva, o pun pe conductă, bagă conducta în manetă, iar apoi încep să înfileteze. Cum credeți că e mai ok? E posibil ca ambele variante să fie în realitate același lucru.

PS & Off-topic: M-am tot gândit și răzgândit mult în privința diametrului discurilor RT86. Am ales să merg pe 160mm din rațiuni de greutate (așa a avut și bicla stock, merg doar pe locuri drepte, coborârile sunt ff rare, iar când apar, în maxim 20 sec le epuizez mergând din nou pe drept). După ce le voi proba, dacă nu voi fi impresionat până la lacrimi, cred că o să le scot la vânzare și voi trece pe acelați tip de disc (RT86) dar de 180mm. Venind de pe SRAM (level T), mi-a fost inclusiv frică să nu mă duc în cap din cauza frânei față, mai ales că tot youtube-ul (cu o excepție) susține că la Shimano modulația nu e ca la SRAM :)
Postat de Bogdan B. editat la 19 martie 2022 la 20:15
0
0
https://www.marosbike.ro/intretinere/ulei-mineral-shimano-pt-frana-pe-disc-100ml.htm Aici e linkul tau cu sticluta translucida si se observa uleiul roz. Costa 36 lei.
Daca ar fi sa iau la cutie alba (banuiesc ca e un lot mai nou si s-a schimbat ambalajul si pretul) pretul e de 75 lei.
(exemplu aici: https://www.decathlon.ro/p/ulei-mineral-frana-pe-disc-100ml/_/R-p-X8592019?gclid=CjwKCAjwoduRBhA4EiwACL5RP6nHFM7K1qV9YXnrbScmlrcffDitCaqHCsGdzBWI0wPi-0CXw_1UHBoCh5gQAvD_BwE )

Deci o fi la fel oare? Termen de valabilitate nu am vazut sa aiba pe cutie...
Postat de Bogdan B. la 20 martie 2022 la 18:34
0
0
Acand in vedere ca vrei sa faci operatiunea doar o data, eu as improviza multe dintre scule.

Eu in loc de palnie folosesc o seringa mare la care am "ascutit" un pic varful iar acum se infileteaza bine in maneta.

Furtun de 4 mm de la dedeman pentru etrier.

Nu am montat conducte, dar as incerca sa tin doua bucati de lemn lipite, as face o gaura prin imbinare si ar iesi o piesa asemanatoare cu presa aia galbena. Daca nu merge, comanzi.

Daca nu vrei ciocanul si pentru altceva, improvizezi, lipesti ceva plastic pe orice ciocan ai.

Pentru ulei poti incerca si la un service daca ai in zona, poate vand cantitati mai mici. Unui prieten i-au vandut 100ml intr-o sticluta. Ei probabil folosesc bidoane de 1L sau mai mari(daca exista).
Oricum nu stiu ce poate fi diferit in cel de la decathlon de e asa scump. Daca ar fi doua tipuri de ulei, cred ar specifica asta.

Dar totusi de ce ai placute cu radiator daca mergi pe plat? Credeam ca avantajul lor e sa se raceasca mai bine pe coborari lungi.
Postat de Rares Abrudan la 20 martie 2022 la 19:16
0
0
@ Rares Abrudan: si eu am gândit ca tine până am fost în Dedeman. Eram atât de entuziasmat încât luasem din raft 1m de șipcă de pin (12 lei) niște suruburi cu filet (pentru a șlefui prin frecare parțile interioare) pentru a obține două șanțuri cu diametrul conductei de frână (1 lei). Pilă / daltă de lemn nu am găsit (era doar la un set scump, peste 100 lei). Fix când am luat în mână „cleștele menghină” (72 lei) mi-am dat seama că ajung / depășesc cei 90 lei cât costa presa de inserție, și nu mă aleg decât cu o improvizație. Când am văzut că nici ciocanul de plastic nu l-am găsit (iar dacă ar fi avut, începea de pe la 30 lei), am zis STOP, nu mă complic - nici nu-i ce trebuie și ies și mai scump. Rămân doar cu cutterul cu care am tăiat pe loc, de probă, mega fain. Dacă aș fi avut deja acel clește argintiu pe care să îl folosesc pentru a fixa cele 2 plăcuțe de lemn, aș fi rezolvat-o așa, improvizând.

E bine că mi-ai zis că de 4mm an nevoie la furtun :D

Și eu cred că e același ulei și că între timp s-a schimbat ambalajul și prețul.

Referitor la plăcuțele cu radiator, a fost o decizie luată cu inima, iar nu cu rațiunea. Mi-au plăcut foarte mult cum arată și cum se vede etrierul cu ele. În rest, ele sunt mai grele decât cele similare fără radiator ( 9g G03A față de 28g J04C cu radiator) (greutăți cântărite de mine pe set de 2 plăcuțe). Evident, acum full-suspension-ul meu, de la 11,965 kg a ajuns la 12,065 kg (poate după ce mai tai capetele conductelor și o șterg bine de praf, cobor iarași sub 12 kg :)))
Există totuși și 1% sens în alegerea plăcuțelor cu radiator, gândidu-mă ca dacă tot am mers pe 160mm la discuri, să le optimizez eficiența cu plăcuțe mai performante:)) Bine, intrând în detalii tehnice, coborârile mele sunt preponderent scurte, și nu cred că se pune problema de preluare a căldurii discului. Dar nah, a fost un guilty pleasure :))
Postat de Bogdan B. la 20 martie 2022 la 20:02
0
0
Pentru genul de riding mentionat, erau suficiente si chiar mai indicate niste placute organice mai ales ca ai avut frane SRAM inainte! Franele Shimano cu placute metalice au un bite mai puternic.
Eu sustin ca modulatia franelor SRAM vine din... lipsa lor de putere in buna parte!
Postat de Ionut Tanase editat la 21 martie 2022 la 11:42
0
0
@ Ionuț Tănase ai dreptate, recunosc. Încă mi-e un pic frică de Shimano. Acesta este motivul pentru care am zis ca e mai ok sa folosesc un set de discuri de 160 mm (în loc de 180). Și cu Sram Level T opream bicicleta, dar nu-mi ofereau o senzație plăcută la frânare (compartiv cu Shimano) și scoteau și o fâșâială metalică deranjant de puternică. O să văd cum va fi cu XT-urile, cred că mă voi putea adapta. Dacă nu... olx scrie pe ele. După ce le-am cumpărat am văzut pe Youtube un video (nu e de la vreun canal celebru) în care se afirma faptul că la XT m8100 Shimano a îmbunătățit modulația (nu mai este atât de „on-off” ca la XT m8000). Vom vedea. Revin cu precizări, sau deschid thread separat.

Apoi, J-kit „făcute pentru instalare acasă” ... Cred că asta a rămas doar așa, în conștiința colectivă. În realitate, Shimano a eliminat din pachet mini-presa-din-plastic-galben pe care o putea folosi (1) atât la scurtarea conductei de frână, cât și (2) la introducerea inserției folosind-o pe post de presă. Eu cred că dacă acea piesă iar fi costat pe Shimano 0,25 euro, la 4 milioane de frâne vândute fac o economie de 1 milion de euro.
La fel, când eu sun la MarosBike și întreb: „Bună ziua: Observ pe site că aveți pâlnii pentru aerisie care din ochi arată la fel, dar au 3 nume și 3 prețuri diferite (între 25 și 55 lei). Care din ele merge la XT M8100?” *, înseamnă că Shimano nu mai vrea ca tu să îți pui frânele singur acasă fără să cheltuiești bani. Înseamnă că, dacă nu acum poate în viitor, o să facă găurica de pe rezervorul manei de formă/dimensiune diferită, ca să vândă la prețuri diferite accesoriile - e clar că cine are bani de XTR poate cardi ușor și mai mulți bani pe piese decât unul ca a avut bani doar de frâne SLX. Sper să mă înșel.

@ Gelu Vlad: pe partea de scurtat voi scurta cu scule minimale: mi-am luat cutter de 10 lei. Merge blanao! Am economisit 50 lei cât ar fi fost diferența până la o sculă de tăiat profesională.
Mi-a fost însă frică că o să mă chinui cu inserția. Dacă eram mai inspirat, poate cumpăram câteva inserții și le bateam/ciocaneam/presam/bagam în conducta de teste și vedeam dacă chiar am nevoie de piesa (presa) de 100 lei.
Întâmplător încă locuiesc în chirie, și nu am toate sculele necesare. MI-am luat, dar nu am de toate ca la o gospodărie normala. În atare context, am preferat să evit să bat cu ciocanul în capul inserției de frică de a nu o deforma/zgâria. Clește-menghină am mai avut pe mână de-a lungul timpului. Acum văzând că are prețul de 70 lei, așa cum am zis mai sus, mai puneam 20-30 lei pentru ciocanul de plastic, încă 10 lei șipca de brad, încă 2 lei niște șuruburi cu filet pentru a poliza prin frecare cele două plăcuțe de lemn, ajungeam la un cost total mai ridicat decât pisa de 100 lei, și tot ce făceam era o improvizație.

*
pâlnie la 25 lei: https://www.marosbike.ro/palnie-si-dop-aerisire-frane-hidraulice-shimano.html?ref=search
pâlnie la 55 lei: https://www.marosbike.ro/palnie-shimano-tl-br002-pt-aerisire-frane-hidraulice-sosea-road.html?ref=search
pâlnie la 55 lei: https://www.marosbike.ro/palnie-shimano-tl-br003-pt-bl.html?ref=search
plânie la 62 lei: https://www.marosbike.ro/palnie-shimano-tl-br003-pentru-frane-hidraulice-bl.html?ref=search
Postat de Bogdan B. la 21 martie 2022 la 16:30
0
0
La un dedeman afara aveau o masuta cu chei si scule de firma legate cu cablu,pt testare. gratuit.
Postat de Vali Preda la 21 martie 2022 la 19:16
0
0
@Gelu Vlad: multumesc mult pentru recomandarile din postarea initiala:

1. Confirm ca pt Shimano XT m8100 pt orificiul de aierisire de pe etrier este nevoie de un furtun cu diametrul interior de 4 mm (cumparat din Dedeman)

2. Dispozitivul de presat insertia metalica in conducta de la JAGWIRE (cumparat de pe MarosBike) si-a facut treaba de minune. Asta e, a costat mult, nu stiu cand il mai pot folosi, dar si-a facut treaba! Il pot imprumuta la nevoie colegilor din București care doresc sa isi monteze singur franele hidraulice.

3. Chitul de palnii de la Shimano la 25 lei a mers perfect. S-a infiletat in maneta de frana. Imi era frica, deoarece vazusem si alte modele la 55 si 60 lei.

4. Cutterul din Dedeman si-a facut treaba. Am taiat conductele de nota 9.8!

5. Desigur, pentru montarea efectiv pe bicicleta a sistemului de franare, recomand un set de inbus-uri (hex-uri) cat mai calitative. La fel si cu cheile fixe (8mm, 7mm) recomand sa fie folosite ceva finisate cu grija (de preferinta argintii) pentru a evita zgarieturi posibile pe piulițe (e pacat sa ramana urme pe maneta/etrieri).

Mulțumesc si celorlalti colegi pentru amabilitatea de a contribui cu informații pentru acest DIY !
Postat de Bogdan B. la 27 martie 2022 la 09:14
0
0