Lucrăm să îmbunătățim DirtBike.ro. Vă mulțumim pentru răbdare!

Forum

Subiect: Importanta vechime bicicleta Hardtail

#4023

Ionut Tirla
Postat de Ionut Tirla
Subiect deschis de la 14 iunie 2013 la 15:51:00
Raporteaza
Salut,

Am si eu cateva intrebari legate de importanta vechimii unei biciclete hardtail.

Este acest lucru foarte important?
Componentele cu care este echipata o bicicleta mai noua sunt mai bune decat cele mai vechi (aceasi clasa)?
O echipare Shimano XTR din 2008/2009 corespunde unei echipari XT 2011/2012 sau este inferioara/superioara?
Un cadru din carbon cu o vechime de cativa ani este mai performant decat un cadru mai nou din aluminiu?

O zi buna.
Postat de Ionut Tirla la 14 iunie 2013 la 15:51:00
0
0
E greu de cuantificat uzura! Dar gandeste-te ca anumite componente sunt considerate ”consumabile”, deci trebuie inlocuite dupa un numar de Km sau de ani.
Postat de . Bibi la 14 iunie 2013 la 16:30:00
0
0
boris sorin
E greu de cuantificat uzura! Dar gandeste-te ca anumite componente sunt considerate ”consumabile”, deci trebuie inlocuite dupa un numar de Km sau de ani.

Sorine, aici intervine uzura morala de fapt,.......sunt piese extrem de vechi si foarte functionale si foarte cautate , tocmai pt calitatea si rezistenta la uzura in timp,nu vad care este problema... nu e vorba de nici o cuantificare a uzurii, si nici o consumabila pana la urma toata bicicleta este o consumabila, pe scurt.....e vortba doar de uzura morala Sorinele, expertule.
Postat de Doru Curut editat la 14 iunie 2013 la 17:28:00
0
0
@Doru
N-am inteles remarca din final, ca sa fiu sincer.
Postat de . Bibi la 14 iunie 2013 la 20:28:00
0
0
Doru, ai punctat bine, la materialele din care sunt facute piesele si tehnologiile folosite ma refeream, de exemplu eu cred ca un schimbator Shimano XTR din 2008 nu este la acelas nivel cu un schimbator Shimano XT din 2011, materialul si tehnologia folosita la constructia celui din urma fiind mult mai avansate. Din cate am auzit, nu stiu daca este adevarat, componenetele XTR din anul anterior un pic modificate devin XT anul urmator (un XTR din 2012 va fi la acelas nivel cu un XT din 2013).

Numai bine.
Postat de Ionut Tirla la 14 iunie 2013 la 23:35:00
0
0
Doru, îţi spun din start că nu-mi place tonul tău de pe acest thread. Boris e un tip de bun simţ pasionat de biciclete retro care, din ce am comunicat cu el, ştie ce vorbeşte. Dedata asta nici eu nu înţeleg remarca, dar insist că ironia aia e nelalocul ei.

Ionuţ, nu se pot face astfel de paralele. E adevărat că adesea tehnologia din gamele de vârf ajunge în anii ce urmează în celelalte game, dar să spui pauşal că piesele de top de acum 4 ani sunt piesele din gama medie superioară de azi e, scurt pe doi, o tâmpenie.

Fireşte că uzura morală joacă un rol. Dar mai importante sunt materialele şi alte lucruri. Lumea uită, de exemplu, că grupa Deore XT e prin definiţie o grupă de race şi un etalon, constanta principală a gamei de MTB de la Shimano, şi asta de peste 20 de ani. XT-ul e în principiu făcut să ţină. Nu mai e la fel ca vechile M730 sau M737, chiar M750, dar în general tot acolo e. XTR-ul plusează cu materiale mai bune, mai uşoare, uneori mai durabile şi cu anumite gimmick-uri pe care poate că e fain să le ai dar care nu te ajută cu nimic. Ca de exemplu rulmenţi în manetele de frână şi se schimbătoare. Sincer? Nici dracu' nu va avea nevoie veodată de aşa ceva, dar pe de altă parte, ăsta e motivul pentru care piesele XTR îşi menţin preţul şi după 10 ani. Dacă nu mă crezi, vezi cu cât poţi lua nişte manete XTR M950 în stare mint sau NOS şi vezi dacă nu îţi iei de banii ăştia XT de anul trecut! De asemenea la XTR mai apar şi teama paranoidă a Shimano de a nu se canibaliza grupele între ele. Au avut temerea asta de la M950 încoace, când au început să facă spidere diferite pentru braţele de XTR, astfel încât să nu poţi intercombina chiar toate piesele. Azi e, din ce ştiu eu, cam la fel: foile de XTR merg doar cu XTR şi aşa mai departe. E foarte important iarăşi câtă tehnologie a ajuns în noile game mai accesibile, spre deosebire cu anul pe care-l iei reper pentru o grupă de top. Azi, de exemplu, e greu să justifici aproape şi piesele peste SLX, dacă nu ai filme cu greutatea, pentru că SLX oferă tot ce-ţi trebuie, iar XTR-ul e dintotdeauna un moft. Dar dacă mă pui să aleg între XTR de 2008 şi XT de azi, o sp aleg probabil XTR-ul fără să mă gândesc de două ori, dar aş evalua cât de importante îmi sunt ălea 10 viteze de pe XT. Ideea e că XTR-ul îşi păstrează valoarea în timp mai bine. La durabilitate stă iarăşi mai bine, deşi nici XT-ul nu face mofturi şi am cam toate generaţiile de XT din 1990 până prin 2005.

Oricum, tehnologia nu e "mult mai avansată". Schimbătoarele doar s-au rafinat în ultimii ani, dar principiul e acelaşi ca şi acum 50 de ani, deci nu e nici o evoluţie tehnologică spectaculoasă, doar marketing! De curând au apărut schimbătoarele cu mecanism de amortizare a mişcării (clutch), dar nici asta nu e aşa o chestie radicală cum se vrea. Deci nu are cum să fie "mult mai avansat" pentru simplul fapt că nu s-a mai prea avansat.

La cadre e altă mâncare de peşte şi nu o poţi evalua nici pe aia pauşal. E însă simplu: tehnologia lucrului cu aluminiul a fost dusă la o anumită limită. Momentan e clar mai profitabil să faci cadre high-end din carbon pentru că le poţi vinde mai scump, datorită efectului de nou şi lipsei uzurii morale. Totuşi lucrul cu carbonul e doar la început şi pe lângă marii producători care nu-şi permit să gafeze şi care folosesc fibră de cea mai bună calitate de la Torayca sau Mitsubishi şi răşini de top plus o tonă de R&D (cercetare şi dezvoltare) mai sunt şi o tonă de trompete care merg ca nişte tigăi. Deci contează cine a făcut ce şi cum şi când. Geometriile mai evoluează, dar la hardtail-uri cam stau pe loc, că nu prea au unde să se mai ducă. Cât despre aluminiu, azi am terminat de făcut un Cannondale M500 din 1995 şi e superior ca realizare şi finisare oricărui cadru de top de aluminiu care se găseşte azi în magazin. Pe controlate şi pe luate! Şi reţineţi că M500 era o bicicletă echipată cu STX şi Deore LX! Din păcate însă nici Cannondale nu mai e ce a fost...

Concluzia: dacă e vorba de un hardtail, poţi lua liniştit şi un model mai vechi, că e de carbon sau aluminiu.

Dar scoate-ţi din cap chestia că XTR de 2012 se suie la ora 12 de revelion în caleaşca dintr-un dovleac şi devine în mod miraculos XT de 2013. Cine ţi-a spus aşa ceva e un imbecil şi voia numai să facă pe interesantul. Materialul de la XT-ul mai nou e sigur mai slab decât materialul de la XTR-ul mai vechi.

Spor la ales ani!
Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 15 iunie 2013 la 00:22:00
0
0
Multumesc frumos Maximilian pentru sumedenia de informatii oferite.

Am deschis acest topic deoarce sunt in cautarea unei biciclete si am observat ca bicicletele mai vechi, mai bine echipate cu XTR sunt la un pret foarte apropiat de bicicletele mai noi cu XT (diferenta aproximativ 4-5 ani intre ele). De aici aveam nelamurirea, dorind ca bicicleta achizitionata sa o folosesc ceva timp (3-4 ani), e mai avantajos sa alegi bicicleta mai veche echipata mai bine sau bicicleta mai noua echipata sub cea veche? De asemenea banuiesc ca e foarte important si cum a fost intretinuta acea bicicleta si cat de mult "s-a tras de ea".

Probabil pentru nivelul meu de amator oricare din cele doua optiuni va fi o alegere buna.

Merci inca odata,
O zi buna.
Postat de Ionut Tirla editat la 15 iunie 2013 la 09:56:00
0
0
Depinde foarte mult cât ţii la ideea de "lucru nou" şi de garanţie. Şi uzura se poate observa, dacă ai ochiul format. Adică poţi schimba lanţ şi pinioane, eventual plăcuţe de frână şi alte cele, dar poţi să te uiţi după uzură şi în alte locuri: cum rulează roţile, cât de zgâriată e bicicleta, cum arată şaua, cum sunt manşoanele, cât de decolorate sunt piesele eloxate negru, cât de frecate sunt braţele şi aşa mai departe.

Eu rămân la ideea mea cu XTR.
Mx
Postat de Maximilian Munteanu la 15 iunie 2013 la 10:20:00
0
0
Promovarea ta aici !

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.