Log In
Pentru a putea posta mesaje te rugăm să te loghezi
|
Nu ai cont? Creează cont acum
DirtBike Logo

Este posibila fabricarea de cadre in Romania?


Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405761 14 aprilie 2020 la 20:09

Salut!
De ceva timp ma gandesc sa imi deschid o mica afacere, la inceput as vrea sa incerc cu cateva cadre de AllMountain, hardtail.
Am schitele facute, ceva banuti pentru prototipuri, dar nu stiu unde gasesc in Romania un producator capabil de asta.
Astept cateva propuneri, dar si sfaturi.
CHEERS!

ultima modificare: 14 aprilie 2020 la 20:15

Minu Cristian

Trimite mesaj
Posturi: 767
Subiecte: 12

#405764 15 aprilie 2020 la 02:23

Salutare! E foarte ambitios ce vrei sa faci, mai ales la varsta ta, dar sansele sa reusesti ceva aici sunt foarte mici, iar asta pentru ca pur si simplu contextul nu e potrivit.
Ai zis afacere, deci hai sa vorbim bani. Prima varianta, si oarecum cea mai "simpla", ar fi sa comanzi cadre de catalog de la fabricile din Asia sau chiar cadrele gandite de tine. Intrebarea e "ce poti tu sa oferi special cu astfel de cadre?". O sa zici ca geometria si conceptul/designul tau. Problema e ca trebuie sa cumperi in cantitati foarte mari ca sa iti faca cineva un cadru exact cum il vrei tu, pentru ca altfel nu ar fi rentabil pentru ei. Asta inseamna un buget initial de investitii foarte mare. Nu trebuie sa fie toti banii tai, dar niciun investitor sanatos la cap nu s-ar arunca cu asa o suma pentru un produs nevalidat si fara un potential de profit foarte mare, cu alte cuvinte riscant. In concluzie, vei fi oarecum constrans sa folosesti niste cadre de catalog, cu materiale cel mult decente, dar care nu vor iesi cu nimic in evidenta, ceea ce iti va face etapa de start-up dificila si lunga. Trebuie sa iei in considerare si faptul ca vei avea concurenta serioasa pe piata.
A doua varianta, si cea la care cred te gandesti si tu, ar fi sa creezi un brand boutique care sa mearga pe o anumita nisa. Si aici iti trebuie un buget mare pentru ca apar costuri de proiectare si testare, ai nevoie de echipamente si scule care nu sunt deloc ieftine, iar toata treba va dura mai mult pana se va pune pe picioare. Iti dau cuvantul meu de arhitect ca de la schita de concept pana la planul de executie si pana a vedea la obiectul in sine e cale extrem de lunga. O alta problema e capacitatea redusa de productie, ceea ce diminueaza si mai mult profitul. Cu alte cuvinte asta e varianta in care tot ce conteaza e pasiunea, ideea in sine de a construi tu ceva, iar profitul e bonus.
E greu sa gasesti un producator in romania, care sa mai fie si dispus sa faca o fapta buna si sa te ajute pe deasupra. Majoritatea aduc cadre de la chinezi si doar le echipeaza. Poate cei de la Pegas sa isi mai faca singuri cadrele. Sfatul meu e sa cauti un om cu ceva experienta in sudat, strungarit, frezat etc, sau chiar in treaba asta cu bicicletele, tinand cont ca esti din Petrosani, care sa aiba sculele necesare si te ajute sa pui pe picioare un prototip, pe care sa il dezvolti in timp, si dupa poate, poate sa gasesti un investitor. Mai e nevoie de asemenea si sa intelegi foarte bine partea de fizica, de rezistenta materialelor, cum actioneaza fortele asupra cadrului, cum influenteaza geometria comportamentul bicicletei si multe altele. Nu e de ajuns doar sa iei niste unghiuri de aici, o lungime de acolo si gata geometria.
Sincer, eu chiar imi doresc sa reusesti si iti urez mult succes! Poate pui si niste schite. Sunt curios la ce te-ai gandit.

L.E.: Mi-am adus aminte de videoul asta https://www.youtube.com/watch?v=LVb0u2Z9U2A

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 02:28

+5
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405765 15 aprilie 2020 la 05:25

Multumesc mult, Cristian! Un raspuns complet, la care sincer, nu prea ma asteptam
Sincer, afacere este mult spus. Nu am un buget astronomic (sunt toti banii mei, mi e rusine sa le cer parintilor) dar eu spun ca am vointa si o geometrie care va prinde, sper. Am discutat cu cativa elevi olimpici la fizica din liceu, cu cativa profesori si ingineri si momentan sunt la stadiul de stabilire a lungimilor si unghiurilor. Am preferat sa caut producatori romani in primul rand pentru a ajuta putin economia locala, dar si pentru lejeritate. Pentru inceput ma gandeam la cateva cadre prototip pe care le voi da gratuit in tara pentru pareri, evident 2 3 raman in Vale, avem si noi rideri locali. Daca totul e ok, continui productia la scara mica (50 bucati) urmand sa vand doar cadrele, nu mi permit sa echipez top 50 de biciclete. In cazul in care nu gasesc un producator local, voi apela la o fabrica din taiwan, sunt dispusi sa imi faca o cantitate mica de cadre pentru un pret ok.
Acum sa vedem ce iese, e mai mult o ambitie de a mea decat o afacere.

Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405766 15 aprilie 2020 la 05:28

Am sa revin cu niste schite dupa ce sunt complete, ca un mic indiciu, mie imi seamana mult cu un Pole Machine 2020 (privit in ansamlu, vorbim totusi de un full)

Laurentiu Zotta

Trimite mesaj
Posturi: 347

#405767 15 aprilie 2020 la 09:54

Iti trebuie soft -uri CAD si CAE.
Pretul prototipurile este imens. Apropo, la ce materiale te-ai gandit? Tehnologiile sunt diferite...

Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405770 15 aprilie 2020 la 13:28

Am si un model CAD. Cel mai probabil oțel

Calin Neagu

Trimite mesaj
Posturi: 3945
Subiecte: 14

#405771 15 aprilie 2020 la 13:44

mda, full de otel va fi greu, deci vanzari spre zero, fiindca:

- cei cu bani cumpara carbon
- cei cu buget mediu iau alloy
- cei fara bani vor IEFTIN,.. FS de supermarket ieftin, nu poti concura cu acele preturi

Asta din perspectiva mea, poate gresesc, tu stii cat risti cu banii tai.

+2
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405772 15 aprilie 2020 la 13:52

Am scris clar ca urmeaza sa fie un AM HARDTAIL. Ceva in genul Cotic sau Marino

+2
Laurentiu Zotta

Trimite mesaj
Posturi: 347

#405773 15 aprilie 2020 la 14:43

Dragos, nu vreau sa te descurajez, dar ai niste greutati de trecut!
sa presupunem ca ai un model 3D facut intr-un soft specializat (macar Solid Works). Gasesti masini de debitat teava cu laser si sudura. dar ce te faci cu materialul? Pui tevi de constructii? Te descurci cu tratamentul termic? ce faci daca ai variatii de sectiune?
Ok, poti gasi prese, dar matritele costa: proiectare, prelucrare (frezare cnc, electroeroziune etc), tratament termic. toate costurile astea se distribuie in numarul de bucati.
daca tu esti dispus sa investesti zeci de mii de euro in SDV-istica, ok!

iti spuneam mai devreme de soft-uri CAE. Unul dintre ele este Ansys. Modelul 3D realizat in SW (de exemplu), il importi in acest soft. Se face discretizarea (inclusiv cu optimizare de material sau geometrie) si apoi simulezi diverse incarcari. cea mai mare provocare va fi la oboseala...
Abia dupa simularile astea dai drumul la productie!

Va fi greu sa te lupti cu reynolds, surly sau ritchey pe cadre de "fer". Plus ca cine si-ar risca oasele pe un cadru facut de dragos in atelierul lui Gica???
Sa sudezi niste tevi de calorifer in garaj, sa mai strunjesti alte tevi la un nene, merge... dar pentru uzul tau!

+1
Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 2754
Subiecte: 4

#405774 15 aprilie 2020 la 15:04

Cu otel e cel mai indicat de lucrat in regim de productie de serie mica, iar cel mai bine ar fi sa te concentrezi pe un HT din otel cromo 4130 tras la rece. Reynolds 520 e acelasi lucru cu 4130. Alte tuburi (Reynolds 725, Reynolds 853) sunt tratate termic si difera grosimea peretelui in functie de tubulatura (drept = gas pipe, butted, double butted, tripe butted). Initial e de preferat sa-ti comanzi de undeva tuburi. Cu 853 e greu de lucrat si trebuie experienta, deci da-i pace. La fel cu aluminiu, de carbon nici nu mai vorbim. La fel, un FS e complicat de realizat deci da-i pace.

Surly si majoritatea producatorilor folosesc 4130 ca ii zice 24crmo4, Reynolds 520 sau altfel. Preturile incep cam la 500 € pentru un cadru. Cand folosesc Reynolds 725 sau altceva si pretul e pe masura (7..900 €). Surly e nejustificat de scump in Europa.

Si eu sunt scpetic, dar nu te descuraja, faptul ca e greu nu inseamna ca e imposibil. Eu chiar as vrea sa vad un producator local de cadre. Alte tari mai mici din Europa de est si sud-est au. Ex:

http://www.fidusa.gr
https://festka.com

Ungurii au un constructor numit Hunor care nu are site, doar o pagina de fb si care a construit cateva biciclete sau mai degraba lucrari de arta - bicicletele lui sunt decorate cu scriere maghiara veche si cu blazoane cu huni calare:

https://stahlrahmen-bikes.de/stahlrahmen-hersteller/fuer-jeden-was-dabei-hunor-bikes

Nu trebuie sa-ti propui sa faci productie de serie mare si nici sa vinzi pe piata locala pentru ca n-o sa faci fata concurentei. Otel, serie mica, calitate si cadre la comanda e reteta de succes pentru constructori mici. Pe piata locala bicicleta e privita ca o jucarie sau ca mijloc de transport la sate, se cauta in special ieftinituri si e foarte bine acoperita de companii gen DHS, Sprint si altii. N-are sens sa-ti propui sa concurezi cu ei.

Daca vrei sa faci un sigur cadru prototip poti incerca cu tubulatura si mufe, e mai usor decat sa le te apuci sa frezezi si sa sudezi TIG/MIG tuburile. Nu stiu daca tine la AM mufat, dar merge la cadre de strada si touring. O sa-ti trebuiasca si o rama in care sa-l aliniezi si pe caree va trebuie sa ti-o construiesti.

https://www.missionbicycle.com/blog/welding-vs-brazing-bike-frames

Vezi si seria asta ca sa pricepi putin ce presupune constructia unui cadru:

https://www.youtube.com/watch?v=lT5cBnU77R8
https://www.youtube.com/watch?v=_ot1YlUBJ2U
https://www.youtube.com/watch?v=soMxkTCyXKs

Grecii ca de obicei impartasesc totul cu toata lumea: limbaj, cultura, concepte filosofice, teoreme etc. :)

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 16:23

+4
Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5974
Subiecte: 67

#405775 15 aprilie 2020 la 15:24

Dragos Catan: Nu am un buget astronomic (sunt toti banii mei, mi e rusine sa le cer parintilor) dar eu spun ca am vointa si o geometrie care va prinde, sper.

Asta cu ”eu spun că am o geometrie care va prinde” e aur pur. Dar scuză-mă: cine ești tu, ce experiență ai, ce background?

Dragos Catan: Am discutat cu cativa elevi olimpici la fizica din liceu, cu cativa profesori si ingineri si momentan sunt la stadiul de stabilire a lungimilor si unghiurilor.

Ce treabă eu elevii olimpici și profesorii cu design-ul de biciclete? Poate un inginer de rezistența materialelor să te ajute la proiectat, dar în rest ai nevoie de oameni care să se știe da și să înțeleagă cum se fac bicicletele.

Dragos Catan: Pentru inceput ma gandeam la cateva cadre prototip pe care le voi da gratuit in tara pentru pareri, evident 2 3 raman in Vale, avem si noi rideri locali. .

Sorry, dar riderii locali din Vale nu prea contează. Pentru testare ai nevoie de oameni cu experiență, care să-ți poată da feedback real, nu de Gigel care și-a făcut cont de YT și postează edit-uri de 10 minute despre cum a sărit el 10 cm.

------ ------ ------

Pe scurt, nu vreau să descurajez pe nimeni, dar e bine să te tragă cineva cu picioarele pe pământ. Visul tău (sau ambiția ta, cum vrei să-i zici) e unul nefezabil momentan. E o fantezie pe care mulți am avut-o când eram kidani, dar care nu are prea mare legătură cu realitatea. Cristian a fost generos în explicații, la fel și Laurențiu. Adevărul simplu e că România nu are tradiție în construcția de cadre, spre deosebire de alte țări din fostul bloc comunist, precum Ungaria sau Polonia. Noi tot ce am făcut aici a fost de calitate discutabilă (Tohan-Pegas) și oricum toate sculele ălea sunt duse de mult timp. Nu sunt sigur dacă Decathlon sudează cadre în România, era ceva știre în diresția asta, o să o verific.

Dacă e ambiție sau pasiune, atunci încearcă să faci UN SINGUR CADRU, pentru tine. Nu o să fie ușor, mai ales cu alinierea țevilor, dar e un punct de plecare. Dar să-ți dai filme cu 50 de cadre pe an etc. e un pic ridicol. Probabil că nu știi câte cadre din ăstea de hardtail-uri newschool se vând anual la noi. Începe de acolo, vezi că e un thread aici pe forum!

Nu vreau nici să denigrez scena locală, dar alt adevăr e că noi suntem cam varză la dat, avem câțiva oameni care se dau bine și o groază care se laudă că o fac, complet străini de realitate. Dintre ăia care se dau bine, câțiva ar putea da feedback pe bune și nu știu câți sunt interesați de așa ceva. Ai putea să mai găsești entuziaști care să nu fie ași la dat, dar să poată înțelege geometria unei biciclete. Cam așa stăm. Calm your tits, basically.

Dacă rândurile ăstea te vor motiva să te faci tu inginer și să-ți faci un business cum spui mai sus, foarte bine! Îți țin pumnii.

Minu Cristian: Poate cei de la Pegas sa isi mai faca singuri cadrele.

Pegas nu fac nimic aici în afară de marketing. Compania e deținută de eMag de ani buni și e poziționată (aspirațional) în segmentul premium, deși calitativ sunt sub medie. Ironia e că DHS-urile și Devron-urile sunt biciclete în esență mult mai românești (și mai bune) decât Pegas. După mine, să fi vândut marca Pegas către DHS, ar fi fost mariajul perfect și poate azi am fi avut Pegas-uri faine. Dar fiindcă chinezii au fost atunci zgârciți sau lipsiți de viziune, azi avem un Pegas scump și prost și Devron cam steril ca identitate. Everybody loses.

Cam atât.

Cheers,
Mx

+7
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405776 15 aprilie 2020 la 15:32

Ok, multumesc pentru sfaturi. Se dovedeste a fi putin mai greu decat imi imaginam dar nu ma las. Bun, o sa incep prin a face un singur cadru, pentru mine. Vedem ce iese...o sa postez aici updateuri
CHEERS!

+1
Laurentiu Zotta

Trimite mesaj
Posturi: 347

#405778 15 aprilie 2020 la 15:41

ok, te asteptam!



PS: la chainstay te-ai gandit cum obtii forma?

Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405779 15 aprilie 2020 la 15:46

Chainstay ul vreau sa fie reglabil, e putin mai complicat dar am sa i dau de cap. Ma gandeam, de asemenea, sa fie o transmisie single-speed cu un chainstay reglabil in mai multe moduri ( de aici m am inspirat https://www.pinterest.at/pin/390335492697573564/ )

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 15:49

Gelu Vlad

Trimite mesaj
Posturi: 2754
Subiecte: 4

#405780 15 aprilie 2020 la 15:52

Dragos Catan: Chainstay ul vreau sa fie reglabil, e putin mai complicat dar am sa i dau de cap. Ma gandeam, de asemenea, sa fie o transmisie single-speed cu un chainstay reglabil in mai multe moduri ( de aici m am inspirat https://www.pinterest.at/pin/390335492697573564/ )

Slinding dropouts. Kona Unit si Explosif au asa ceva. Si Chumba. Le cumperi.



ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 15:54

Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405781 15 aprilie 2020 la 16:07

Aici este o poza cu bicicleta in mare, dimensiuni pentru un L spre XL (aici ma incadrez).
Am incercat sa o fac cat mai aproape de noile biciclete de AM.
HA: 62.5 STA: 76.5
https://imgur.com/QJ4iE48

Laurentiu Zotta

Trimite mesaj
Posturi: 347

#405784 15 aprilie 2020 la 17:08

Rigidizarea aia dintre ST si HT este complicat de făcut. Atât indoirea cu o raza atat de mica, cat si intersecția tevilor.

Sudură ei va deforma termic capătul tevii in care intra tija de sa.

Mai putem discuta daca vrei...

Un fost membru
Posturi: 2229
Subiecte: 12

#405785 15 aprilie 2020 la 17:50

Laurentiu Zotta: Rigidizarea aia dintre ST si HT este complicat de făcut.


Nu stiu cum ai reusit sa sudezi ST de HT. E ceva bicicleta mai speciala.

Revenind on topic.
1. Tevi, dropuri, headtubeuri, bottom bracketuri se gasesc de vinzare peste tot. Prea putini modeleaza chain stayuri. Ex. https://ciclicorsa.com/shop/columbus-spirit-tube-set/
2. Ai bani sa strici pe tevi invatind sa construiesti ce vrei? Poti copia o geometrie de la britanici si macar stii ca ai un cadru pentru tine daca rezista sudurile.
3. Presupunind ai o geometrie superba, cite speri sa vinzi?

Nu cred ca este o initiativa imposibila, cu indeminare poti invatat sa iti construiesti un cadru, dar slabe sanse sa devina o activitate comercialala.

+2
Laurentiu Zotta

Trimite mesaj
Posturi: 347

#405787 15 aprilie 2020 la 17:53

De TT, da' ai inteles tu ...

+1
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405788 15 aprilie 2020 la 18:02

Nu vreau in niciun caz sa scot bani din asta..cel putin momentan. Eu in vara sper sa am cadrul, il voi echipa si testa tot sezonul. Daca totul este ok, probabil voi da cate un cadru prietenilor cu care ies la dat. Abia apoi putem vorbi de vanzare propriu zisa

Vlad Fratiman

Trimite mesaj
Posturi: 742
Subiecte: 14

#405795 15 aprilie 2020 la 21:03

Majoritatea au început de la pasiune. Îți trebuie cineva foarte bun la sudura, de preferință tig sau brazare (mai ieftina din toate punctele de vedere decât tig). Pe brazare poți și singur să exersezi destul de rapid, investiția nu este mare față de un tig.competent. Ideea este ca sudura trebuie sa fie cat mai rezistenta, chiar daca eventual exagerata, că să iasă ceva sigur avand în vedere că nu ai stand de testare la rezistență. Adică mai degrabă exagerat cu sudura decât să se rupă. Partea asta este critică.
Un alt aspect critic este standul pe care sudezi componentele, acela se poate concepe artizanal, dar trebuie să te inspiri de undeva.
Îți mai trebuie, sau sa apelezi la cineva, o sculă de tăiat cu precizie la unghiuri precise, pentru că la o bicicletă nu ai doar 90 și 45.
In rest pasiune și răbdare. Eu zic că dacă găsești ajutor la oameni inimoși poți. Nu va ieși ceva beton din prima, dar ceva făcut de tine se poate.
Și îți recomand să faci asta peste ceva ani, când vei fi adult la salariul tau (cât mai mare) și nu te însura repede :)
Dacă va deveni o afacere, cine știe, eu îți țin pumnii! Dar nu te scuza cu faptul ca nu vrei sa scoti bani. Idealul in viață este să facem ce ne place și sa traim din asta. Deci da, trebuie sa gandesti si aspectul comercial. Ca daca vezi ca lucrezi la un cadru 1 luna si te costa materialele si manopera 1000 de euro (ca nu e serie mare, cumperi cantitati mici, e.t.c.) atunci e o problema.
Gandeste un cadru, fa-l si apoi mai vezi. Vezi de unde poti cumpara componentele, la fel cred ca pe otel este cel mai usor si ieftin sa incepi, stand, brazare si un atelier care sa iti debiteze piesele la cote exacte (foarte important)

Momentan eu iti recomand sa te apuci de ceva proiectare adecvata. E cel mai ieftin :)
Acuma nu zic ca e musai precizia secolului, oamenii acum 100 de ani nu avea CNC, lasere, ....., poti face si ceva mai empiric intr-o prima faza, dar sudura trebuie sa fie beton. Nu vrei sa patesti ceva grav. Ca e cadrul un pic stramb, ca ai deviatii, ceva deformari, nu e bai, e pentru tine, e prototip. Dar sudura este critica, aia trebuie facuta cu maxima responsabilitate, nu te joci aici.

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 22:46

+2
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405797 15 aprilie 2020 la 21:15

Multumesc, Vlad. Voi tine cont de ce ai spus mai sus, momentan vorbesc cu sudorii din zona si caut pe cineva priceput. De asemena, am vorbit cu o fabrica din Taiwan ( chiar cea unde au facut si baietii de la PinkBike bicicleta lor) si sunt dispusi sa imi faca 3 bucati la un pret super ok. Urmeaza sa decid cum le voi produce..va tin la curent!

+1
Ionut Tanase

Trimite mesaj
Posturi: 1077
Subiecte: 2

#405801 15 aprilie 2020 la 21:31

Am fost convins din start ca e prea mult Pinkbike si prea putin Classroom in dorinta asta a ta.
La 17 ani nu ai economii, ai banii parintilor! Punct!
Spui ca ai o geometries dar mai lucrezi la unghiuri si linii ... mie asta imi spine tot!

Vin vremuri grele, salveaza banii parintilor si ia-ti bacul, apoi o sa tot ai vreme sa incerci sa iti indeplinesti visele.

-1
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405804 15 aprilie 2020 la 21:40

Ionut Tanase...habar n ai despre ce vorbesti, sincer.
Sunt banii mei, facuti din investitii cu cap la bursa, parintii mei au salarii modeste si nu isi permit sa imi finanteze mie toate visele..tocmai de asta m am ambitionat sa am banii mei. Ca si o idee, am un yamaha wr, am fost anul trecut la mai toate festivalurile si imi permit sa am si un bike de care sunt mandru..toate astea din banii mei. Nu ma laud, dar vreau sa intelegi ca nu toti adolescentii stau pe banii parintilor.
Bun..acum sa vorbim despre Bac. Sunt in clasa a 10 a, elev de top. Momentan rezolv subiectul de bac la fizica intr o ora, acum lucrez la matematica si romana. Deci, nu cred ca se pune problema picarii bacului. Dar e ok..tu incearca sa fii rautacios in continuare.
Dupa ce primesc sfaturi, mi se pare normal sa revin asupra geometriei, ca doar n o sa fac prima bicicleta care imi vine in cap.
Deci...chiar nu inteleg comentariul tau. E asa rau ca incerc sa ma documentez si sa incerc ceva nou?
Lasa frustrarile!
CHEERS!

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 21:59

+3
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405805 15 aprilie 2020 la 21:45

Ah si ideea ca e prea mult pinkbike..nu vazusem video ul pana sa postez pe forum. Dar da, prea mult pinkbike si prea putin classroom.
PS: Daca era cum spui tu, cadrul era deja produs, in drum spre mine. Dar am decis sa studiez mai bine inainte sa arunc cu banu, ca doar nu i al lui tata.

Vlad Fratiman

Trimite mesaj
Posturi: 742
Subiecte: 14

#405806 15 aprilie 2020 la 22:53

Îmi place Yamaha WR, mi se pusese și mie o pată, dar a venit nebunia asta și mai aștept un pic :)
Iar tineri care să înțeleagă fizica in vremurile astea, din ce in ce mai puțini (sunt prof de fizică).
Deci poate ai ceva special :)

+1
Dragos Catan

Trimite mesaj
Posturi: 58
Subiecte: 8

#405807 15 aprilie 2020 la 23:02

Fizica e frumoasa si logica, fiind o materie cu mult mai multe aplicatii reale decat matematica..tocmai asta imi si place la ea.
Cat despre WR, e ce trebuie (perfect pentru inceput, unul dintre cele mai fiabile motoare 4t existente dar neaparat sa fie peste 2006)

ultima modificare: 15 aprilie 2020 la 23:07

Dan Dinoiu

Trimite mesaj
Posturi: 227

#405811 16 aprilie 2020 la 06:29

Salut,

E laudabila intentia ta dar cred ca ai pornit un pic gresit. Nu spun asta in mod ironic sau de sus. Eu sunt un entuziast care se da suficient de bine ca sa înțeleaga geometria unei biciclete, ca sa-l parafrazez pe Max (btw, el ti-a dat cele mai bune sfaturi, dovada ca ii pasa si te ia in serios, char daca poate nu ti-a placut in totalitate ce ai auzit de la el...). Iti pot spune ca frame buildingul a acumulat deja o experienta in ultimii 20-30 de ani, iar in ultimii 10-15 ani gradul de expertiza si de sofisticare a crescut foarte mult inclusiv, sau mai ales, in randul amatorilor. In acest context schita ta este naiva. In principiu, un cadru de hardtail contemporan are o schema de asamblare asemanatoare cu Kingdom Vendetta X2, una din biclele care a stabilit standardul cu ani in urma (https://kingdombike.com/pages/vendetta-x2)... Curtis, Cotic, Stanton, Pole, Nordest sau Production Privee urmeaza aceasi linie generala, cu mici diferentte de detaliu... schema asta a fost optimizata la maxim, functioneaza foarte bine... si nimeni nu o schimba decat daca exista un motiv foarte foarte serios... orice schimbare majora inseamna sa o iei de la capat cu cercetarea, testarea, optimizarea, etc, cu costurile aferente... In general geometria variaza in limitele tuburilor folosite, chiar si cand iti faci o bicla custom la unul din constructorii consacrati exista limite impuse de lungimea maxima a tuburilor si de detaliile pe care constructorul respectiv le foloseste si le garanteaza. De aceea modificarea unui cadru este foarte subtila si e facuta de unii care chiar stiu bine ce vor. Aici, la noi, accesul la tuburi de otel de calitate e dificil si, asa cum a spus Max, cei care se dau bine sunt putini si nu sunt interesati de hardtailuri sau nu au timp si chef sa iti testeze tie prototipurile... iar ceilalti nu conteaza... cam astea sunt dificultatile majore cu care te confrunti. Totusi, spre deosebire de situatia de acum 5 ani, azi sunt mai multi cei care poseda hardtailuri de calitate, care stiu eventual sa se dea cu ele, exista mai mult interes. Exista si avantajul ca la noi unele costuri sunt mai reduse ca in UK, Franta sau Spania. Si exista si avantajul ca esti foarte tanar, ai timp, poti invata si poti testa singur, pentru inceput, cadrele pe care le faci... Nu in ultmimul rand, traind intr-o lume globala si in particular intr-o uniune de 500 milione de locuitori, poti sa vinzi world wide, cu conditia sa sti bine care sunt trendurile si ce fac altii, si sa produci mai ieftin ca ei...

Ce poti face in situatia ta este sa
1) inveti sa te dai ca lumea cu o gama larga de hardtailuri, de la 4X-uri pana la hardtailuri de trail-enduro-gravity gen Cotic, On-One, Production Privee, etc., eventual luate sh ca sa le gasesti ieftin, pana iti faci o idee depre ce este vorba cu geometriile astea noi si sa inveti sa sudezi, ca sa intelegi ce citesti despre tehnologii si geometrii. Sunt locuri pe internet unde lumea chiar stie despre ce vorbeste, PinkBike e unul dintre ele dar nu singurul, dar daca tu nu ai experienta de dat si de sudat nu vei intelege mare lucru...
2) copiezi cadre deja celebre, cu tot cu geometrie si detalii, si sa construiesti suficient de multe pana reusesti sa faci treaba ca lumea. Asa au facut Marino Bikes, Babah Bikes si altii de prin lumea a treia, sau...
3) te duci frumos in UK, daca zici ca ai bani, si sa urmezi cursurile uneia dintre scolile de profil, gen The Bike Academy (https://thebicycleacademy.org/). Acolo ai sa inveti sa construiesti un cadru de la zero, ca lumea. Asa au facut Pole Bikes, Prova Cycles sau altii de prin tari mai civilizate...

Mai jos e un exemplu de bicla facuta de un englez de 23 de ani, dupa ce a urmat un curs de specialitate... in cativa ani, daca te ocupi de treaba asta, poti face si tu asa ceva... insa tine cont ca toti oamenii astia au avut un background tehnic de o anumita natura, stiau sa sudeze bine, sau aveau experienta tehnica mare, sau aveau studii universitare intr-unul din domeniile ingineriei...



Succes!

ultima modificare: 17 aprilie 2020 la 20:38

+8
Maximilian Munteanu
Editor in chief

Trimite mesaj
Posturi: 5974
Subiecte: 67

#405815 16 aprilie 2020 la 12:45

Respect, Dan! Very wise words! Tot la ideea de bază, că nu poți arde etape, ajungem.

Mie îmi pare rău de un singur lucru: anul acesta trebuia să se mute în România, literalmente la 2 case de mine, un framebuilder din Anglia. Omul e specializat în cursiere, dar ideea de a face un hardtail de enduro era în aer și eu salivam. Problema e că omul s-a sucit, și-a luat un film nasol și a revenit în țara lui, posibil și pe fond de coronavirus. Mi-ar fi plăcut maxim să-ți pot spune ”Dude, uite așa-așa, hai încoace!”. Din păcate, realitatea e alta.

De putut se poate orice, dar trebuie să ai răbdare și voință.

Îți mai spun o treabă: acum 20 de ani nu existau BMX-uri decente în România și omul meu Ralie și-a făcut unul din ceva bucăți de cadru de Tohan, BB shell și drop-outs de la al BMX și țevi principale de bull-bar de mașină 4x4, că atunci lucra la o firmă care producea bull-bar-uri. Cea mai amuzantă chestie cu BMX-ul ăla e că Ralie dădea 360 tail-tap spre stânga și fiindcă ăla era un cadru sudat cum era sudat, s-a torsionat într-o parte de la atâta 360 tail-tap. A stat Ralie al meu și s-a gândit cum să rezolve problema și a găsit soluția: a învățat 360 tail-tap și pe partea dreaptă și așa a îndreptat cadrul la loc. Mnope, not a joke!

Dacă aș fi în locul tău, aș începe să vânez cadre din oțel pe care să-mi exersez sudatul și m-am împrieteni cu sudorii locali. Aș face mai multe prototipuri și le-aș păstra. Ia drop-out-uri de la alte cadre. O să fie cu QR, nu contează. Îți faci o roată de teste cu butuc de QR și jantă cum vrei tu, pentru început. Începi de aici.

Tocmai mi-am adus aminte că în anul de grație 2001 Gyula din Ciuc se dădea la DH cu un full făcut de el din țeavă de gaz. Când spun ”țeavă de gaz” nu mă refer la o metaforă, chiar era țeavă de gaz, din aia de o vezi vopsită galben prin satele care au devenit norocoase mai recent!

Confesiune: nu am avut niciodată aspirații să fiu inginer, dar îl liceu sigur îmi doream să fiu product manager, deși nici nu știam că există slujba asta. La capătul fiecărui caiet era câte o biță echipată cum mi-o doream eu, echilibrat, fără mix sălbatic de piese. Iar printr-a unșpea aveam deja în cap marca mea proprie, cu nume, nume de modele, echipări, culori and all that jazz. Acum vreo 7 ani am făcut și un draft de proiect pentru o marcă de biciclete de fete, așa cum aș vedea-o eu. Deci te înțeleg în mare măsură. :)

Mx

+6
Mircea Popan

Trimite mesaj
Posturi: 203
Subiecte: 4

#405818 16 aprilie 2020 la 14:17

....

ultima modificare: 17 aprilie 2020 la 04:17

+3

Adaugă răspuns


Log in pentru a adăuga comentarii sau înscrie-te ca membru


Termeni și condiții | FAQ | Despre cookie | Membri | Logo | Advertising | Contact © 2007 - 2021 DirtBike.ro