
Împieliţatu' m-a pus deunăzi să dau share pe Facebook unei poze cu o colecţie de angrenaje a unui obsedat de pe unul dintre forumurile de afară pe care le frecventez. M-a mai mâncat în fund să mai pun şi întrebări, să mai încarc şi o poză cu o cutie de pe aici şi, tadaaam!, iaca obligaţia morală să dau explicaţii detaliate. Bun, dar dacă facem o treabă, să o facem până la capăt, nu?
Vedeţi voi, dragii mei, braţele de angrenaj sunt pentru o bicicletă ce sunt pentru o maşină jantele: piesa preferată de schimbat, upgradat, modificat; cea care face sau desface întregul vehicul. Nu doar din punct de vedere optic, dar şi din punct de vedere funcţional, fiindcă braţele de angrenaj sunt responsabile pentru transmiterea forţelor generate de muşchii noştri cât mai eficient către sol, prin diverşi intermediari. Nu e astfel de mirare, că unele dintre ele au ajuns veritabile obiecte de cult, generatoare de fetişuri şi, pe scurt fie spus, şi-au depăşit de mult condiţia.
La fel de bine pot însă repeta un clişeu american foarte popular: "They don't make 'em like they used to..." Iar asta e cât se poate de adevărat şi e bine şi e rău în acelaşi timp. E bine pentru că lucrurile evoluează, merg înainte şi e firesc să fie aşa, e rău pentru că perioada actuală e definită de hype, hei-rup, consumism şi de lucruri despre care mai degrabă ni se spune că avem nevoie decât avem cu adevărat nevoie. Una-ntr-una, angrenajele au evoluat din anii '90, perioada lor de absolută glorie, şi până acum. Peisajul e mai puţin colorat, la propriu şi la figurat, şi, dacă atunci era dominat de eferverscenţă, creativitate şi sălbăticie, acum ne aflăm în plină fază sterilă şi funcţională, boring as fuck.
Pătrat, ISIS, Octalink, BB30, GXP, Howitzer, press-fit, caneluri, rulmenţi exteriori, 5 braţe, 4 braţe, 68-73-83 mm - toţi termenii ăştia au fost asociaţi cu braţele de angrenaj în ultimii 20 de ani. Vă propun o mică trecere în revistă cu studiu de caz pe ce am pe acasă, fiindcă e al naibii de la îndemână.
Plecăm însă, aşa cum e normal, de la imaginea iniţială, care a stârnit atâta vâlvă socială în online:
Continuăm cu ce avem prin gospodărie:
O să închei rugându-vă respectuos să ţineţi cont de fix două lucruri:
1. Majoritatea braţelor de pe aici sunt vechi. Dacă aveţi aşa ceva pe acasă, nu vă daţi filme că aveţi vreun lingou de aur şi nu încercaţi să le vindeţi la suprapreţ, că doar o să rămâneţi cu ele şi o să fiţi penibili. Un set de braţe XT din anii '90 în stare bună cu foi merge pe la 100 RON, LX-urile mai puţin, un Race Face poate ceva mai mult, depinde de stare. Piesele NOS (new old stock) au cu totul alt statut, contează mult dacă sunt ambalate original şi pot fi vândute nemţilor sau americanilor pe sume exorbitante care uneori ajung şi la 1000 USD sau pe acolo. Sincer, cred că numai nemţii sau americanii pot fi atât de proşti ca să poată asimila aşa ceva şi ei sunt şi cei care strică piaţa. Deci, pe scurt: piesele retro nu sunt comori şi nici Rolls-uri Phantom II carosate custom. Sunt doar piese pentru cine are suflet să stea de capul lor şi să le dea o nouă viaţă.
2. Primesc des întrebarea asta şi nu răspund la ea: "Câte biciclete/piese ai?" Poate vă daţi seama şi singuri cât de enervant poate deveni de la un punct încolo, mai ales că nu ajută pe nimeni. Nu e concurs de "cine are cele mai multe nu-ştiu-ce". Sunt o persoană obişnuită care se întâmplă să iubească bicicletele şi care îşi cheltuie economiile mai degrabă pe chestii din ăstea decât pe altele. Unii îşi cumpără echipament audio, alţii schimbă jantele la maşină. To each, his own. Şi nu, nu avem un cont special pentru mofturi biciclistice la mine acasă. Ultimii bani pe care i-am primit pentru a-i cheltui pe lucruri bike-related au fost pe undeva prin 1999 când eram în clasa a unşpea şi aveam un Marin Palisades Trail. De atunci s-a întâmplat şi să mănânc pe anumite perioade iaurt cu pâine pentru a economisi pentru un cadru sau altceva. Ceea ce nu doresc nimănui. Deci cine mă întreabă tâmpenii din ăstea să nu se mire dacă îi dispare comentariul cu totul. În rest, sunt deschis pentru orice întrebare. Cheers!
Dedicaţie, la braţ cu legea:
Mereţi la dat!
Mx
Vedeţi voi, dragii mei, braţele de angrenaj sunt pentru o bicicletă ce sunt pentru o maşină jantele: piesa preferată de schimbat, upgradat, modificat; cea care face sau desface întregul vehicul. Nu doar din punct de vedere optic, dar şi din punct de vedere funcţional, fiindcă braţele de angrenaj sunt responsabile pentru transmiterea forţelor generate de muşchii noştri cât mai eficient către sol, prin diverşi intermediari. Nu e astfel de mirare, că unele dintre ele au ajuns veritabile obiecte de cult, generatoare de fetişuri şi, pe scurt fie spus, şi-au depăşit de mult condiţia.
La fel de bine pot însă repeta un clişeu american foarte popular: "They don't make 'em like they used to..." Iar asta e cât se poate de adevărat şi e bine şi e rău în acelaşi timp. E bine pentru că lucrurile evoluează, merg înainte şi e firesc să fie aşa, e rău pentru că perioada actuală e definită de hype, hei-rup, consumism şi de lucruri despre care mai degrabă ni se spune că avem nevoie decât avem cu adevărat nevoie. Una-ntr-una, angrenajele au evoluat din anii '90, perioada lor de absolută glorie, şi până acum. Peisajul e mai puţin colorat, la propriu şi la figurat, şi, dacă atunci era dominat de eferverscenţă, creativitate şi sălbăticie, acum ne aflăm în plină fază sterilă şi funcţională, boring as fuck.
Pătrat, ISIS, Octalink, BB30, GXP, Howitzer, press-fit, caneluri, rulmenţi exteriori, 5 braţe, 4 braţe, 68-73-83 mm - toţi termenii ăştia au fost asociaţi cu braţele de angrenaj în ultimii 20 de ani. Vă propun o mică trecere în revistă cu studiu de caz pe ce am pe acasă, fiindcă e al naibii de la îndemână.
Plecăm însă, aşa cum e normal, de la imaginea iniţială, care a stârnit atâta vâlvă socială în online:
Continuăm cu ce avem prin gospodărie:
![]() |
Atenţia pentru detaliu contează. Da, ălea sunt nişte pedale FUNN Soljam Viper de primă generaţie. |
![]() |
Braţele pe care mi le-am dorit juma' de viaţă şi care îmi provoacă dureri de cap de fiecare dată când pun BMX-ul la profil. De ce? Pentru că fiecare copil care a aflat ce-i aia Profile are impresia că-s ceva binefăcător, că-s extrem de prost şi că sigur o să i le dau ieftin fix lui. Sunt de 180, c-aşa-i în tenis, veniseră cu o placă Odyssey terminată şi bine c-am găsit Imperial SS-ul ăsta de 39 la Drishk, dar cumva tot e mic. No worries, în rest e absolut regal totul! |
![]() |
Axul pedalier Odyssey care ţine lucrurile împreună. Era fain să fie Profile, dar nu mofturim! De ce-s aşa urâte şuruburile de la braţele de BMX??? |
![]() |
Alte braţe no-bullshit pe un bike de prin 1995. Truvativ Five-D cu bash şi fără probleme. |
![]() |
Nişte nonsensuri de braţe Cannondale de pe Jekyll. 5 braţe, deci foi greu de găsit, Hollowtech de primă generaţie, deci monoblocuri greu de găsit, aluminiu moale (caneluri aproape puşcate, filet dus parţial) şi moi şi la pedalat. De ce dracu' să faci aşa ceva şi să-ţi dai cu firma în cap??? Mai bine nişte Alivio decente din aceeaşi perioadă! Pe de altă parte, Cannondale nu au fost niciodată renumiţi pentru calitatea sau strălucirea produselor sub egidă proprie, spre deosebire de concurenţa de la Trek, GT şi mai ales Specialized. Excepţii foarte importante: braţele CODA Magic (practic o preluare directă a braţelor Magic Motorcycle) şi superbele CODA 701M despre care povesteam mai sus şi care erau, la vremea lor, dedicate noului monobloc XTR pe caneluri . |
![]() |
Mult timp nu am visat că aş putea avea aşa ceva. Shimano XTR FC-M951 cu spider pe standard drive în 5 şi foi SG-X de pe un set de LX-uri. A doua încarnare a XTR-ului a produs un val important în industrie şi a influenţat optic o serie de alte produse. Griul mat a rămas de legendă. Braţele ăstea au venit din Anglia cu al doilea GT Lobo şi erau cu un chainguide MRP. Versiunea comună era în 5 braţe, dar fiindcă puţinii producători de chainguides nu făceau atunci plăci exterioare în 4, erau folosite versiunile ăstea în 5. Paola Pezzo a câştigat Olimpiada de la Atlanta din cu braţe din ăstea şi toată lumea băloşea la noua grupă care încă nu ajunsese în magazine şi, evident, la Paola. Care a ajuns apoi în Playboy. Marketing! |
![]() |
Aşa arată faţa nevăzută a lucrurilor, la Middleburn RS-3 şi 3G Clava. Verificaţi decolteul generos de la Middleburn! |
![]() |
Fotografie de familie. |
![]() |
Cu asta am crescut: Bike Sport News, septembrie 1996. Sper că vă e clar că ştiu şi acum pe de rost toată revista asta, din scoarţă-n scoarţă. Aur! |
O să închei rugându-vă respectuos să ţineţi cont de fix două lucruri:
1. Majoritatea braţelor de pe aici sunt vechi. Dacă aveţi aşa ceva pe acasă, nu vă daţi filme că aveţi vreun lingou de aur şi nu încercaţi să le vindeţi la suprapreţ, că doar o să rămâneţi cu ele şi o să fiţi penibili. Un set de braţe XT din anii '90 în stare bună cu foi merge pe la 100 RON, LX-urile mai puţin, un Race Face poate ceva mai mult, depinde de stare. Piesele NOS (new old stock) au cu totul alt statut, contează mult dacă sunt ambalate original şi pot fi vândute nemţilor sau americanilor pe sume exorbitante care uneori ajung şi la 1000 USD sau pe acolo. Sincer, cred că numai nemţii sau americanii pot fi atât de proşti ca să poată asimila aşa ceva şi ei sunt şi cei care strică piaţa. Deci, pe scurt: piesele retro nu sunt comori şi nici Rolls-uri Phantom II carosate custom. Sunt doar piese pentru cine are suflet să stea de capul lor şi să le dea o nouă viaţă.
2. Primesc des întrebarea asta şi nu răspund la ea: "Câte biciclete/piese ai?" Poate vă daţi seama şi singuri cât de enervant poate deveni de la un punct încolo, mai ales că nu ajută pe nimeni. Nu e concurs de "cine are cele mai multe nu-ştiu-ce". Sunt o persoană obişnuită care se întâmplă să iubească bicicletele şi care îşi cheltuie economiile mai degrabă pe chestii din ăstea decât pe altele. Unii îşi cumpără echipament audio, alţii schimbă jantele la maşină. To each, his own. Şi nu, nu avem un cont special pentru mofturi biciclistice la mine acasă. Ultimii bani pe care i-am primit pentru a-i cheltui pe lucruri bike-related au fost pe undeva prin 1999 când eram în clasa a unşpea şi aveam un Marin Palisades Trail. De atunci s-a întâmplat şi să mănânc pe anumite perioade iaurt cu pâine pentru a economisi pentru un cadru sau altceva. Ceea ce nu doresc nimănui. Deci cine mă întreabă tâmpenii din ăstea să nu se mire dacă îi dispare comentariul cu totul. În rest, sunt deschis pentru orice întrebare. Cheers!
Dedicaţie, la braţ cu legea:
Mereţi la dat!
Mx
Raporteaza
23 Comentarii

21 august 2012 la 11:33
foarte frumos,max,dar ai atatea biciclete,cand ai timp sa te dai cu toate?
0
0

21 august 2012 la 14:42
E ca si cum ai intreba un seic despre haremul lui! Iti faci timp, nu avea grija! :)
0
0

24 august 2012 la 18:31
Maxi, ca si expert de angrenaje, ce parere ai despre acest fenomen? http://postimage.org/image/rtjtzh591/ . Te-ai intalnit cu asa ceva la sisteme GXP? Angrenajul sta foarte 'stiff' in cadru, aparent nu are nici o problema. Totusi am a paranoia ca la un moment dat se desprinde angrenajul de pe ax.
0
0

24 august 2012 la 23:20
Nu sunt nici de departe expert în angrenaje şi nu, nu am dat peste aşa ceva, dar GXP-ul îl am de curând. Nu cred să se întâmple aşa ceva, totuşi...
0
0

5 octombrie 2012 la 17:54
race face su truvativ sunt cele mai faine
0
1 Maximilian Munteanu