Log In
Pentru a putea posta mesaje te rugăm să te loghezi
|
Nu ai cont? Creează cont acum
DirtBike Logo

Scapa lantul pe un anumit pinion


Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404356 12 februarie la 10:07

Salutare,

De la ultima curatare a bicicletei, imi scapa lantul in mare fel de pe pinionul 3 (in ordinea crescatoare a numarului de pini). Caseta este Shimano Alivio, 9v, 11-32T, lantul este tot Shimano, pentru 3x9.
Atat lantul, cat si caseta au fost schimbate acum 3500Km.
Bicicleta o folosesc doar in oras, pentru a ma deplasa la lucru, si cel mai folosit pinion, este fix pinionul 3 (deoarece folosesc foaia de mijloc in peste 99% din cazuri), restul pinioanelor fiind folosite mult mai rar.
Cand am curatat toata transmisia, acum 1-2 sapt, am masurat si lantul (folosind metoda simpla, fara scule) si avea EXACT 254mm la 10 zale masurate (din centrul pana in centrul pinilor de legatura).
Acum, intrebarea mea ciudata este: cum este posibil ca un pinion sa se macine, avand in vedere ca lantul nu s-a intins? Am incercat si pe alte pinioane, si nu scapa, pe celelalte sta foarte bine.
Sa fie oare de la mizeria de pe lant? Ce e drept, nu mai curatasem de multa vreme lantul si pinioanele si merg destul de des cu bicicleta si daca e vreme urata afara, fapt ce duce la depunerea de mizerie peste tot.

Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404357 12 februarie la 11:02

3500 km e cam mult cu un lant. Cam in 1500 se intinde. Explicatia e simpla, s-a intins lantul si s-a uzat pinionul 3. Mizeria si sarea nu ajuta nici ele, mai ales daca mergi iarna.

Avand in vedere ca ai economisit cam 0,3 tone carborant in valoare de 1570 de lei la preturile de astazi, eu zic ca ai putea sa cumperi o caseta si un lant nou mai ales ca sunt Alivio, deci n-au sa te coste mai mult de 200 de lei. De inlocuit le poti inlocui singur daca ai o cheie pentru caseta (< 50 lei). Ia-ti si o lera de lant, e 15-20 de lei. Masuratul ochiometric nu functioneaza grozav.

ultima modificare: 12 februarie la 12:08

+2
Calin Neagu

Trimite mesaj
Posturi: 2662
Subiecte: 9

#404359 12 februarie la 11:27

Gelu, din experienta mea pe asfalt lantul tine si >4000km daca ai grija de el, cat timp nu mergi iarna sau ai aparatori lungi, adica fara sare in lant.
Probabil te gandesti la mtb, acolo si eu scot dintr-un lant intre 1000 si 1500km... uzura e mult mai rapida.

@Robert
daca n-ai curatat lantul cand trebuie probabil a mancat pinionul cel mai folosit, ia alta caseta cum s-a zis.. dar sa fie si lantul nou
https://www.bikexpert.ro/piese/pinioane/shimano-alivio-cs-hg400-9-9-pinioane-caseta_2
Eu am mai facut o chestie, ca eram la fel nu mergeam decat pe foaia mijlocie...
Considera sa dai jos maneta stanga + deraiorul foi, eventual si foaia mica+mare, scapi de 400-600gr si nu pierzi nimic... de fapt pierzi rapoarte dar oricum nu le folosesti
De fapt tu ai putea sa-ti faci single speed, dar mai degraba cred ca nu folosesti vitezele cum trebuie, aka te-ai obisnuit cu acel raport... de asta zic Single Speed .

Cati dinti are actuala foaie mijlocie ?
Ori ii numeri sau mai simplu vezi ca scrie pe interior...pe partea dinspre bicicleta.

ultima modificare: 12 februarie la 11:34

Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404362 12 februarie la 12:00

Gelu: lantul nu a fost masurat ochiometric, a fost masurat cu ruleta. Are FIX 10 inchi la 10 zale, asa cum ar trebui sa aiba. Deci lantul nu s-a lungit. Cand am schimbat acest lant, fostul avea 257mm la 10 zale (3mm in plus ineamna peste 1%, de aceea l-am si schimbat).
Insa, lantul actual are exact cat trebuie, de aia nu inteleg cum a mancat din pinion.
Oricum, intr-un final, probabil ca asta o sa fac, schimb din nou, si lantul si caseta.

Calin: sa stii ca si eu ma gandeam sa schimb foile, sa pun una singura (eventual ovala) de 36. In momentul asta am 22-32-44. Foarte rar am folosit foaia mica la pante mai abrupte, si mai rar foaia mare pentru a viteze mai mari. Insa, in oras, nu are rost foaia mare.

Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404365 12 februarie la 12:15

Masoara totusi cu lera, ca ma dubii in privinta metodei de masurare. Nu-i foarte sigur ca a mancat din pinion, dar in mod cert e uzat daca scapa. Daca e intins lantul, rotunjeste dintii pinionului. Mai bine sa schimbi lantul preventiv la 0.75x decat sa schimbi lant + caseta. O caseta trebuie sa te tina macar trei lanturi, iar foile trei casete.

https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle

Si mai schimba vitezele ca sa distribui uzura si pe celelalte pinioane, altfel mai bine pui single speed cum zice Calin. Tine mult mai mult lantul pe SS.

ultima modificare: 12 februarie la 12:17

+3
Calin Neagu

Trimite mesaj
Posturi: 2662
Subiecte: 9

#404367 12 februarie la 12:39

Robert Chiras: ...ma gandeam sa schimb foile, sa pun una singura (eventual ovala) de 36. In momentul asta am 22-32-44
Suntem cazuri similare, aveam tot foaie de 32 si acum sunt pe ovala de 36
Foaia mai mare inseamna ca o folosesti cu pinioane mai mari/ care rezista mai mult.
Daca schimbi caseta sa nu o arunci, are pinioane bune care le tii de rezerva.

Totusi ia lera cum zice Gelu ca o foaie de aluminiu se duce repede daca lantul e uzat... mult mai repede ca pinioanele.
Cu lera e simplu, o pui pe lant, si apesi pe pedala sa ai lantul intins, cat timp nu intra in lant mai merge, cand aproape intra sa fii atent sa-l masori mai des, cum intra cum il schimbi.
Eventual verifici in 2-3 pozitii ale lantului, asta fac eu ca-s cu capul

Daca nu gasesti foaie local si comanzi de pe afara foarte posibil gasesti pinion de schimb, probabil vorbim de 14t.
Si schimbi doar pinionul uzat, cat timp celelalte sunt practic noi.

ultima modificare: 12 februarie la 13:00

+1
Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404378 12 februarie la 14:30

Mda. O sa iau o lera, si masor cu aia. O alta chestie la care ma gandeam: poate e posibil ca camasile interioare ale lantului (alea care imbraca pinii de legatura) sa fie tocite, iar chestia asta nu se vede la masuratoarea mea cu ruleta.
Apropo de pinion individual: sa stii ca m-am gandit si la asta, insa pe la noi nu prea se gasesc. La mine, spre exemplu, doar primele 3 pinioane sunt individuale, restul sunt sudate, teoretic as putea sa il schimb doar pe ala stricat. Am gasit ceva, dar la cat costa, mai bine iau caseta cu totul.

ultima modificare: 12 februarie la 14:36

+1
Alexandru Varga

Trimite mesaj
Posturi: 127
Subiecte: 5

#404387 12 februarie la 15:42

Robert Chiras

Nu stiu ca lantul sa se intinda la propriu. Mai degraba camasile / bucsele / rolele prin care trec pinii lantului se largesc si astfel se creaza (doar) impresia ca lantul s-a alungit. La fel ca ceilalti de mai sus, Calin si Gelu, consider utilizarea unei lere ca fiind cea mai buna metoda de-a masura uzura / lungirea lantului.

Succes!

ultima modificare: 12 februarie la 15:43

+2
Alexandru Varga

Trimite mesaj
Posturi: 127
Subiecte: 5

#404390 12 februarie la 17:16

Gelu Vlad

Merci mult pentru linkul asta.
https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle

E curios cum multi recomanda schimbarea lantului la 0.75 ori foarte aproape de valoarea asta.
Nu stiam ca la SS se schimba lantul la 1.0, la cel de 7-8-9-10 viteze la 0.75 si la cele de 11-12 viteze la 0.5

Mi-a prins foarte bine postarea asta. Tocmai ce am masurat lantul si trebuia schimbat.
Lera mea (BBB) stie doar 0.75 si 1.00. Trebuie sa o schimb musai cu una care sa stie 0.5 si 0.75.
E cineva (vreun clujean) interesat de o lera ieftina? O dau pentru o bere si o gluma buna.

Multumesc mult Robert Chiras.

ultima modificare: 12 februarie la 18:33

+1
Ionut Tanase

Trimite mesaj
Posturi: 628
Subiecte: 2

#404391 12 februarie la 18:52

Lant SRAM Eagle, se schimba la 0.8 cu caseta si foaie.

+2
Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404398 12 februarie la 23:00

Super, merci ca mi-ai zis ca sa nu imi iau.

Calin Opincariu

Trimite mesaj
Posturi: 304
Subiecte: 51

#404400 12 februarie la 23:18

Daca e pinionul mic, da-ti comanda pe Ali, e super ieftin, vreo 2 3 dolari un pinion mic.

0
Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404407 13 februarie la 09:34

Gelu Vlad: Masoara totusi cu lera, ca ma dubii in privinta metodei de masurare. Nu-i foarte sigur ca a mancat din pinion, dar in mod cert e uzat daca scapa. Daca e intins lantul, rotunjeste dintii pinionului. Mai bine sa schimbi lantul preventiv la 0.75x decat sa schimbi lant + caseta. O caseta trebuie sa te tina macar trei lanturi, iar foile trei casete.

https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle

Si mai schimba vitezele ca sa distribui uzura si pe celelalte pinioane, altfel mai bine pui single speed cum zice Calin. Tine mult mai mult lantul pe SS.


Mda, mersi mult pentru link-ul de mai sus. Eu citisem mai demult un articol de pe freerider.ro, iar acolo zicea ca poti masura si cu ruleta, iar regula e sa ai 10 inchi la 10 zale complete (za interioara + za exterioara). Stiam si de lera, dar am zis ca daca se poate cu ruleta, de ce sa mai iau inca o scula in plus?
In link-ul dat de tine, mai apare inca o metoda interesanta, si anume aia cu razele de soare :))
Asaeara am fost la bikeXpert sa iau o lera, dar aveau doar din aia scumpa, pe la 50 lei, asa ca am zis sa masor folosit prima tehnica, si surpriza, lantul e intins. Am mai masurat inca odata cu ruleta, si de data asta mi-au iesit 255mm, insa am vazut mai sus pe Calin ca recomanda sa apas pe pedala pentru a tine lantul sub tensiune cat e masurat. Eu nu prea pot sa fac asta cu ruleta, deci posibil sa fie si aici o problema. Se pare ca, pana la urma, masurarea cu ruleta este intr-adevar ochiometrica.
O sa dau comanda pe site la o lera, si masor si cu lera, dar concluzia e cam clara: lantul e intins.

Calin Opincariu: Daca e pinionul mic, da-ti comanda pe Ali, e super ieftin, vreo 2 3 dolari un pinion mic.
Nu e cel mic, e al 3-lea (nu stiu cati dinti are, Calin mai sus zicea ca posibil 14), insa daca e sa comand de pe ali stau 3 luni dupa el. Acum, cu coronavirusul, stau si mai mult (am o comanda de 3 sapt care inca nu a fost expediata).
Inca o chestie, cu AliExpress: nu prea as mai comanda piese din metal de acolo. Ultima oara am luat o cheie de pinioane care s-a rupt la prima incercare. Efectiv, materialul ala zici ca era din plastic...
Stiu ca pe AliExpress sunt si piese calitative, dar pretul lor e comparabil cu cele din magazinele noastre, asa ca nu mai are rost sa le iei de acolo (doar daca efectiv nu le gasesti pe la noi).

+1
Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404408 13 februarie la 10:15

Vezi la unii care au lere BBB, Contec sau de la alte firme cu preturi mai accesibile. Eu de la Maros Bike am cumparat o lera BBB cred, aveau si cu 20 de lei atunci, acum m-am uitat pe site si au una la 24. In Bucuresti ar trebui sa ai oferta si mai variata. Poftim:

https://www.bikexpert.ro/lera-lant-bbb-chainchecker-btl-125

Cu cheie si scula pentru piulita ventil.

ultima modificare: 13 februarie la 10:20

+1
Ionut Tanase

Trimite mesaj
Posturi: 628
Subiecte: 2

#404409 13 februarie la 10:23

Nu am avut niciodata lera si nu am avut niciodata un lant care sa scape din cauza uzurii insa...

Un lant uzat se simte din timp, incepe sa fie mult mai galagios, zdrangane mai tare(in special dupa ce este curatat si pana sa fie uns) si devine losse asa ca altfel nu stiu sa descriu fenomenul.

E tardiv sa mai cumperi lera acum .... ai nevoie de alt lant si alte pinioane.

Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404410 13 februarie la 10:34

Merci Gelu, fix pe aia o acum acum in cos, la bikexpert.
Ionut: pentru lantul asta posibil sa fie tardiv, dar sa nu mai ajung in situatia sa rod pinioanele degeaba, o lera trebuie totusi sa am.
Eu mereu am avut probleme cu schimbatul pinioanelor, desi am tot reglat la schimbatorul ala de mi-au sarit dracii. Am probleme si cu urechea (deoarece unul din doua suruburi nu mai tine), a fost lovita si am indreptat-o. Oricum, dupa ce schimb lantul si caseta, macar acolo sa fie totul in regula, o sa ma duc la un service sa-mi faca o inspectie la deraior, sa-mi zica ce e de facut, daca merita sau nu schimbat (avand in vedere ca si urechea e compromisa, posibil si cadrul unde se prinde urechea).

Iarasi, mai iau in calcul sa schimb bicicleta cu totul (nu ca nu s-ar merita schimbarea pieselor, la care oricum ma duce spre max 300 lei), insa parca m-am cam plictisit de bicicleta asta si as vrea ceva mai nou.
Asa ca, ma uitam la bicicleta asta: https://www.bikexpert.ro/bicicleta-cube-attention-sl-blue-orange-2019
Merita banii aia la ce dotari are? Mie mi-a placut ca are schimbatoare foarte bune (Deore si Deore XT), are furca pe aer, cablurile ascunse prin cadru, si e destul de usoara pentru categoria ei: 13.4 Kg, in timp ce majoritatea au peste 14.5Kg.
Cred ca arunc o privire la ea, cand ma duc la magazin sa iau piesele. Ca si buget, e vorba de 300 lei vs 3000 lei, de aia e mai greu de decis

Calin Neagu

Trimite mesaj
Posturi: 2662
Subiecte: 9

#404411 13 februarie la 10:41

Daca mergi prin oras cauta ceva mai sprinten si mai usurel, cele de oras sunt la ~11kg.
Mtb prin oras e folosit ori de habarnisti, adolescenti sau cei care vor confort inaintea unei bicle mai usoare si mai rapide, dar care va fi mai directa, si necesita un pic mai multa atentie in utilizare.

Tu stii pe unde mergi si daca are sens alta bicicleta, oricum daca asta da rateuri ar trebui reparata ca sa o vinzi ok, deci schimba/ repara ce trebuie si apoi decizi mai departe.
In ce priveste problema cu urechea, mergi la un service poate se rezolva, iti refileteaza fac ei ceva sa tina.

ultima modificare: 13 februarie la 10:45

+1
Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404412 13 februarie la 10:56

Da, stiu ca MTB nu se preteaza pentru oras, insa cand mi-am luat MTB, am luat cu gandul ca o sa ajung si la munte cu ea (pana acum se pare ca n-a fost sa fie). Pe viitor, chiar as vrea sa fac cateva trasee pe munte, deci o sa raman la MTB. La cum se prezinta transmisia la actualul MTB, e OK pentru oras, insa pentru munte clar NU. De aseea prefer sa raman la MTB.
Mai fac si trasee exterioare, iar pentru alea am o cursiera de 8.5Kg. Deci am deja doua biciclete, nu as vrea sa ajung sa tin 3. Cam asta ar fi motivul pentru care vreau sa raman la MTB. Prefer sa am insa doua seturi de anvelope (unele pentru oras, si unele cu crampoane, pentru munte).
Clar ca daca ajung sa o vand pe asta, o repar in masura in care sa fie folosibila.

+2
Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404445 16 februarie la 10:21

Mda. Am cumparat o lera, si un lant de achimb. Cand am bagat lera, a intrat pana la 1%, deci clar lantul s-a alungit peste limita.
Cat despre caseta, refuz sa o schimb dupa doar 3500Km si, cum doar pinionul 3 este stricat, o sa schimb lantul si trec pe foaia mare, folosind pinioanele 5-8.

+1
Ionut Tanase

Trimite mesaj
Posturi: 628
Subiecte: 2

#404446 16 februarie la 10:42

Caseta uzata .. va "lungi" lantul nou repede
Deasemenea problemele mentionate legate de schimbator/ureche contribuie mult la accelerarea uzurii.

+1
Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404448 16 februarie la 12:23

Robert, nu merita Cube-ul ala. E practic o hibrida cu roti si furca de MTB care urca extrem de prost. Doar Cube Reaction, trekking-urile si cursierele Cube merita. Aim, Attention si ce mai au cu A nu. Idem Scott Aspect. Daca ai in prezent 29er, poti sa-ti construiesti singur un MTB decent cu un cadru nou si o parte din piesele de pe asta (tii furca, ghidon, pipa, rotile le pastrezi de scandal, transmisia o schimbi cu Deore sau SLX). Daca e 26er repara-i urechea, schimba caseta si foloseste-l asa sau vinde-l. Oricum nu e momentul acum sa iei nici bicicleta nici cadru. Dupa 15 august. In 5 septembrie e Eurobike, dupa 15 august apar modelele pe 2021 si toti se scape de stocurile 2020.

ultima modificare: saptamana trecuta luni la 09:25

Robert Chiras

Trimite mesaj
Posturi: 71
Subiecte: 1

#404450 16 februarie la 21:33

Multumesc Gelu, pentru informatii, in legatura cu acel Cube.
Asa este, acum am pe 26". Tocmai ce am schimbat cablul si camasa de la schimbator, si se comporta mult mai bine. Sapt viitoare ii schimb lantul si o duc si la un service sa se uite la deraiorul ala. Daca e nevoie, il schimb, cu 150 lei iau un Deore.

Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404451 16 februarie la 22:19

Lasa deraiorul asa cum e, pune o picatura de ulei siliconic pe bucse, schimba doar caseta daca e uzata si vezi cu urechea de schimbator. In rest n-are sens sa investesti in bicicleta aia, repar-o si foloseste-o asa cum e la naveta.

ultima modificare: 16 februarie la 22:21

+1
Calin Neagu

Trimite mesaj
Posturi: 2662
Subiecte: 9

#404452 saptamana trecuta luni la 10:16

Cu 150lei am luat SH caseta XT + lant + deraior Deore toate pe 10viteze, piese in stare buna.
Deci cum zice Gelu... nu baga bani degeaba in bicle ieftine sau pe care urmeaza sa le schimbi.

Un exemplu recent, frana mea frontala era slaba rau, am luat o Slx M675 + disc 180 + adaptor, toate au fost 270lei din magazin.
Cand vine momentul sa vand bicla montez piesele originale (mai slabe) si tin ori vand Slx-ul ca pachet pt cine vrea upgrade complet !
frana Slx + adaptor PM + disc 180 la 200lei... eu zic ca le vand fara probleme



ultima modificare: saptamana trecuta luni la 10:34

Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 1292
Subiecte: 3

#404453 saptamana trecuta luni la 11:37

Apropo de frane. Pentru naveta mie mi se par aiurea si franele pe disc, prefer frane cu saboti pe janta + roti de scandal. Sunt ieftine si robuste, nu se contamineaza nimic, n-ai ce aerisi la ele, le repari pe magrinea drumului cu un multitool cu patent si un imbus. Daca ai un MTB cu frane pe janta, pastreaza-l pentru naveta ca e foarte potrivit pentru asa ceva. Nici nu merita vandut ca-l dai pe bani marunti.

ultima modificare: saptamana trecuta luni la 11:40

+1

Adaugă răspuns


Log in pentru a adăuga comentarii sau înscrie-te ca membru

Discutate recent

Parteneri


Termeni și condiții | FAQ | Despre cookie | Membri | Logo | Advertising | Contact © 2007 - 2020 DirtBike.ro