Log In
Pentru a putea posta mesaje te rugăm să te loghezi
|
Nu ai cont? Creează cont acum
DirtBike Logo

Compatibilitate frane V cu manete cantilever


Eduard Motoi

Trimite mesaj
Posturi: 606
Subiecte: 22

#309410 4 martie 2014 la 23:40

Desi am citit peste tot ca pentru a folosi "V-brake"-urile trebuie si manete dedicate, acestea nefind compatibile cu manetele destinate utilizarii cu tehnologia anterioara, "cantilever", am decis totusi sa incerc acest experiment. Motivele sunt simple: in ultimii ani m-am plimbat ca un pericol public pe strazile patriei, fara-de-frane, si m-am cam saturat.
In acelasi timp, n-aveam de gand sa-mi schimb somptuoasele mele manete vintage dia-compe cu manetele alea scurte si strambe folosite acum(stricam tot aspectul bicicletei, un centurion hibrid din 1990).

Instalarea propriu-zisa nu a fost dificila, dupa ce am priceput cum functioneaza franele V. Le-am montat ca si pe franele vechi, potrivind pinul de la arcul franei pe gaura mijlocie de pe suport. Reglajul a fost mai dificil. Iata ce am aflat:
- Pentru ca raportul de forta imprimat de manetele de tip cantilever difera de cel oferit de manetele V-brake/disc, sabotii franelor V trebuie sa stea foarte aproape de janta, ceea ce e o problema cu jantele chiar si usor descentrate, dar problema asta e valida la orice frana pe janta.
- Tensiunea arcului la ambele brate trebuie sa fie, in principiu, maxima, eventual cu o slabire usoara a bratului stang.
- Reglajul final e dificil de realizat pentru ca apare tendinta ca frana sa fie ori prea moale, ori prea tare, la o diferenta de cativa mm de cablu. Eu am infiletat la maxim acele reglaje de la manete, si am setat cablul la maxim pe frane. Dupa, am reglat frana din reglajul de la maneta, pana a iesit cum trebuie.
- Senzatia de actionare e ciudata: 1/3 din cursa manetei e cam moarta, iar in faza 2/3 frana actioneaza destul de brusc, dar cu mare usurinta. Pot bloca roata practic cu un deget, ceea ce la franele cantilever era imposibil.
- Eu am montat frane V numai pe fata, si nu am reglat tensiunea la maxim, pentru ca asa cum am spus, exista tendinta ca spre capatul cursei frana V sa actioneze brusc, atunci cand e folosita cu o maneta cantilever.
- Ar merge si pentru roata din spate aceasta combinatie, atat timp cat nu va deranjeaza senzatia si faptul ca sabotii vor sta la o distanta de cativa mm de janta.

Cam asta a fost experienta mea. Mi-a fost teama ca nu o sa mearga, dar in final sunt multimit de rezultat. Nu numai ca frana pe fata e mai puternica acum, fiind utila in oras, dar franarea este si mult mai usoara, fiind nevoie de o forta minima pentru a activa frana.

Sper ca acest topic sa fie util si altor persoane aflate intr-o situatie similara cu a mea.

ultima modificare: 5 martie 2014 la 15:48

+1
Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309447 5 martie 2014 la 13:54

Problema cu manetele de canti şi V-brake-urile este raportul de tragere şi implicit dozabilitatea. Cu maneta de canti tragi mai mult cablu deodată. Problema mai mare cu această combinaţie, aşa cum am concluzionat după varii experienţe cu această combinaţie, este că punctul de contact al sabotului pe jantă se înmoaie foarte mult, iar maneta se duce lejer până în ghidon. E o senzaţie subiectivă care mie personal îmi induce un dram de nesiguranţă. La o combinaţie normală canti-canti sau V-brake-V-brake punctul de contact este foarte ferm.

Comparaţia cu frâna pe disc hidraulică m-a făcut să zâmbesc. :)

Una peste alta, socotesc că e bine că userii îşi împărăşesc public experienţele.

Mx

Eduard Motoi

Trimite mesaj
Posturi: 606
Subiecte: 22

#309448 5 martie 2014 la 14:51

Multumesc pentru comentariu, Maximilian. Totusi, comparatia mea e perfect valida(nu am spus ca e acelasi lucru, nici n-am testat inca frana la drum, dar senzatia e similara).

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309455 5 martie 2014 la 15:11

"Perfect validă" mi se pare o afirmaţie destul de îndrăzneaţă şi foarte puternică în context. Mai ales că tu singur înmoi nuanţa ceva mai încolo prin cuvântul "similară". Cred că asemenea siguranţă în afirmaţii poţi avea după ce ai măsurat într-un laborator forţa de frânare dintre cele dou sisteme, unde tu spui că nici nu ai folosit frâna la drum încă. Doar eu sesizez o măruntă contradicţie aici? :)

Eu ţi-am spus doar că m-a făcut să zâmbesc, nu am nimic personal cu tine, să fim înţeleşi. Şi asta fiindcă eterna comparaţie cu frânele pe disc este un fel de lege a lui Godwin pentru biciclete. Concret: de fiecare dată când cineva are senzaţia (foarte subiectivă) că o frână merge bine şi e puternică, e foarte susceptibil de a spune că se comportă "ca o frână pe disc hidraulică". :)

Mx

+1
Eduard Motoi

Trimite mesaj
Posturi: 606
Subiecte: 22

#309456 5 martie 2014 la 15:48

In legatura cu sugestia ta ca comparatia folosita e un cliseu, ai dreptate. Trebuia poate sa ma abtin. Totusi, nici franele hidraulice nu sunt perfecte, au propriile lor puncte slabe(pe partea de intretinere si chiar fiabilitate). Poate o sa scriu o recenzie si despre franele pe care le-am folosit eu, numai sa le gasesc modelul, pentru ca am vandut respectiva bicicleta.

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309457 5 martie 2014 la 15:55

Nu,nu. Nu trebuie să te abţii! Comunicăm. Civilizat. Totul e în regulă. :)

Totuşi, nu pot fi de acord cu statuarea cum că frânele pe disc sunt mai puţin fiabile şi mai greu de întreţinut decât cele pe jantă. Având în vedere câţi nervi mi-am mâncat în copilărie reglând frâne canti cu saboţi fără filet, sugestia că a schimba nişte plăcuţe şi a face o aerisire sunt manevre mai laborioase mi se pare de-a dreptul ridicolă. Fiabilitatea trebuie evaluată după nişte criterii clare.

Toate bune!
Mx

Carlos Gradenko

Trimite mesaj
Posturi: 101
Subiecte: 7

#309513 6 martie 2014 la 14:13

Eu am folosit o vreme un sistem de franare xtr pe baza de v-brake cu paralelogram, recunosc am folosit acest sistem pe o bicicleta la nivel de xc amator si acest sistem in acest context a facut minuni la propriu. Forta de franare de nivelul franelor pe disk, modulatie destul de buna, intretinere f simpla, reglaj apx fara probleme si usor etc. Datorita acestora nu am simtit nevoia unui sistem pe disk, cel putin in contextul in care foloseam eu aceasta bicicleta.sistemul era format din v-breakuri xtr m970 , manete deore lx m570 si sabotii erau m70r2

ultima modificare: 6 martie 2014 la 18:03

Gabi Berceanu

Trimite mesaj
Posturi: 475
Subiecte: 9

#309515 6 martie 2014 la 15:18

Manetele deore lx m570 cred ca sunt pentru dedicate v-break.

+1
Carlos Gradenko

Trimite mesaj
Posturi: 101
Subiecte: 7

#309516 6 martie 2014 la 15:29

Da asa este, dar au un regaj specific de tensionare prin care pot fi adaptate si la folosire pe canti lever . initial aceste manete sunt adaptate ptr ver de v-brake cu paralelogram lx

ultima modificare: 6 martie 2014 la 18:04

Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309517 6 martie 2014 la 15:30

Salut.

As aprecia daca cineva ar putea sa-mi spuna in ce masura va functiona urmatoarea combinatie de piese: manete de frana Shimano Deore XT ST-M095 (1993, ce sunt destinate utilizarii alaturi de franele cantilever, abia in 1996 fiind introduse V brake-urile http://mombat.org/Shimano.htm#1996), si V brake-urile Shimano BR-M750XT (2003-2005).

Mentionez ca in prezent folosesc cu succes manetele Shimano LX ST-M560 (1993) in combinatie cu V brake-urile Shimano BR-M442 Acera (de cel putin 2 ani).

Bicicleta pe care urmeaza sa fac acest "transplant" este un Stumpjumper din 1993 si ma intereseaza sa pastrez componenetele "period correct", bineinteles mai putin bratele de frana ceva mai recente...( folosind bicicleta intensiv franarea eficienta are prioritate).

Bicicleta este utilizata preponderent in oras, folosind in acest scop o pereche de slick-uri, asadar viteza de rulare este ceva mai mare decat in cazul unor anvelope specifice mtb-urilor iar distanta de franare creste datorita suprafetei mici de contact cu solul, explicandu-se dorinta mea de a folosi un sistem de franare mai performant decat cel pe care il detin in prezent.

Orice sfat este binevenit, insa m-ar ajuta niste opinii empirice si judicioase, rezultate in urma experientelor similare situatiei mele.

Va multumesc.

ultima modificare: 6 martie 2014 la 15:55

Carlos Gradenko

Trimite mesaj
Posturi: 101
Subiecte: 7

#309518 6 martie 2014 la 15:35

http://www.google.com/search?q=deore+lx+m570&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=WHkYU-fMNemcyQP5_YC4Aw&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=768&bih=1024#biv=i%7C27%3Bd%7CACmvES78SKbIYM%3A

Mladen Brașovan

Trimite mesaj
Posturi: 1115
Subiecte: 9

#309520 6 martie 2014 la 15:41

V-"break" :))

Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309521 6 martie 2014 la 15:43

Deore LX M570 sunt din 1999 http://datenbanken.freepage.de/traut/SHIMANO.html si nu am un interes particular pentru aceste piese.

Ca sa fiu mai exact piesele de care sunt interesat sunt : http://www.playbike.ro/produs.php?id_produs=17219 in combinatie cu http://www.dirtbike.ro/bazar/piese/manete/set-manete-vintage-shimano-deore-xt-st-m095-rapidfire-pus-145089

Multumesc totusi de reactia rapida.

ultima modificare: 6 martie 2014 la 15:54

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309522 6 martie 2014 la 15:55

Carlos, nu sunt sigur dacă reglajul specific manetelor LX (de la M600 încoace), respectiv DX şi STX-RC modifica pârghia de aşa manieră încât să le facă să fie compatibile cu frâne canti. Nu am auzit niciodată de aşa ceva şi, având în vedere paranoia tipică Shimano care obligă voalat la folosirea şi achiziţia de piese mai noi, nu prea mi se pare plauzibil. Pe de altă parte, ai avut senzaţia (repet, subiectivă) că frânele tale XTR sunt la nivel de disc pentru că sunt nişte frâne excelente. Dar pentru a avea un reper corect, ar fi trebuit să te dai şi cu nişte frâne pe disc peste medie în aceleaşi condiţii şi apoi să tragi concluziile.

Ionuţ, dacă bicicleta ta are un rol utilitar, înainte de orice altceva, şi ţii la forţa de frânare, nu văd de ce nu ai schimba şi manetele cu totul, pentru a te bucura din plin de avantajele V-brake-ului. Dacă vrei o bicicletă period-correct însă, ai face bine să fii pedant în această privinţă de la cap la coadă. Nu de alta, dar dacă ai frâne cu 6 ani mai noi, nu mai e period-correct. Un resto-mod (vehicul restaurat dar cu modificări de performanţă aduse prin montarea de piese mai noi), cum cred că s-ar numi din punct de vedere tehnic o asemenea bicicletă, poate fi o chestie faină, câtă vreme e asumată ca atare. Deci tu îţi alegi tema bicicletei tale. Eu zic să cauţi nişte frâne cantilever ceva mai bune şi să vezi cât de mulţumit poţi fi de ele, iar dacă ţi se pare insuficient să treci cu totul la V-brake. Din experienţa mea de persoană cu gabarit mare care se mişcă agresiv în perimetrul urban, nişte cantilever de calitate reglate bine pot fi suficiente. Dar dacă eşti obişnuit cu puterea unor V-uri sau a discurilor e greu să mai accepţi cantilever-urile. Există frâne canti care merg foarte bine, ce-i drept, dar trebuie reglate foarte bine şi combinaţia jantă/sabot să fie optimă. Kool Stop pot fi o soluţie în sensul ăsta.

Ca exemplu, bicicleta mea de deplasare prin oraş şi prin terenul mai uşor a fost ceva vreme un GT Karakoram din 1993, dar cu piese ceva mai recente. Original, era echipată cu Deore LX M560 cap-coadă, dar astăzi are braţe şi cuvete Race Face, pipă şi ghidon Titec, un Z2 din 1996 şi o grupă Deore XT M737, apropiată ca look cu grupa XT a anului de apariţie al bicicletei, cu tot cu V-uri cu paralelogram de primă generaţie şi nişte roţi Mavic 121 CD Ceramic cu butuci GT făcuţi de Hadley. Conceptul din spatele acestei biciclete a fost să echipez un cadru mai vechi cu piese mai noi, cum adesea făceau nostalgicii din anii '90, care ţineau la bicicletele lor, dar care doreau performanţele tehnologiilor mai recente. E un gen de temă în restaurările specifice anilor '90.

Mx

+1
Carlos Gradenko

Trimite mesaj
Posturi: 101
Subiecte: 7

#309535 6 martie 2014 la 18:12

Referitor la comparatia dintre v-brake xtr si frana pe disc , am avut ocazia sa testez in repetate randuri una vs alta si nu am observat nici un fel de diferenta majora, bine ar trebui mentionat ca referirea la franele pe disk o fac spre frane pe disk "sub-medie" . Am apucat sa testez si ceva peste medie (DeoreXT si un saint) si ... acolo Da nu exista comparatie , vb de alta liga . Eu comparam folosirea de v-brake XTR cu paralelogram vs diferite frane pe disk entry level / sub-medie si foarte important aspect , comparatia o fac luand in calcul o utilizare de amator in XC , nu vb de downhill/freeride sau alte discipline cu utilizare pro.

ultima modificare: 6 martie 2014 la 18:13

Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309537 6 martie 2014 la 18:32

Multumesc de raspuns Maximilian.

Intr-adevar nu e cazul sa-mi arog pretentia de "period correct" ca atare, dupa cum am specificat din primul post "bineinteles mai putin bratele de frana ceva mai recente...", aici putand adauga faptul ca am renuntat de ceva vreme si la furca originala (Specialized Future Shock 1993) orientandu-ma la a folosi o furca fixa Mosso mult mai usoara (+cuvete si pipa).
Ma incadrez mai degraba in "comunitatea pseudo-entuziastilor" anilor '90, sau dupa cum bine ai spus tu a conceptului "resto-mod". In ceea ce ma priveste imi plac orice fel de piese bine facute si care sa se incadreze intr-un tip estetic cel putin decent, asa cum consider ca sunt piesele din clasele superioare Shimano de la inceputul anilor '90.

Bineinteles, daca as fi avut potenta financiara necesara as fi achizitionat biciclete de top in stare exceptionala in totalitate echipate original...dar din pacate situatia nu sta asa.

Asa ca mie nu-mi ramane decat sa fac un compromis intre functionalitate, fiabilitate si aspect estetic (asociat notiunii de "cool", trebuie sa recunosc ca si dintr-o anumita doza de snobism).

Totusi intrebarea mea prima se referea strict la functionalitate, daca respectivele piese ar conlucra decent, in conditiile unui experiment precedent pozitiv (ce a durat 2 ani). Singura mea nedumerire exista datorita faptului ca nu am folosit V-brake prevazute cu sistemul paralelogram, eu folosind niste V-brake-uri simple, entry level.

Sunt contrariat tocmai cunoscand fenomenul paranoid de care amintesti si tu in ceea ce priveste strategia celor de la Shimano in a nu cumva folosi piese"necorespunzatoare functional".

Declar din capul locului ca desi risc sa am ca rezultat un kitsch, nu vreau sa renunt la nostalgia de a folosi niste obiecte de aproape aceeasi varsta ca mine dar in stare mai mult decat acceptabila, asta si din simplul motiv ca nu disociez utilitatea de aspectul estetic. La canti nu vreau sa mai apelez pentru ca am folosit bratele lx cu saboti xt, ambele grupuri de componente datate corect cronologic(1993) si nu m-au incantat prea tare. Asadar imi asum acest mic proiect.

ultima modificare: 6 martie 2014 la 18:55

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309543 6 martie 2014 la 19:38

Okay, am înţeles. Eu când spuneam "combinaţia sabot/jantă" mă refeream la aproape orice, nu doar la Shimano. Te-ai minuna cum, spre exemplu, nişte saboţi banali Alivio pot merge excelent pe o jantă Mavic medie (să zicem X221), iar nişte saboţi XT sau chix cu o jantă Sun O Degree, care e şi ea dintr-un material de calitate. Dar aici totul e la ghici şi teste de laborator privind aderenţa saboţilor pe suprafeţele diverselor jante nu mai face nimeni de mult şi şi când le făceau nemţii prin anii '90 erau cam trase de păr.

Dacă vrei un raport bun între funcţionalitate, look, durabilitate şi performanţă, cred că eşti cel mai bine servit cu grupa Deore XT M737, care arată destul de retro dar e bombproof din cele mai multe puncte de vedere, de la braţele de angrenaj, până la butuci, schimbătoare, manete şi alte acareturi şi mai e şi uşurică. Dacă ai deja piesele, foloseşte-le. Cred însă că în loc de manetele ălea XT vechiuţe, pe care le ştiu prea bine şi din care am şi eu un set printr-o cutie, pe undeva, mai bine cauţi ceva de V-brake dedicat dar din anii '90 de final, poate chiar manete M750. Eu nu pot decât să-ţi confirm că sunt excelente şi frânele şi manetele. Diferenţa dintre V-urile tale Acera şi cele Deore XT o reprezintă paralelogramul, care ghidează sabotul precis spre jantă şi are grijă de o uzură uniformă şi care, prin natura lor, au putere sporită. Dar regula pentru combinaţia "manete de canti plus V-uri" e tot aia: merge, doar că trebuie să-ţi asumi lipsa de dozabilitate şi punctul de contact foarte moale. Cuvântul englezesc "mushy" spune totul aici. Deci dacă nu eşti cel mai sărac om din lume vânează nişte manete faine, semi-vintage.

Mx

Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309557 6 martie 2014 la 21:18

Inca o data iti multumesc de informatii. Cred ca am inteles care ar fi problemele de exploatare ale pieselor dar totusi ma incapatanez sa experimentez si in felul pe care mi l-am propus anterior. Strategia mea este de a cumpara franele XT M750 noi, acele shiftere tot XT dar adevarat mai vechiute si poate un pic mai slabute (dar totusi par a fi intr-o stare excelenta) ca performanta, urmand ca in viitorul apropiat sa le schimb cu manetele propuse de tine plus intregul angrenaj si sa trec dintr-un singur pas la 8 sau 9 pinioane. Dar pana gasesc ceva second hand rezonabil am sa folosesc combinatia mai sus prezentata.
Eventual am sa scriu si cum mi se pare la mers dupa ce le montez pe bicicleta, daca subiectul mai este actual, sau poate un scurt review trimis in spatiul vitual pentru nostalgicii aidoma mie.

Sanatate si voie buna la pedalat.

ultima modificare: 6 martie 2014 la 21:18

Carlos Gradenko

Trimite mesaj
Posturi: 101
Subiecte: 7

#309566 6 martie 2014 la 22:22

#Ionut Gabriel Toma , Nu recomand folosirea de maneta atat de veche (1993) facuta ptr. frana canti lever in tandem cu un v-brake xt750 sub nici o forma. Deja la folosirea de maneta adaptata ptr model de v-brake simplu apar probleme cand e in tandem cu un v-brake cu paralelogram da pai sa folosesti ceva atat de vechi. Nu zic ca nu merge sau e total incompatibil doar ca risti sa dai bani aiurea si sa ai o frana care merge la 50% din performanta din cauza unor manete primitive. Un V-brake cu paralelogram functioneaza diferit de unul fara . eu am folosit o vreme un sistem Deore manete + frane (M510) si totul era ok dar am zis ia hai sa fac un upgrade sa vedem cat de adanca e vizuina si am luat niste XT 760 cu paralelogram si culmea lucrurile nu au mers cum ma asteptam , franarea era mai slaba ca inainte uneori , lucru ce s-a schimbat cand am inlocuit si manetele cu Deore LX m570 facute sa mearga cu frane pe paralelogram . Caracteristicile franelor sau dublat ca forta de franare si modulatie brusc. Prin urmare dupa ce am testat mai multe combinatii de sisteme pana acum pot spune ca recomand cu incredere folosirea neaparata a unui sistem care e compatibil unul cu altul. Manete antice 1993 cu canti lever si ATAT. Manete de v-brake cu v-brake iar la v-brakeurile cu paralelogram manete compatibile cu asa ceva nu doar maneta compatibila cu v-brake. Combinatiile hybrid sunt functionale dar au diverse grade de reductie a eficientei maxime. Un lucru de asemeni f important e situat dincolo de frana si maneta propriu zisa, vbm de saboti si janta pe care calca acestia, aici treaba e complicata, deoarece adevarul poate fi aflat in ziua de astazi doar empiric iar fiecare om are o anumita prisma prin care vede lucrurile de multe ori prea subiectiv...

ultima modificare: 6 martie 2014 la 22:26

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309578 7 martie 2014 la 12:22

Carlos, e de apreciat că vrei să-l sfătuieşti pe Ionuţ să fie precaut şi, după cum spuneam, combinaţia dintre manete de canti şi V-uri e una pe care nu o socotesc prea fericită, dar din cele scrise de tine mai sus rezultă că ar exista manete de V-brake dedicate pentru modelele cu paralelorgram şi mi-e teamă că asta nu prea e aşa.

Pe scurt, o manetă de V-brake e o manetă de V-brake şi basta. Nu e mai specială dacă ea vine dintr-o grupă care are în componenţă şi frâne cu paralelogram. Putem face şi un studiu simplu, dacă vrei.

Shimano a avut în program frâne cu paralelogram pentru grupele Deore XT şi XTR, începând din 1996, şi în cadrul grupei Deore LX începând cu trecerea la 9 rânduri în 1999. Ulterior, în cadrul grupelor LX şi XT s-a trecut la frâne mai simple, fără paralelogram. La LX imediat, iar la XT s-a mai păstrat o generaţie. Codurile sunt următoarele:

- BR-M95X (XTR)
- BR-M960 (XTR)
- BR-M970 (XTR)
- BR-M739 (Deore XT)
- BR-M750 (Deore XT)
- BR-M760 (Deore XT)
- BR-M570 (Deore LX)

Cam ăstea sunt frânele. Toate au avut manete dedicate, dar care nu au nimic special care să le facă "manete pentru V-brake cu paralelorgram". Manetele XTR au un reglaj continuu infinit, XT-urile au unul cu 3 poziţii, cum au avut aproape dintotdeauna, iar LX-urile, de la seria M600 încoace, au unul tot cu 3 poziţii, care variază de la M la L plus o fază intermediară. Ce sunt aceste reglaje? Simplu, ele variază puţin modulaţia frânei, o fac mai agresivă sau mai puţin agresivă. Desigur, asta e o treabă de fineţe, pe care nu toată lumea o percepe. Mie, spre exemplu, nu mi-a stat niciodată capul la aşa ceva, totuşi, aşa cum arătam mai sus, pârghia nu se schimbă atât de radical încât să putem spune că prin variaţia din reglaj se poate obţine o manetă de canti. Maneta Deore LX M570, de care vorbeşte Carlos, nu e nimic special. E pur şi simplu o cosmetizare a manetei M600, cu derivatele ei MC40 (STX-RC) şi M601 (DX), diferenţele fiind maneta ceva mai lungă şi înscrisul "Deore LX" oblic plus vopseaua albăstruie de pe prindere. Înainte de asta, în 1997, M600 era o frână "non-series" care deservea atât grupa Deore LX cât şi grupa STX-RC, fiind echipată în consecinţă pe diferite biciclete. Dar era de sine stătătoare. Dacă ar fi fost din Deore LX, ar fi avut cel puţin un înscris specific şi nu ar fi fost vopsită cu negru mat la prindere. Dacă era STX-RC, nu ar fi fost negru mat, ci argintiu şi ar fi avut înscrisul specific, lucru care de altfel s-a şi întâmplat cu MC40.

Ca să fie clar despre ce vorbim:

BL-M600 (Deore LX & STX-RC):




BL-M601 (DX):




BL-MC40 (STX-RC):




BL-M570 (Deore LX):



Precizarea evidentă e că DX e o grupă de BMX race, formată din butuci, pinioane individuale, frâne, manete de frână şi pedale, iar că manetele din grupa M570 au fst disponibile de-a lungul timpului în mai multe combinaţii coloristice, în funcţie de finisajul grupei Deore LX: argintiu cu albăstrui, auriu cu negru, gri cu negru sau negru cu gri.

Cheers!
Mx

+1
Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309580 7 martie 2014 la 13:04

Hmm revin cu intrebarea dar simplificata: combinatia respectiva de piese va functiona foarte bine, bine, mai putin bine sau deloc?
Cu alte cuvinte: din capacitatea maxima de functionare a Vbrake-urilor amintite anterior, deci din 100% (aici exclud problema sabotilor, pentru ca dupa cum am inteles este o chestiune relativa ce nu poate fi analizata si cataloghata decat in jonctiune cu o anume pereche de jante, in cazul meu Mavic 230 SBP) cat le va reduce din potential (in procente) folosirea de manete dedicate tipului cantilever? (deci doar a modului in care se vor comporta bratele de frana)
In masura in care un atare grafic ar avea vreo relevanta sau ar putea fi efectuat astept cu rabdare opinii sau de ce nu o excludere (dar justificata, in virtutea naturii relative a obiectivitatii/subiectivitatii) a unui asemenea chestionar.

Nu vreau sa fiu prea insistent si nici sa plictisesc cu problema mea care nu are intaietate pentru nimeni, insa gasesc destul de interesanta problema constiientizarii obiectelor pe care le folosim si mai ales a modului in care ar trebui sa ne raportam la ele, eu fiind de parere ca ar trebui ca noi, consumatorii, sa ne folosim de obiecte ci nu invers- obiecte ce ne manipuleaza, practic ne duc cu zaharelul.

Va multumesc.

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309581 7 martie 2014 la 13:12

Cred că intri prea adânc în filosofie. O frână e o frână şi o manetă de frână e făcută să meargă cu un anumit tip de frână. E foarte simplu.

Punctual:

Combinaţia ta va funcţiona, dar nu va funcţiona la fel de bine ca în relaţie cu o manetă dedicată.

Nu se pune problema pierderii de putere, ci de dozabilitate a frânei. Când frânezi, vrei să şi poţi controla procedeul cât mai eficient. Cu o manetă de canti pe nişte V-uri trebuie să fii mult mai atent. Despre asta este vorba.

Nu (numai) paralelogramul fac nişte frâne Deore XT sau XTR mai puternice decât altele, ci felul cum sunt construite ca un întreg. Uneori dai de frâne foarte asemănătoare sau chiar identice optic care merg foarte diferit una de cealaltă. M600 e probabil cea mai copiată frână din istorie, dar copiile nu merg niciodată la fel de bine, deşi forma este identică.

Cât despre produse care ne duc cu zăhărelul, cred că aici fix manetele ălea XT din '93 fac asta. ;) Pentru că raţiunea de a le folosi este evident una pur estetică şi nicidecum una de funcţionalitae. :)

Mx

Eduard Motoi

Trimite mesaj
Posturi: 606
Subiecte: 22

#309590 7 martie 2014 la 15:46

Nimeni nu poate sa ofere nici un grafic referitor la scaderea in procente a eficientei unei frane V folosite cu o maneta cantilever, sau invers. Si daca vrei musai sa incerci o combinatie, incearc-o. Daca nu-ti place cum iese, vinzi componentele si ramai doar cu experienta si pierderea timpului. Iar experienta, totusi, conteaza. Mai ales ca opiniile difera si in functie de preferinte, nu e o problema strict de mecanica.

Articolul realizat pe baza experimentului meu era menit a ghida pe altii, dar aparent doar Maximilian a citit si continutul, nu numai titlul.

ultima modificare: 7 martie 2014 la 15:55

+2
Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309592 7 martie 2014 la 15:53

Bine, am inteles cum ar trebui sa ma pozitionez in contextul acestei probleme. Foarte tentante totusi manetele...dar si franele...
Voi face o alegere care pur si simplu va tine de niste factori mult prea subiectivi, desi intelept ar fi sa schimb intreaga pleiada de componente si sa le aduc intr-o scena ceva mai actuala.
Multumesc amandurora, Carlos Gradenko, Maximilian Munteanu pentru ajutor.

Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5872
Subiecte: 67

#309606 7 martie 2014 la 18:37

Oameni buni, după cum spuneam, cel mai mare câştig din toată chestia asta îl reprezintă comunicarea. Bine intenţionată şi civilizată, pe argumente.

Ionuţ, eu zic că nu pierzi mare lucru dacă experimentezi. Piesele nu trebuie să fie neapărat mai actuale, ci doar compatibile.

Manetele care-ţi plac ţie şi care pe drept sunt faine, mai au însă încă un minus: cele şapte trepte. De aia pomeneam grupa Deore XT M737-M739 ca alternativă şi excelent compromis de funcţionalitate, estetică old school şi greutate. E apogeul XT-ul din punct de vedere al durabilităţii, cu excepţia braţelor de angrenaj şi a schimbătorului spate. Aici mai vechiul M730 e rege, dar şi sensibil mai greu. Iarăşi, V-brake-urile M739 sunt renumite pentru scârţâit, mai ales în varianta fără facelift cu braţe de ghidaj perforate (modelul îmbunătăţit le are mai subţiri, pline şi negre), dar şi asta se rezolvă cu o potcoavă sau cu nişte saboţi diferiţi. Grupa cu pricina mai are şi angrenaje frumoase în 5 braţe, unitate STI combo vecină cu XTR-ul şi care stă foarte fain în mână şi unii dintre cei mai faini butuci Shimano dintotdeauna.

Mx

Ionut Gabriel Toma

Trimite mesaj
Posturi: 16
Subiecte: 2

#309629 7 martie 2014 la 22:09

Eed Eem nu numai ca am citit fiecare cuvant scris in articolul tau, dar eu chiar am experimentat dupa cum am spus de prima data acelasi lucru ca si tine: "Mentionez ca in prezent folosesc cu succes manetele Shimano LX ST-M560 (1993) in combinatie cu V brake-urile Shimano BR-M442 Acera (de cel putin 2 ani). ", adica manete de frana canti + Vbrake pe ambele roti, iar concluzia mea era similara celei ale tale: ca poate fi multumitor. Asadar eu nu fac decat sa confirm si pentru altii (in definitv cine sunt "altii" daca nu si noi?) care se vor gasi in situatii similare noua.
Remarcile mele nu sunt tendentioase ci doar aveam intentia de a duce problema un pic mai departe in ideea de a mai afla ceva nou atat eu cat si altii, nimic mai mult.

Imi cer scuze daca asa am lasat sa se inteleaga.

Cat despre mine consider ca un compromis poate fi acceptat sau nu, dar indiferent de alegere el va exista, asadar poate ca exista lucruri mai importante decat a spune ce e alb si ce e negru; cum ar fi sa ajutam la consolidarea unei comunitati (tocmai mizand pe entuziasmul comun pentru folosirea bicicletelor) si asa subrede cum e cea a biciclistilor din Romania.

Seara faina.

Adaugă răspuns


Log in pentru a adăuga comentarii sau înscrie-te ca membru

Discutate recent

Parteneri


Termeni și condiții | FAQ | Despre cookie | Membri | Logo | Advertising | Contact © 2007 - 2021 DirtBike.ro